Jauhomatojen kasvatus

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Jauhomatojen kasvatus

ViestiKirjoittaja Aichie » 04 Tammi 2009, 22:28

Olen yrittänyt etsiä täältä aiheita, joissa puhutaan jauhomatojen kasvattamisesta, mutta en ole löytänyt. (oon käyttänyt hakua yms) Uskon kyllä että täällä niitäon , mut oon en oikein löydä vaikka kuinka etsin. Elikkä voisiko joku kertoa mitä jauhomatojen kasvatukseen tarvitaan. esim millainen "asuinpaikka", mitä ne syö, lisääntyykö kuinka nopeasti, pitääkö ääntä yms Kiitos :)
Aichie
New member
 
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 23:09
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja lafleur » 04 Tammi 2009, 23:17

Monet kasvattavat jauhiksia esim. karkkipurkeissa, joita saa irtokarkkikaupoista ilmaiseksi. Niissä voi oman mielen mukaan pitää kantta (jossa ilma reiät), tai esim. sukkahousua tai sitten ihan ilman kantta. Purkin pohjalle esim. kauraleseitä pari cm ja piilopaikaksi esim. munakennon toinen puolisko.
Ruoaksi esim. porkkanasiivuja ja kissan kuivanappuloita.
En osaa ihan tarkasti vastata tuohon lisääntymiseen, mutta kyllä meillä pari kk taisi mennä ennenkuin saatiin matosatsista ensin koppiksia ja ne sitten munimaan ja munista vielä tarpeeksi isot toukat.. Mutta jo muutamakin koppis munii tietääkseni satoja munia.. Että helposti tulee paljon matoja.
Mulla matofarmi on huoneessa, sängyn vieressä. Sanoisin että ne pitävät ääntä, kylläkin vain sellaista 'suhinaa' kun ne möngertävät leseiden joukossa. Mutta tästä ei varmastikaan ole haittaa ellei yritä nukkua ylikansoitettu matopurkki korvan vieressä..
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Alica » 05 Tammi 2009, 16:12

Muistaakseni vaati hieman kärsivällisyyttä.Kesti yllättävän kauvan ensimmäisistä madoista saada jälkeläisiä.

<a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum_eng/index.php?PHPSESSID=5s424774a3f6j0g60u6712ah45&action=vthread&forum=4&topic=2194&page=2" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum_eng/index.php?PHPSESSID=5s4247 74a3f6j0g60u6712ah45&action=vthread&forum=4&topic=2194&page=2</a>

<a href="http://www.kikke.parhain.com/?Jauhomatojen_kasvatus" target="_blank" rel="nofollow">http://www.kikke.parhain.com/?Jauhomatojen_kasvatus</a>
Alica
Member
 
Viestit: 35
Liittynyt: 20 Tammi 2007, 23:55
Paikkakunta: Hämeenlinna

ViestiKirjoittaja Aichie » 05 Tammi 2009, 16:52

kiitti vastauksist selvens paljon ^^
Aichie
New member
 
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 23:09
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja MariK » 30 Kesä 2009, 13:12

Mä alotin pikkujauhisten kasvatuksen toukokuus.. Se onkin hitaampaa ku luulin! :D Elikkä kysymys kuuluu et miten kauan noin suurinpiirtein kestää et koppikset tekee lisää matoi, ku alkaa alkuperäset jo loppua? seurasin ku yks niist meni siel purkis ja teki takapuolellaa reikiä jauhoihin ni aattelin et mahtaaks se munia vai mitä ihmettä ne touhuu? :D
MariK
Member
 
Viestit: 203
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:28
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kutri » 30 Kesä 2009, 22:05

Meillä jauhomatofarmi laitettiin pystyyn n. 3kk ennen siilin tuloa ja vasta silloin se pyöri kunnolla. Kyllä siinä hommassa siis kestää..sitten jos koko ajan ennen aikojaan syöttää siilille matoja farmista niin se ei pääse käynnistymään kunnolla. Kannattaa siis varata matoja reippaasti ennen aloitusta ja maltaa mielensä. Koppiksillakin on aika lyhyt elämänkaari joten jos haluaa että farmi pysyy hyvässä hapessa niin kannattaa jatkuvasti päästää osa madoista alieneiksi niin että jatkuvasti kuoriutuisi myös uusia koppiksia.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja MariK » 01 Heinä 2009, 09:25

