Siilin ruokavalio

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Vaahtis » 06 Touko 2012, 19:26

Wah?:O
Miksiköhän Bella neuvoi väärin?Vahinko kai!Hyvä tietää,ja hienoa että korjasit Terja T ja Siiri!:)Vieläkään en ole mistään tajunnut kuinkapaljon siilille tulisi antaa ruokaa päivässä?Olen kyllä lueskellut kaikkia sivuja ja sellaista,mutta missään ei ole lukenut!
Onko n.3 ruokalusikallista sopiva?Eli kaksi ruokalusikallista hyönteisiä(kukkuraisillaan ja monipuolisia) ja yksi ruokalusikallinen jotain muuta,esim.laktoositonta raejuustoa,ja katkarapuja!
Luin että pakastekatkaravut käy,jos ne huuhtoo tarpeeksi hyvin,eli kaikki suolat pois!
Vaahtis
Member
 
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Touko 2012, 19:17

ViestiKirjoittaja Sasoleil » 06 Touko 2012, 20:58

Bella neuvoi ihan oikein. Yhdistyksen kannan mukaan siili on hyönteissyöjä, jonka ruokavaliosta yli 70-80 % tulisi koostua hyönteisistä. Monet antavat hyönteisten lisäksi vähärasvaista jauhelihaa, broileria, laktoositonta raejuustoa ja maitoa. Monipuolinen 100 % hyönteisruokavalio vitamiinilisällä ja tarvittaessa esim. helokkiöljyllä on erittäin hyvä vaihtoehto. Hakutoiminnon kautta löytyy paljon ruokakeskusteluja, kannattaa lukea niitä läpi.

Jokainen siilin omistaja oppii kyllä siilinsä ruoan tarpeen. Yleensä 20-30g on sopiva, riippuen siitä, mitä ruokaa antaa ja esim. paljonko siili juoksee yössä. Paljon juokseva siili tarvitsee enemmän ravintoa kuin vähän juokseva. Punnitsemalla siiliä näet, aiheuttaako ruokavalio aiheettomia muutoksia painossa.

En itse vetäisi johtopäätöstä, että eläin syö jotain, koska tarvitsee siitä jotain ravinneainetta. Usein eläimet (ja jopa ihmiset!) syövät myrkyllisiä aineita tai todella epäterveellisiä, lähes ravinteettomia aineita. En keksi, miksi siilit olisivat tässä muita paljon viisaampia eivätkä söisi vain syömisen takia ;) Tähän varmaankin vaikuttaa sekä opittu käyttäytyminen (rutiini) että jokseenkin geeniperimä (syödä aina kun mahdollista)...
Sasoleil
Member
 
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Marras 2009, 21:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Vaahtis » 07 Touko 2012, 15:15

Ahaa....
No sitten 100% on varmasti terveellisin,jos antaa niitä vitamiini lisiä.
Me ajatelitiin kasvattaa kaiken laisia ötököitä,koppiksethanja sirkat ovat niitä terveellisimpiä!:)
Kiitos,Sasolei,oli todella valaisevaa tietoa!:D
Vaahtis
Member
 
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Touko 2012, 19:17

ViestiKirjoittaja Bella » 07 Touko 2012, 20:17

En neuvonut väärin, kaikilla on vain omat tavat kotonaan. Enkä koskaan sanonut että siili on <u>100%</u> hyönteissyöjä. Kuten aiemmin sanoin syötän minäkin siililleni muutakin kuin hyönteisiä.
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 07 Touko 2012, 20:27

Lainaus hallituksen jäseneltä:<em>Bella neuvoi ihan oikein(100-prosenttinen hyönteisruokavalio on paras)...Yhdistyksen kannan mukaan siili on hyönteissyöjä</em>

