onko jollakin myynissä ep"itä?????

Siilinkasvatukseen keskittyvä yleinen keskustelufoorumi

onko jollakin myynissä ep"itä?????

ViestiKirjoittaja mjarru » 27 Syys 2009, 19:08

eli haluaisin ostaa egyptiläisen pitkäkorvan
mjarru
Member
 
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2009, 21:27
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja Tiia » 27 Syys 2009, 20:18

eipä taida olla korvakkaita myynnissä kenelläkkään kun kukaan ei taida niitä tällä hetkellä kasvattaa..
Tiia
Member
 
Viestit: 886
Liittynyt: 01 Huhti 2004, 23:11
Paikkakunta: Kotka

ViestiKirjoittaja Sam » 27 Syys 2009, 20:25

Oho, se onkin syy miksi niitä ei ole ollut myynnissä. Itse haluisin ostaa myöskin sellaisen piikikkään. =) Mistä kannattaa kysellä tai ostaa yksilö? Missä on lähin hyvä kasvattaja?
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja lafleur » 27 Syys 2009, 22:31

mjarru: Olet selvästikin aivan tuore siilisti, suosittelen ettet missään nimessä ota ensimmäiseksi siiliksesi ep:tä. Ne ovat todella paljon haastavampia hoidettavia kuin valkovatsasiilit. Ne eivät ole ainakaan helppoja lemmikkejä. Itse en antaisi lapseni ensi siiliksi ep:tä, koska ne vaativat paljon hoitajaltaan.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Tiia » 27 Syys 2009, 22:39

Suomessa ei taida olla ainuttakaan virallista kasvattajaa tällä hetkellä joka kasvattaisi korvaformuloita..ruotsissa taitaapi siis olla lähimmät.

Se että sopiiko EP ensimmäiseksi siiliksi vai ei on ihan ihmisestä kiinni. Jos on kärsivällisyyttä ja ymmärrystä sen suhteen ettei siili tosiaankaan viihdy sylissä ainakaan kauaa vaan viipeltää mielummin vapaana ja seurustelee ja viihdyttää orjaansa sieltä käsin.
Päivääkään en kadu oman pikku kiukkupussin hankintaa, Nessu tuli mulle tammikuussa 2005 (syntyny 11.11.2004) ja on pyöräyttänyt tähän maailmaan ihania pieniä korvaformuloita ilahduttamaan orjiansa.

Muittenkin korvakkaitten omistajien mielipiteet on tervetulleita :)
Tiia
Member
 
Viestit: 886
Liittynyt: 01 Huhti 2004, 23:11
Paikkakunta: Kotka

ViestiKirjoittaja Kirsi T » 27 Syys 2009, 23:29

No varsinaisesti ep:n hoitohan ei ole sen erilaisempaa kuin valkovatsankaan. Tosiaankin kuten jo Tiia kirjoittikin, ongelmaksi voi koitua se jos ei osaa ottaa huomioon ep:n tarpeita. Sehän ensinnäkin vaatii huomattavasti enemmän tilaa valkovatsaan verrattuna eli ei viihdy kaappiasumuksessa vaan tarvitsee huoneen tai ison rajatun alueen missä temmeltää. Lisäksi ep:t eivät ole ns. sylisiilejä tai ainakaan meidän Neleusta ei voi sylisiiliksi sanoa. Se tulee syliin jos sitä sattuu sillähetkellä syliintulo kiinnostamaan, mutta ei siinä kauan viivy vaan pyrkii pois. Tämän lisäksi Nelppu ei anna käsitellä itseään ihan yhtä helposti kuin valkovatsamme vaan saattaa mielenosoituksena purra jos kokee ettei sen tunteita oteta huomioon. Esim. kynsien leikkuu ei onnistu nelpulta yhtä helposti kuin meidän lällykkä valkovatsoiltamme. Eli siis jos ymmärtää sen ettei ep ole samallatavalla sylisiili ja pystyy tarjoamaan sille sopivat tilat, niin kyllähän epkin on mainio kaveri.