Jeps, mä tosiaa alotin vähä turhan pienestä määrästä, alieneita ja koppiksia mul on aika pal enemmä täl hetkel ku itse matoi..nyt täytyy siis odottaa ja ostaa varmaa lisää jauhiksia ja antaa rauhassa kehittyä ni pääsee kunnolla matokasvatuksen makuun. Kiitti vinkeistä Kutri! :)
MariK
Member
 
Viestit: 203
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:28
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Juseve » 02 Heinä 2009, 00:20

Voiko kuolleita koppiksia antaa siilille? (tyhmä kysymys) Ja maksavatko elävät ötökät vähemmän kuin purkitetut?
Juseve
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 16:42
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja lafleur » 02 Heinä 2009, 01:04

Mä en anna itsekseen kuolleita koppiksia, vaan kerään ne pois ja heitän kompostiin. Lähinnä sen takia, että pelkään että kuollut ötökkä saattaa sisältää jotain pöpöjä tai jos se on ollut kuolleena jo useamman päivän ei se enää oikein sovellu syötäväksi. Näin minä teen, en tiedä onko siihen jotain ''tieteellistä'' ja oikeaa vastausta.

Elävät ötökät ainakin siinä mielessä halvempia, että niitä voi kasvattaa itse jolloinka se on lähes ilmaista. Niiden ravintoarvot ovat myös todennäköisesti parempia jos ne on hyvin hoidettu ja ruokittu, toisinkuin säilötyt massatuotanto öttiäiset.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Sam » 02 Heinä 2009, 13:19

Jos jollakin on myytävänä 200kpl jättijauhomatoja ostan!
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja Kutri » 02 Heinä 2009, 22:56

Koppisten elämänkaari on suht lyhyt ja sen vuoksi niitä varmasti löytyy farmistakin aika ajoin kuolleena. Minä kyllä olen antanut kuolleita koppiksia joskus ja kyllä on siilit niistäkin tykänneet! :)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Juseve » 03 Heinä 2009, 12:41

Kiitos vastauksista. :) Mutta siis silleen tarkoitin, että jos ostaa vaikka eläinkaupasta esim. jauhiksia jotka ovat eläviä, maksavatko ne vähemmän kuin ostaisi purkitettuja? Kyllä varmaan kasvattaisin ainakin jauhiksia jos siili tulisi.
Juseve
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 16:42
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kutri » 03 Heinä 2009, 18:04

No kyllähän se halvemmaksi tulee jos niitä kasvattaa itse kuin että ostaa purkitettuja. Ravintoarvot on myös aika erilaiset purkkimadoilla kun taas oman farmin matosilla. Meillä on kyllä kaikkia ötököitä purkissa mutta matoja en ole ostanut koskaan purkissa kun niitä kerran näin..ovat mun mielestäni niin onnettomia verrattuna oman farmin matosiin.. :)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lafleur » 03 Heinä 2009, 18:09

Esim. petshopissa hinnat ovat seuraavat:

100g eläviä jauhomatoja = 6e
35g purkitettuja jauhomatoja = 4,4e

Eli tuleehan nuo purkitetut jo näin ostettuna kalliimmiksi.

Ja kuten itse ja Kutrikin todettiin, on itsekasvatettujen ravintoarvot parempia. Se on vähän kuin luomuruokaa verrattuna tehotuotanto tavaraan.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja PIRRE » 03 Heinä 2009, 22:09

Alkuun kun mekin ostettiin elävät madot niin syötettiin niitä itse aika monta päivää ja niitä loppuja jopa viikkoja että saatiin niistä ravitsevempia ;) meillä alkoi tuo matojenkin kasvatus vähän niinkuin vahingossa (ensimmäiset isot koppiksetkin raahasin katille ;) ) ja moneen vuoteen ei olla enään ostettu. Melkein ilmastahan tuo on mitä nyt sitten matojen ruoka maksaa....
PIRRE
Member
 
Viestit: 200
Liittynyt: 22 Huhti 2005, 21:49
Paikkakunta: Tampere

Seuraava

Paluu Ravinto & ruokinta