Oppiiko aikuinen siili?

Siilinkasvatukseen keskittyvä yleinen keskustelufoorumi

Oppiiko aikuinen siili?

ViestiKirjoittaja mjarru » 19 Loka 2009, 18:50

Jos on n. 2v siili, joka puhisee ja on kerällä, niin voiko sen opettaa kesyksi?? vastaathan pian kiitos!
mjarru
Member
 
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2009, 21:27
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja Tuitzu » 19 Loka 2009, 19:10

Mulla on vielä aika vähäinen kokemus siileistä, Lyyli muutti meille 1.7.2009. Ikää tytöllä on reilu 2 vuotta, ja minä Lyylin päätin ottaa meille koska tyttö oli uutta kotia vailla.

Aluksi Lyyli oli ihan pallona, ei tosin puhissut, mutta kesti hyvän tovin että pallosta aukesi . Pikkuhiljaa...

Lyyliä oli saamani tiedon mukaan otettu entisessä kodissa syliin yms. vallan hanskojen kanssa. Itse meinasin samaa mutta aloin miettiä pehmeämpiä vaihtoehtoja.

Kovasti arkakin Lyyli oli alkuun . Aloin nostella tyttöä syliin fleecen kanssa ja vakaa päätös oli että paljain käsin pitelen pimua. Siihen edettiinkin varsin nopeasti, oikeastaan tarvittiin vain kärsivällisyyttä ja sitä, että Lyyli oppi tunnistamaan minut hajun ja äänen ym . perusteella.

Tänään meillä Lyylin kanssa menee hienosti, pimu on sylissä viihtyvä, tykkää kovin silittelystä, mutta ilmaisee myös oman tahtonsa, joskus tuhahdetaan, pitkä tuuuuuuffffffffffffff..... siihen se sitten jää. Kertaakaan Lyyli ei ole purrut minua, ja on muutenkin varsin herttainen pieni siili.
Myös mieheni sylissä Lyyli viihtyy ,mutta antaa ymmärtää kyllä kun haluaa lattialle.

Se, mitä yritän sanoa, on että minun kokemukseni mukaan rakkaudella, kärsivällisyydellä ja totuttamalla kenties saat siilin kesyksi. Oikeastaan vain aika näyttää kaiketi sen kuinka pian siili kesyyntyy. Varmastikin siilit ovat eriluonteisiakin, niinhän me ihmisetkin ..
Kokeneemmat siilistit ovat kenties parempia neuvojia kuin minä.. mutta halusin kertoa Lyylin ja minun tarinani alun :)
Tuitzu
Member
 
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 14:40
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja mjarru » 19 Loka 2009, 20:04

Kun kävin katsomassa sitä siiliä pelkäsin sitä....
mjarru
Member
 
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2009, 21:27
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja lafleur » 19 Loka 2009, 21:23

Jos pelkäät siiliä, ei välttämättä kannata ottaa sellaista lemmikiksi, vai? Kyllähän siihen tottuu, mutta on vaarana että kun käsittelet sitä, pelästyt ja esim. tiputat sen. Riippuu vähän mitä pelkäämisellä tarkoitat, minuakin alkuun hirvitti siilini piikit ja tuhiseminen ja hyppiminen! Kun yritin ottaa sitä ilta sylittelyyn, se meni aina palloksi ja tuhisi ja puhisi ja pomppi piikit pystyssä! Tilanne oli vielä niin uusi, että säikähdin puhinaa ja kavahdin aina taaksepäin :p se meni kuitenkin nopeasti ohi, kun totuttelin kaikessa rauhassa sen käsittelyyn.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Tuitzu » 19 Loka 2009, 22:58

Se mikä tässä on ehkä hyvä myös sanoa, kyllä Lyylikin piikit pystyssä välillä on, ja alkuun sain käsiini pientä ihottumaa joka meni nopeasti ohitse. Nyt kun jokunen kuukausi yhteiseloa Lyylin kanssa on takana, käsiini ei tule mitään ,vaikka otan Lyylin aina paljain käsin syliin, leikkaan kynnet ilman hanskoja jne.