Meille Neleus muutti alunperin Noran toiveesta saada laumaamme myös egyptiläinen pitkäkorva. Tosin ensimmäinen siili Neleus ei ollut ja kokemusta oli jo valkovatsojen hoidosta kertynyt Norallekin. Nora ymmärsi jo pitkäkorvaa hankkiessamme ettei Nelppu välttämättä pysy sylisiililällykkänä vaan saattaa paljastaa villin epmäisen luonteensa ajanmittaan. Mutta voi kuinka monta ihanaa leikkiä Nora on tähän mennessä Nelpun kanssa leikkinyt. itseänikin ilahduttaa se kuinka tämä korvaformulamme usein tulee minua huoneensa ovelle vastaan ja ikään kuin jäis seuraamaan mitä sille puhelen, ihan kuin ymmärtäisikin sen.

kannattaa siis miettiä, minkälaista siiliä olet hankkimassa. Jos haluat siilin, jota silitellä ja pitää sylissä niin välttämättä silloin ep ei ole oikea vaihtoehto.
Kirsi T
Member
 
Viestit: 372
Liittynyt: 15 Maalis 2004, 15:27
Paikkakunta: Mustasaari

ViestiKirjoittaja lafleur » 27 Syys 2009, 23:30

En väitä, etteikö EP:t olisi aivan ihania lemmikkejä. Mutta niiden hoito vaatii tietynlaista kärsivällisyyttä ja varovaisuutta, eikö vain?Minun mielestäni EP ei sovi 12-vuotiaalle lapselle, jolla ei ole kokemusta siileistä.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja iida_ » 28 Syys 2009, 00:08

Munkaan mielestä EP ei ole kovin hyvä vaihtoehto ekaksi siiliksi. Ite oon nyt 15 ja hankin EP:n vasta kun meillä oli valkovatsa jo reilun aikaa ollut, että sai tuntumaa siilin hoitoon käytännössä. Voisi luulla että oisin tosiaan osannut ottaa sen tarpeet paremmin huomioon, kun lajista olin lukenut muutenkin paljon. Yllätyin kuitenki kovasti, kun se oikeasti tarvitsikin todella todella paljon enemmän virikkeitä kuin valkovatsa...

...nimimerkillä seinältä on mm. revitty eepeehampain reilut suikaleet tapettia ja vaatekaapin alimman hyllyn sisältö levitetty useaan otteeseen lattialle pesää tehdessä.

Sylissäkään meidän EP ei juurikaan viihdy, vaan useimmiten puree ja lujaa, jos sitä liikaa pitää sylissä.

Olen siis sitä mieltä, että ekaksi siiliksi valkovatsa ja sitten vasta EP, jos siis viitseliäisyyttä ja kärsivällisyyttä löytyy, joskus on nimittäin hermoja raastavaa yrittää illalla puuhata omassa huoneessa, kun siili kävelee alle ja jokaisella ovenavauksella yrittää livahtaa huoneesta :) onhan ne kuitenkin omaa luokkaansa ja aivan ihania.
iida_
Member
 
Viestit: 175
Liittynyt: 28 Elo 2006, 12:20
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja mjarru » 28 Syys 2009, 08:14

Joo en minä sitä eptä itselle ollu hankkimassa vain äidin ystävälle ja lupasin tehdä palstan jossa katsotaan onko kellään myynnissä niitä!
mjarru
Member
 
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2009, 21:27
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja Amanda » 28 Syys 2009, 11:08

Tervetuloa meille vaan tutustumaan luonteikkaaseen eepeeseen.
Itse kasvatan kyllä eepeitä, tosin en tällä hetkellä kun pitkäkorvatilanne on hieman huono (ja tilanpuutetta monelle eepeelle..) :)

Sitten kun tulee tutustumaan ja yrittää sylitellä tätä ihanuutta, niin saa päättää että onko vielläkin niin varma eepeen hankkimisesta :D
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja suvijohanna » 26 Maalis 2010, 22:17

Vanha keskustelu mutta pitää minunkin kertoa oma kokemukseni eepeestä näin 4,5v kokemuksella.

