"Ihania" kokemuksia elävien ruokien kanssa

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 20 Huhti 2009, 18:00

Elävät tulevat tosin paljon paljon paljon edullisemmaksi... etenkin jos jaksaa vähän kasvattaa ;) jauhikset ainakin lisääntyvät älyttömän helposti jos vähän jaksaa odottaa.
Mielestäni siilistin kannattaa kyllä tutustua ötököihin huolella, mielellään myös eläviin. Kyllä se "ötökkäkammo" äkkiä sitten hälvenee. Siili kun on hyönteissyöjä niin ei niitä hyönteisiä karkuunkaan pääse. Siili ei ole hurjasta ötökkäkammosta kärsivälle oikea lemmikki ;)
No, meniköhän vähän ohi aiheen ja kaiken muunkin, mutta anyway...
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Juseve » 21 Huhti 2009, 17:19

Itse olisin kyllä sillä kannalla, että ''aloittelijat'' aloittaisivat ensin kuolleillä ötököillä. Sitten jo ajan mittaan saisi itsekin sitä kokemusta paljon ja voisi alkaa syöttämään siilille eläviä, tai jopa alkaa kasvattamaan. Mutta mönkiikö muuten madot pois siilin ruokakupista vai ehtiikö siili syödä ne nopeasti? Elävät sirkat kyllä saattais ällöttää. :s Itselläni ei kyllä ole mitään kauheaa ötökkäkammoa. Tietysti jos joku ampiainen lentää pään yli niin säikähdän, mutta kyllä sitä on tultu pidettyä kaikenlaisia toukkia, hämähäkkejä, muurahaisia sun muita elukoita kädessä.
Juseve
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 16:42
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 21 Huhti 2009, 17:47

Jos siilillä on matalareunainen kuppi niin kyllä ne madot sieltä äkkiä karkaa ;) Elävät kannattaa antaa suoraan siilin eteen, niin siili nappaa ne sitten heti.
No... itse pystytin matofarmin jo ennen siilin tuloa. Ehti niitä sitten siinä ihmettelemään. :) Suoraan vaan elävien kimppuun siis, siinä karaistuu mukavasti!
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Kutri » 21 Huhti 2009, 21:22

Itse myös suosittelen heti eläviin tutustumista. Jos matofarmin aikoo itse perustaa se kannattaa laittaa alulle jo kauan ennen kuin siili saapuu taloon mikäli se on mahdollista..Siilin saavuttua, olin jo parin päivän päästä hyvin tottunut eläviin jauhiksiin yms. muihin ötököihin. Meillä jauhikset annetaan aina elävänä tai sitten pakastan niitä jos kertyy paljon. Muut ötökät kuten sirkat yms. ostan purkkeina mutta matoja en koskaan.. :)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Juseve » 22 Huhti 2009, 08:02

Mutta miten sitten kun madoista kasvaa aikuisia? Oliko ne jotain kuoriaisia...?
Juseve
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 16:42
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Pug » 22 Huhti 2009, 10:53

Ne koteloituvat (koteloituneita kutsutaan myös "alien":eiksi) ja sitten kotelossaan kehittyvät koppiksiksi, eli nimenomaan sellaisiksi sentin-parin mittaisiksi kuoriaisiksi jotka kelpaavat myös hyvin siilin ruoaksi mutta toki ovat toukkavaihetta liikkuvaisempia.
Pug
Member
 
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 17:57
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Juseve » 22 Huhti 2009, 14:05

Lentääkö ne kuoriaiset? (Sori oon tyhmä :D) Ja siis sitten ne koppikset lisääntyy?
Juseve
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 16:42
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 26 Maalis 2010, 16:52

löysin itse 3 koppiskarkulaista eilen ja tänään yhden. Mulla on astian päällä sukkahousut jotka eivät ole edes rikki, pohdinki nyt et miten ne on taiteillut sieltä laatikostaan pois. pelkäsin kans juuri sitä että ne munii joka paikkaan ja sit matoja ryömii täällä kämpässä kohta, hyvä jos niin ei tuu käymään :D siirsinkin farmini suosiolla puuvarastoon ettei koppiset karkaa :D
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Helpura » 27 Maalis 2010, 21:35

miten erottaa tyttö- ja poikakoppikset?
Helpura
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Sam » 28 Maalis 2010, 12:10

Meidän kotoa löytyy karkulaisia, sitten vain takaisin ruokakuppiin. Nasu siili keräilee matosia pesässä ja ei syö niitä enään. Pääsevät koteloitumaan, matoset viihtyvät hyvin siellä. ;D
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

Re:

ViestiKirjoittaja Avot » 26 Helmi 2013, 20:26

No meillä on yks jauhis kerran vetän lattialla karkuun, oli siis karannut muovilootastaan iloisesti.
Mutta ei se mitään. Lähes tallasin päälle :?
Toinen oli elellyt Lontoon reissulta tuomassani uudessa hienossa kullanvärisessä kauppakassissa,
mikä oli jäänyt keittiön tasolle odottamaan parempaa aikaa siirtää se sinne minne kuuluukin.
Toukka oli popsinut pinnan siitä kassista kiitettävästi, kun tajuttiin asia... :oops:
Avot
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Loka 2011, 13:06

Edellinen

Paluu Ravinto & ruokinta



cron