Toki, jos pelkäät mjarru siiliä, kannattanee harkita , onko siili se oikea lemmikki ? Itse olen aivan ihastunut Lyyliin, enkä enää osaa kuvitellakaan ettei pimua meillä olisi. Ensi kuussa meille muuttaa toinenkin siili <3

Sylissä Lyyli alkaa siinä vaiheessa peuhata fleecensä kanssa kun haluaa pois, välillä yrittää kainalooni, välillä paitani alle, joskus nojatuoliin selkäni taakse.

Tämä nyt meni tarinaksi siitä millainen siili meidän Lyyli on, eikä mjarru tainnut ainakaan minulta ihan yksiselitteistä vastausta kysymykseensä saada :(
Tuitzu
Member
 
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 14:40
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja mjarru » 20 Loka 2009, 09:49

kiitos kaikille, eli oli eilen eka kerta kun näin siilin.. Pelkäsin, että siilin piikit ovat todella terävät ja pelkäsin tuhinaa, mietin nyt tässä, että minun pitäisi tänään päätös tehdä, etä otanko vaiko en ota, koko yön olen miettiny... Eli jos haluan siilistä käsi kesyn, kuinka monta kertaa päivässä siiliä pitää käsitellä? kyllähän minä sen kanssa pärjään, kun vähän opettelen ja totun! niin ja oli se tosi söpö, paitsi siellä oli paljon ihmisiä ja se ei auennut kunnolla, mutta vähän nuoli omistajaansa. PS. pidin siiliä eilen sylissä, ja säikähdin tuhinaa ja nojasin taakse päin! mutta sitten kun sen nenä näkyi se oli niin kiltin näköinen. Ja perheessä oli pikku tyttö, joka kanssa silitteli ja muuta... mutta sanoi että ei tule ikävä! siis siiliä:) niin ja olen 12v mutta kokemusta on jyrsiöistä, koirista ja kissoista ja linnuista vastailettehan pian, tänään on päätös edessä, kun n. 1000 km matkan päästä on siiliä lähetty hakemaan...
mjarru
Member
 
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2009, 21:27
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja Amanda » 20 Loka 2009, 10:00

Voi myös olla ettei siili totu käsittelyyn tai siltä löytyy vaan sellainen luonne.
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja mjarru » 20 Loka 2009, 10:01

totta......
mjarru
Member
 
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2009, 21:27
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja NamiSiili » 20 Loka 2009, 10:34

Omista kokemuksista voisin myös sanoa, että luulenpa että vaikka siili olisi kuinka kesy tahansa, et voi välttyä siltä että eläimilläkin on joskus pahoja päiviä :)
Eli siili pomppii, puhisee ja on piikit pystyssä pallona ihan vaan muuten vaan. Tai sitten sen vuoksi että sen nenään tulee joku uusi tuoksu, käsirasva tms.
Eli tarkoitan vaan että sellaista siiliä ei olekkaan joka ei koskaan vähän olisi kiukkuisen oloinen ja piikit pystyssä! :)
NamiSiili
Member
 
Viestit: 101
Liittynyt: 07 Joulu 2005, 17:45
Paikkakunta: Tampere/Atala

ViestiKirjoittaja rosmarine » 20 Loka 2009, 11:40

Juu NamiSiili tosissaan kirjoittaa totta :D
Meillä Molly on kesyyntynyt oikein hyvin, vaikka tulikin meille edelliseltä omistajalta. Käsittelen sitä aina paljain käsin ja neidillä on kyllä temperamenttiä, mutta piikkien pistelyyn tottuu. :) Pahoista päivistä puheenollen, vein eilen tyttelin tassupesulle normaaliin tapaan kun oli likaiset tassut, ja sen jälkeen Molly oli fleecessä lämmittelemässä, ja pomppi ja tuhisi aivan yksikseen, vaikkei kukaan edes liikkunut. Sillä oli vaan tosissaan huono päivä, eikä tassupesu sitä piristänyt, hehs.
rosmarine
Member
 