Yhdistyksen kanta on sitten viimeisen vuoden aikana muuttunut aika radikaalisti(?) Tähän saakka kymmenisen vuoden ajan siili on sekä asiantuntijoiden että yhdistyksenkin mielestä ollut sekasyöjä, jonka pääasiallista ravintoa ovat hyönteiset. Jopa erään aiemmin yhdistyksessäkin tunnetun siilispesialistielänlääkärin mukaan siilin on syytä saada muutakin ravintoa kuin hyönteisiä. Mutta eipä siinä mitään, jos "yhdistyksen" takki on yllättäen kääntynyt, toivottavasti siinä samalla myöskin siilien fysiologia(?)
Tarja T ja Siiri
Member
 
Viestit: 677
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 19:43
Paikkakunta: Suolahti

ViestiKirjoittaja Bella » 07 Touko 2012, 20:33

Vuosien mittaan ruokinta on muuttunut...raksut jätetty pois, hernemaissipaprikat sensellaiset jätetty pois. Eihän siili kuitenkaan villinä sellaista ruokaa löytäisikään...
Mutta kukin ruokkii siiliään kuten parhaimmaksi näkee, kaikilla ei ole sama ruokavalio ja kaikki siilit eivät edes pysty syömään kaikkea tarjolla olevaa esim allergioiden takia ... :)
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 07 Touko 2012, 20:39

Tyttö hyvä, ei afrikkalainen siili villinä tietenkään herne-maissi-paprikaa löydä, mutta löytää paljon muuta syömäkelpoista kuin jauhomatoja ja kenttäsirkkoja. Ja se muu meidän on kotioloissa tietenkin korvattava jollain muullakin kuin pelkällä matelijoiden(?) vitamiinilisällä!

Mutta mutta...kukin tyylillään. Hyvä olisi kuitenkin jokaisen siilistin ja vallankin aloittelijan lukea kriittisesti tätä yhdistyksen keskustelupalstaa, sillä tänne voi kuka tahansa kirjoittaa ihan mitä tahansa. Mitä jyrkempi mielipide jollain kirjoittajalla on, sitä kriittisemmin siihen mielestäni kannattaa suhtautua ja käyttää mahdollisimman paljon sitä omaa maalaisjärkeä.
Tarja T ja Siiri
Member
 
Viestit: 677
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 19:43
Paikkakunta: Suolahti

ViestiKirjoittaja Bella » 07 Touko 2012, 21:33

Älä siinä tytöttele minua. Miksi otat kaiken niin itseesi? Ei tarvitse tulla riitelemään vaan voi rauhallisestikin kertoa oman mielipiteensä.

Vaahtikselle edelleen kehotan lukemaan vanhoja keskusteluja ruokaan liittyen, palstalta löytyy monia! Kannattaa lukea monien kokemuksia ei vain yhden henkilön.

Kun itse olin aloittelija luin joka ikisen kasvattajan sivut ja kaiken mitä palstalta vain löysin ja tällä tavalla olen omille siileilleni löytänyt ruokavalion joka toimii meillä.
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja Vaahtis » 08 Touko 2012, 15:17

ei tarvitse kenenkään alkaamaan riitelemään.
Täällähän kaikki on siilistejä!Voidaan asiat kertoa ystävällisestikin.
Mutta kuitenkin!Olen paljonkin tutkinut näitä sivuja ja kasvattajien sivuja,mutta jossain sanotaan että siili on sekasyöjä,mutta jossain taas sanotaan,että siili syö vain hyönteisiä,jos lisänä antaa vitamiineja.Menin siihen johtopäätökseen,että voihan ihan itse valita,luulisin.Jos antaa vain hyönteisiä,kannattaa todella huolehtia että siili todella saa vitamiininsa.Itse tahdon antaa sitä ruokaa mitä siili oikeasti luonnossa syö,eli hyönteisiä.
Kiitos teille molemmille,ja kaikillahan on se oma arvokas mielipiteensä,mutta kukaan ei voi mennä sanomaan,kenen on sitten se ihan ihka oikea vastaus.Kiitos!:)
Vaahtis
Member
 
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Touko 2012, 19:17

Edellinen

Paluu Ravinto & ruokinta