Siilinhankintaa suunnitellessa kävimme tutustumassa erääseen valkovatsasiiliin. Siiliherra tepasteli vähän aikaa pöydällä, meni maljakon viereen ja nukahti. Ensimmäisen siilikokemuksen perusteella eepee rupesi kiinnostamaan vilkkaudellaan ja meille eepee on kyllä ollut oikea valinta. Artturi on kyllä todella kiltti pitkäkorva: tulee syliin, antaa silitellä itsensä littanaksi ja on jopa nukahtanut syliin mutta kesyyntymiseen meni kyllä aikaa. Koko ajan olen silti Artturin kanssa hieman varuillani koska muistan edelleen monen vuoden puremattomuuden jälkeenkin miltä sormessa hampaillaan roikkuva siili tuntuu. Vauhti ja uteliaisuus on kyllä omaa luokkaansa. Minusta olennaisin ero on siinä, haluaako siiliään paijailla sylissään ja ehkä istua sohvalla siili kainalossa vai leikkiä ja puuhastella sen kanssa.
suvijohanna
Member
 
Viestit: 121
Liittynyt: 17 Heinä 2005, 21:34
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Sam » 27 Maalis 2010, 18:25

Toivottavasti meille joskus tulee vielä tälläinen pieni "peto". ;D
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja Stingu » 13 Heinä 2010, 01:31

Meillä ei ole koskaan muita siilejä kun ep:itä ollutkaan. Ensimmäinen siilimme Sting tuli meille aikoinaan puutorin akvaariosta. Ei mitenkään megakesy, muttei kamalan "villikään". Muutaman kerran taisi päästä haukkaamaan jostain:) Hyvin sen kanssa pärjättiin vaikka ensimmäinen kokemus siilistä olikin. Loput siilimme ovatkin tulleet meille Saksasta tai ovat omia kasvatteja.

Me valittiin ep nimenomaan sen takia että halusimme päiväaktiivisemman siilin kuin valkovatsat. Ja kyllä kaikki siilimme puuhailevat päivisinkin useampaan otteeseen. Toinen tärkeä seikka oli että ep:illä ei ole (tai ainakan mun tiedon mukaan) tavattu WHS:ää. Meille siili ei ole ensisijaisesti sylilemmikki, vaikka meillä nykyään onkin sylissäkin viihtyviä korvakkaita, vaan enemmän nautimme niiden puuhien seurailusta.

Onko tosiaan niin ettei kukaan yhdistyksen kasvattajista enää kasvata pitkäkorvia:( Meillä on ep lapsosia, mutta en sillon aikoinaan saanut aikaiseksi rekisteröityä kasvattajaksi ja nyt ksyin pitkästä aikaa tänne sivuille kun piti ruveta lapsia rekisteröimään:)

Mulle ei ole ep:n voittanutta siiliä <3 noiden touhujen seuraamiseen ei väsy koskaan ja meidän lapsenkin ensimmäinen sana oli siili (neuvolassa kehtasivat vielä kysyä osaako lapsi mitään oikeita sanoja).
Stingu
Member
 
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Touko 2004, 16:12
Paikkakunta: Vihti

ViestiKirjoittaja Amanda » 13 Heinä 2010, 10:44

Hei Stingu, en ole löytänyt tietojasi (kuten sähköpostiosoitetta) mistään, joten pystyisitkö laittamaan sähköpostia niin jutskattaisiin hieman? :)
amanda.jaaskelainen@gmail.com
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja parabellum88 » 13 Heinä 2010, 21:46

Kieltämättä haaveilen minäkin pitkäkorvaisesta kaverista ja siinä mielessä se olisi myös kiva lemmikki kun ei tarvitsisi niin paljon sylitellä ja olisi päivisinkin hereillä mutta toisaalta tarvitsisi niin paljon tilaa ja virikkeitä että pitää tässä vaiheessa haudata haaveet ja hoivailla valkovatsoja sitäkin enemmän:) Noh, ehkä vielä joskus jos vaurastuu sen verran että saa ison talon...
parabellum88
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 22:34
Paikkakunta: Haapavesi

Seuraava

Paluu Siilinkasvatus



cron