Viestit: 112
Liittynyt: 20 Syys 2008, 15:42

ViestiKirjoittaja Marianne » 20 Loka 2009, 12:48

Siili on siili, se ei ole niin kesy ikinä kuin joku koira tai vastaava ihmisen kanssa kauemmin touhunnut lemmikki...
Siilin piikit ovat kuin pieniä neuloja, kun se nostaa ne pystyyn ja on pallona. Tähän tottuu. Kädet tottuu siilin piikkeihin nopsaankin. Alkuun siilin alla voi pitää fleeceä ja totuttaa sitä esim. ruoan avulla itseensä ja uusiin hajuihin.

Siili tunnistaa hoitajansa hajun perusteella, sen takia se puhisi sinulle: sinussa oli outo haju. Kun se siihen tottuu, se aukeaa pallosta varmasti nopeammin. Palloksi meno kun on siilin tapa suojautua oudolta ja pelottavalta. Niin se on selvinnyt tuhansia vuosia.

Myös kasvattajalta hankituilla poikasilla voi tulla ns. murrosikä, kun ne tulee uuteen kotiin ja uusiin hajuihin. Ne eivät olekaan enää niin kilttejä kuin kasvattajan luona... Myös piikinvaihdot ärsyttävät pikkusia. Mutta siili on siili, eikä muuksi muutu. Sen temperamentti ja luonne on sellainen, missä on haastetta ja siksi se onkin niin kiinnostava eläin ;)
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Kutri » 20 Loka 2009, 13:04

Juu kuten Marianne kirjoitti niin siili on siili ja kesy siilikin nostaa piikit pystyyn, pomppii ja tuhisee joskus. Se on niille ihan normaalia.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja mjarru » 21 Loka 2009, 11:06

joo. kiitos taidan tietää, mikä on päätökseni! täämä siiliyhdistyksen sivu on korvaamaton!
mjarru
Member
 
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2009, 21:27
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja mjarru » 29 Maalis 2010, 22:19

Heips! Tein siis silloin päätöksen ja otin Murun. Vanha omistaja ei antanut oikeaa siilin ravintoa :( olen kyllä itse yrittänyt antaa monipuolisen ruuan. Muru on ollut hyvin arka, pallona ollut aina sylissä tuhissut ja puhissut, mutta nyt on alkanut tottumaan! Nyt ei enään mene kerälle sylissä yleensä ja eikä enään pelkää liikkeitäni tai puhe ääntäni. Muru rakastaa kylvyssä käyntiä eli kylppärin pohjalle vähän vettä ja sitten semmonen matto, ettei liukastu ja sit suihkutetaan vedellä ja vähän hammasharjalla. Murusta on tullut paljon onnellisempi ja meistä on tullut hyviä kamuja ja aina koulussakin puhun murusta :) kiitos teille kaikille ja tälle sivulle!
mjarru
Member
 
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2009, 21:27
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja Katinka » 30 Maalis 2010, 10:18

Onnea uudelle siilille! Se on totuttelua nyt puolin ja toisin :) Jotkut siilit tykkäävät kylvystä, meidän piikikkäät eivät tottuneet koskaan, lähtivät lavuaarista kiipeämään kättä pitkin henkensä hädässä! Kovin usein ei siiliä pidä kylvettää, tassupesu silloin kun tarvitsee, osa siileistä nuolee itse tassunsa puhtaiksi. Kokokylvetys naamaa ja korvia välttäen max kerran kuussa tai sitten jos siili on selvästi likainen.
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

Seuraava

Paluu Siilinkasvatus



cron