Jauhomatojen kasvatus

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Sira » 22 Helmi 2010, 21:12

Siispä kokeilen ensi kesänä jauhomatojen ulkona kasvatusta :)
Sira
Member
 
Viestit: 23
Liittynyt: 26 Loka 2009, 19:17

ViestiKirjoittaja kal » 28 Marras 2010, 23:26

Nostanpa tätä nyt kun jäi jauhiksista yksi asia vaivaamaan...

Eli siis kun niille syötetään viljaa, niin eihän siitä ole siilille haittaa? Tai siis että sulaahan se matojen "systeemissä" siilille vaarattomaksi? Meillä on jotain kaura/vehnäleseitä ja sitten mulla on tollaista kissanruokaa missä on viljaa (ei missään tapauksessa siilille siis) joten se varmaan kelpaisi myös madoille hienonnettuna? Ja porkkanaakin on... Huomenna menen ostamaan matoja ja katson jos saisin pari lisälaatikkoa pummattua jostain kaupasta.

Luin noita keskusteluja ja asiaa sivuttiin, mutta joku selvempi vastaus olisi kiva :) Ja sitten että miten tarkalleen ottaen hienonnatte kissanraksuja sotkematta koko kämppää?
kal
Member
 
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Syys 2010, 18:47
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja merjah » 28 Marras 2010, 23:39

Matojen ruokana käytetty vilja ei ole siileille haitaksi. Minä murskaan kissanraksut morttelissa. Se käy aika siististi, kun malttaa olla laittamatta kovin paljon raksuja kerrallaan.
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 29 Marras 2010, 00:46

Niitä kissanraksuja menee matosille aika vähän. Minä olen murentanut niitä muovipussissa lusikanpesällä tai kaulimella.
Kaurahiutaleita on noin sentin kerros ja pari munakennon palaa piiloina.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja kal » 29 Marras 2010, 00:49

Okei, kiitos vastauksista :)

Itsekin olin miettinyt tuota muovipussissa murentamista, hyvä jos se toimii.
kal
Member
 
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Syys 2010, 18:47
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja tini » 30 Marras 2010, 18:51

Mulla on elukoilla oma sauvasekotin, sillä murskaa kissanraksut mukavasti ja nopeesti muovimukin pohjalla ilman mitään ponnistuksia :D
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja JenniEr » 08 Tammi 2011, 11:25

Ite olen huomannut parhaaksi kasvualustaksi tällaisen, että laittaa puolet kauralesettä, neljäsosa 4 viljan hiutaleita, toinen neljäsosa soijarouhetta ja lopuksi 1/4-½ dl kalanruokaa tai murskattua kissanruokaa. Kuivaruokaa laitan aina jonkun 1 cm kerroksen (koppiksia tavallisesti 50-70 kpl), niin kun matoset alkaa olla mitoissaan, ne on yleensä syöneet kuivaruoan. Sitten on kätevä, jos osan säästää pakkaseen, niin ei tarvitse kuin sihdata pölyt pois eikä jää ruoan rippeitä pakastettavien sekaan :)

Itse olen myös pitänyt matofarmin lämpöisessä, n. 27-30 'c, niin se nopeuttaa kiertoa. Tällöin vain alienit täytyy ottaa huoneenlämpöön kehittymään, koska lämpösessä ne kehittyy liian nopeasti ja koppiksista tulee sitten yleensä raajarikkoja. Niin ja lämpöisenä paikkana farmille on pieni akvaario, madot ja koppikset on omissa astioissaan ja reikälevy kantena, jota lämmitän kaapelilla muutaman tunnin päivässä, mikä riittää paremmin kuin hyvin, koska akvaario pitää lämmön niin hyvin sisällä :)
JenniEr
Member
 
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Joulu 2010, 18:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jauhomatojen kasvatus

ViestiKirjoittaja tistus » 24 Maalis 2016, 18:36

Moikka. Mikä on jauhomatojen valontarve? Olis tarkotus kasvattaa tilassa missä lämpötila on vain reilu 18 astetta, joten voinko laittaa farmin esimerkiksi kasvatustelttaan ja sinne se optimaalinen 25 asteen lämpötila?
tistus
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Maalis 2016, 18:33

Re: Jauhomatojen kasvatus

ViestiKirjoittaja Nokkis » 25 Maalis 2016, 17:33

Omat jauhomatoni elävät päivisin valoisassa ja öisin pimeässä, mutta olen siinä (hieman epävarmassa) käsityksessä, että ne viihtyvät pimeässä paremmin kuin valoisassa, eikä valonsaanti ole välttämätöntä. Kasvatusteltta voisi siis tulla kysymykseen.
Nokkis
New member
 
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 23:09

Re: Jauhomatojen kasvatus

ViestiKirjoittaja JenniEr » 26 Maalis 2016, 10:16

Jauhomadoille valo on ihan yhdentekevää, eli voi hyvin miettiä tuollaista ratkaisua :) Lämpö on se tärkeämpi.
JenniEr
Member
 
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Joulu 2010, 18:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Edellinen

Paluu Ravinto & ruokinta