Luonnon ötököiden pakastaminen-vähentääkö loistartuntaa?

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Luonnon ötököiden pakastaminen-vähentääkö loistartuntaa?

ViestiKirjoittaja Vaahtis » 08 Touko 2012, 17:46

Luin erään kasvattajan sivuilla,että ulkoa voi kerätä ötököitä,jos ne keittää,tai pakastaa!Se kuulemma karkoittaa loiset!
Voiko näin tehdä?Itse keittäisin ja pakastaisin hetken aikaa ja tarjoilisin sitten!Tämähän säästäisi paljon!:)
Vaahtis
Member
 
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Touko 2012, 19:17

ViestiKirjoittaja JenniEr » 09 Touko 2012, 14:56

Pakastaminen tai keittäminen ei hävitä kaikkia loisia ym. pieneliöitä, mutta ulkoa puhtaasta luonnosta kerätty hyönteisravinto tuo siilin ruokavalioon monipuolisuutta, jonka etuun nähden mahdolliset loiset on pienempi haitta.
Itse olen antanut siileilleni luonnosta mm. perhosen toukkia, kastematoja ja kotiloita. Sisäloishäätö eli madotus kannattaa vain sitten muistaa huolehtia siilille 1-2 kertaa vuodessa, jos syöttää ulkoa kerättyjä hyönteisiä.
JenniEr
Member
 
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Joulu 2010, 18:55
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Katinka » 09 Touko 2012, 16:53

Olen kuullut että joku on laittanut kastemadot tuoreeseen kukkamultaan pariksi päiväksi. Kastarit ovat "läpipaskoja" joten loiset kulkeutuvat ulos. Tämä ei siis ole omaa tietoani, viisaammat voivat kertoa lisää.
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja julius » 19 Touko 2012, 16:28

Saako siileille matolääkkeitä ihan apteekista?
julius
Member
 
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Touko 2012, 09:07

ViestiKirjoittaja JenniEr » 20 Touko 2012, 14:55

Siileille ei tietääkseni ole omia matolääkkeitä, mutta kissojen matolääkkeet ajaa asiansa. Itse olen madottanut siiluja mm. Axilur 250 mg:lla, jonka annostus on 1 tbl 5 kg kohti, ja siitä sitten laskeskellut siilille annostuksen 500 g mukaan, vaikka siilini eivät ihan sitä painakaan, osa lääkkeestä jää nimittäin kuitenkin ruiskuun. Olen siis jauhanut tuota ½ tablettia ja liuottanut sen veteen, esim. 1 ml:aan, jolloin annostus on 0,2 ml eli 1/5 puolikkaasta tabletista päivässä. Axiluria annetaan siis kolmen päivän kuurina.

Ja kastematoja voi tosiaan pitää päivän-pari mullassa tms. jotta ulkoa syöty aines kulkee läpi, mutta loisten poistumisesta samalla en kyllä tiedä.. Kostean talouspaperin päällä olen kuitenkin itse pitänyt matoja yön yli ennen siileille syöttämistä, ja siinä ajassa ne on yleensä jo hyvin puhdistuneet. Kastemadot vaan sitten tiedoksi luikertelee halutessaan pystysuoraa seinää pitkin ja litistävät itsensä vähänkään löysemmän kannen ali, että lasipurkin olen itse kokenut niille parhaimmiksi :)
JenniEr
Member
 
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Joulu 2010, 18:55
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja julius » 22 Heinä 2012, 15:27

Kuulin tuossa eräältä lääkäriltä, että pakastamisen sijaan pöpöt tms. kuolevat pakastamista paremmin uunissä, peräti 60 astetta taisi olla se astemäärä joka riittää.
julius
Member
 
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Touko 2012, 09:07


Paluu Ravinto & ruokinta



cron