Jauhomatojen kasvatus

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Natsuko » 14 Heinä 2009, 07:37

Talitiainen: Koska sulla ei vielä ole matosyöppöä kotona, 50 grammaakin matoja voisi riittää starttipaketiksi. Parissa kuukaudessakin niistäkin kehittyy jo hyvä farmi. Ei 100 grammaakaan varmasti huono ole, mutta sitä suuremmalla määrällä voit hukkua matoihin syyskuuhun mennessä. :)
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 14 Heinä 2009, 09:25

Mä muistan elävästi kun itse perustin farmia ja ostin 100g matoja.. Sillä pääs pieneen alkuun, mutta lisää piti ostaa. Ja farmilla voi mennä useempi kuukauskin ennenkun lähtee tuottamaan. Kuoriaiset ovat toki sukukypsiä muutaman viikon iässä ja munat kuoriutuvat noin viikossa, mutta (lämpötilasta riippuen) pikkumadoilla voi kestää aika kauan kasvaa syöttökokoisiksi :)
Mä oon ite sitä mieltä, ettei matoja voi olla liikaa, nehän ei pahaksi pakkasessa mene ;)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Janski » 14 Heinä 2009, 22:25

Jihii! tänään oli ensimmäinen alieni kehittyny koppikseksi :D jo sitä on ootettu. En aluksi ymmärtäny siirtää alieneita eri astiaan nii niille kävi vähä köpelösti :x
Janski
Member
 
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 17:46

ViestiKirjoittaja tini » 15 Heinä 2009, 00:57

Hehe, onnea "perheenlisäyksestä"! :D
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Talitiainen » 15 Heinä 2009, 18:35

Kiitos vastauksesta Tini! :)
Nyt olen kattonut ittelleni nuo muoviastiat ja siivoukseen pieni "simäisen" siivilän.
Pian käyn ostamassa n.200g matoja. Voiko niille siis syöttää myös kalanruokaa? Luin nimittäin jostakin. Laitoin muoviastian pohjalle reilusti kaurahiutaleita ja ajattelin ripotella myös sitä kalanruokaa? Entä mikä olisi hyvä tuoreruoka, porkkana entä salaatti? Sittenkö vaan pitää odotella, että niistä rupeaa muutumaan alieneita ja siirtää ne eriastiaan?
Kamala kysely mulla päällä tässä..
Toivottavastijoku kuitenkin jaksaa vaivautua vastaamaan. :)
Talitiainen
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 20:58

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 15 Heinä 2009, 20:51

Minunkin muistaakseni on jotkut laittaneet jotain kalanruokaa madoille. Minä olen laittanut myös kissanraksuja hienonnettuna.
Kostukkeeksi olen laittanut viipaleen porkkanaa joka toinen päivä. Salaati kuivuu nopeasti ja kurkku homehtuu helposti. Liika kosteus voi myös kasvattaa punkkeja.
Madot sitten astiaan ja odottelemaan alieneja ja ne sitten omaan astiaan. Kaupasta ostetuista madoista osa saattaa mustua ja ruveta haisemaan, joten ne on noukittava pois.
Jos matoastianpohjalle tulee paljon ruskeaa jauhoa, niin se on sitä matojen ulostetta, jota siivilöidään pois.
Koppislaatikkoa ei voi siivilöidä, koska munat on niin pieniä, että niitä ei näe ja menevät ulosteen mukana. Koppikset ei kyllä likaakaan kovasti.
Ja sitten sekä matoja, alieneja ja koppiksia voi syöttää siilille, jos niitä tulee liikaa.
Matoja voi myös pakastaa.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja tini » 15 Heinä 2009, 21:32

Kalanruoka on ihan jees ja melkeenpä kaikki mitä keittiön kaapeista löytyy. Oon ite tyhjänny jos jonkinmoisten pakkausten loput matolootaan.
Porkkana ja omena on musta ollu parhaat kosteet ruoat :)
Anitta vastaskin aika kattavasti jo kaikkeen :)
Ei ne madot hevillä kuole, vaikka hoito ei oliskaan ihan priimaa. Meillähän oli madot heitteillä viikkotolkulla, kun esikoista "tuotiin" maailmaan ja nehän siitä vasta innostukin sikiämään :D
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Sira » 04 Helmi 2010, 19:36

Voiko jauhomatoja käsitellä paljain sormin? Pureeko ne tms?
Sira
Member
 
Viestit: 23
Liittynyt: 26 Loka 2009, 19:17

ViestiKirjoittaja PIRRE » 04 Helmi 2010, 22:29

Jättijauhomadot...puree, pikkumadot ei- mutta kyllä voi käsitellä paljain sormin ;) pinsetit on meillä hyväksi havaittu :)
PIRRE
Member
 
Viestit: 200
Liittynyt: 22 Huhti 2005, 21:49
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja SAtU_ » 16 Helmi 2010, 20:34

Mekin matojen kasvatusta namiastioissa kokeiltiin.. Kaikki meni hyvin siihen saakka, kunnes huomasimme, että kasvatusastioiden ympäristö oli täynnä pientä valkoista "jauhetta" joka liikkui. Päätettiin sitten luopua matofarmaroinnista ennen kuin on koko asunto täynnä matoja & koppiksia...
SAtU_
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Syys 2008, 16:55

ViestiKirjoittaja tini » 17 Helmi 2010, 13:01

se "jauhe" on todnäk varastopunkkeja. eli ei varsinaisesti liity matoihin ja koppiksiin, vaikka niiden asujaimistosta onkin alkunsa saanut..
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nea » 17 Helmi 2010, 16:26

Ja noita punkkejahan tulee helposti, jos on liian kosteaa (eli niille ihanteelliset olot lisääntyä) ja kosteutta hetkellisesti vähentämällä ne saa monesti hävitettyä :) Meillä nämä ovat välillä olleet riesana sirkkafarmeissa.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja SAtU_ » 17 Helmi 2010, 20:37

Ahaa.. olipa hyvä, että tuokin tuli nyt selväksi. Uskaltaa ehkä joskus vielä uudestaankin kokeilla kasvatusta :)
SAtU_
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Syys 2008, 16:55

ViestiKirjoittaja Sira » 22 Helmi 2010, 14:36

Onko kokemusta jauhomatojen kasvatuksesta kesällä pihalla? Esim. missä lämpötilassa kasvatus voisi onnistua? Toukokuusta syyskuuhun? Voiko ne levitä luontoon (esim. haitallisena vieraslajina)?
Sira
Member
 
Viestit: 23
Liittynyt: 26 Loka 2009, 19:17

ViestiKirjoittaja Nea » 22 Helmi 2010, 21:08

Kovin viileässä jauhomatojen kehitys hidastuu, eli kovin tuottoisaa ulkona kasvatus tuskin on lukuunottamatta ihan lämpimintä keskikesää. Myös liika kosteus voi aiheuttaa ongelmia (home, punkit).

Jauhopukki eli jauhomadon kuoriainen elää Suomen luonnossa ihan luonnonvaraisenakin, joten mahdolliset karkulaiset eivät aiheuta luonnonkatastrofia :)
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta