Poikasia suunnitteleville;

Siilinkasvatukseen keskittyvä yleinen keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja tini » 13 Maalis 2008, 16:07

Hienoa Jukka, että toit tämän esille. Tästä on rekisteröidytkin kasvattajat yrittäneet pitkin matkaa varotella, mutta "villit" kasvattajat eivät ole noteeranneet. Varauslista on tosiaan vaan meidän rekisteröityjen käytössä ja sekin kun ammottaa tyhjyyttään tällä hetkellä... Aika hyvin lopulta rek.kasvattajien siilit saavat palstan kautta uudet kodit, onneksi. Jotenkin karsastan noita apulaa ja keltasta pörssiä ym., en vaan osaisi myydä kasvattejani sitä kautta (vaikka varmasti saisivat ihan yhtä hyvät kodit kuin tätäkin kautta).
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Pau2 » 13 Maalis 2008, 16:17

jukka, luulen että Nean maininta tuosta laji-rotu -asiasta ei ollut saivartelua, vaan muistutus siitä että rodut voivat risteytyä keskenään, lajit eivät. Joten ei ole olemassa sekarotuisia siilejä eikä siileillä sen vuoksi voida tehdä eroa "puhtaiden" ja sekarotuisten välillä ja näin jalostukseen kelpaavien eläinten valinta on osaltaan hankalampaa kuin esim. koirilla.

Kirjoituksessasi on hyvä pointti. Kasvattajat ovat kuitenkin keskustelleet samasta asiasta jo useaan otteeseen ja yrittävät jatkuvasti parantaa asioita. Itsekään en tee poikuetta ennen kuin kiinnostuneita on tarpeeksi. Monien muiden tavoin minäkin näen ongelman olevan lähinnä "villillä" puolella. Yksiselitteistä ratkaisuehdotusta en silti pysty tarjoamaan, mutta pohditaan pohditaan :)
Pau2
Member
 
Viestit: 461
Liittynyt: 19 Elo 2005, 08:48
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 13 Maalis 2008, 16:21

<em>se että saivarrellaanko tasolla "lemmikkisiilit eivät edusta eri rotuja vaan eri lajeja" -tyyliin, on mielestäni melko aiheetonta, eikä juurikaan johda mihinkään</em>

Tämän asian toin esille sen takia, että aluksi puhuttiin koirien ja kissojen myynnistä (niillähän on ns. rotupuhtaat yksilöt, joiden rekisteröinneillä ja oikeuksilla mm. näyttelyihin ja kokeisiin niiden hinta pidetään korkealla verrattuna sekarotuisiin yksilöihin) ja niiden hinnoittelusta jne. Niin, siis kun siileillä ei ole rotuja, jotka risteytyvät keskenään vaan lajeja, ei siilien luokittelu rotupuhtaisiin ja sekarotuisiin näin ole mahdollista. Kyse ei ollut saivartelusta ;)

Jos siis mun selitys aukes kellekään??

muoks. Pau ainaki tajus ;)
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Nea » 13 Maalis 2008, 16:34

Hyvä jukka, en ottanutkaan kantaa ensimmäiseen viestiisi (joka sinänsä on ihan asiallinen, poikasten teettämistä on todella syytä harkita), vaan toisessa viestissäsi esittämääsi ideaan, että yhdistyksen pitäisi perustaa jalostustoimikunta (jollainen on siis ollut toiminnassa jo vuosia) ja valita siitoseläimet tarkemmin. Yritin tuoda esille, että valintaa kyllä tapahtuu jo rekisteröityjen kasvattajien toimesta, eli ongelma taitaa pikemminkin olla siellä villeillä markkinoilla, joihin meillä on valitettavan vähän sananvaltaa.

Ja PS., mielestäni tämä seikka, että siilit ovat eri lajeja (joilla on mm. eri tieteelliset nimet) on niin peruskauraa, että siihen törmää melkein väkisinkin siiliä hankkiessaan ja asiaan perehtyessään, eli uskoisin sen kyllä olevan useimpien palstan lukijoiden tiedossa valveutuneisuuden tasosta riippumatta ;) Joka tapauksessa koin kuitenkin aiheelliseksi huomauttaa vielä asiasta, koska itse jatkoit roduista puhumista, vaikka sillä todella oli merkitystä käydyn keskustelun kannalta (kuten Pau2 ja Marianne tuossa edellä toivat esille). Ei ollut kuitenkaan tarkoitus loukata, joten pahoitteluni! :)

EDIT. Pari lisäystä.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja jukka » 13 Maalis 2008, 17:03

*huokaus*
Täällä villeillä markkinoilla (missä siis ongelmatkin ovat), voin ilokseni Teille kertoa, että olen kyllä omat poikaseni saanut kaupaksi :)
Yrittäessäni pitää keskustelua helpolla ruohonjuuritasolla huomaan, että sanavalintoihini tartutaankin enemmän kuin itse sisältöön. Toivottavasti kaikki nyt jatkossa muistavat mitä vastata jos ja kun joku joskus kysyy, että minkä rotuinen siili sinulla on?
Äh - mä en jaksa enää jauhaa tästä.
Mutta oikein mukavaa kevään jatkoa kaikille!
jukka
Member
 
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Syys 2007, 12:56

ViestiKirjoittaja Marianne » 13 Maalis 2008, 17:43

Ei täällä mun mielestä sanavalintoihin ole puututtu, vaan itse asiaan, mutta niin tarkasti, että jopa sanoja on käsitelty. Sehän on ihan normaalia keskustelussa, että mahd. monia näkökulmia tuodaan esiin.

Jos palataan ihan ekaan viestiin, niin se on kyllä totta, että ns. villeillä markkinoilla on viime aikoina jouduttu poikasten kanssa pulaankin, kun ne ovat meinanneet jäädä käsiin: niitä on myyty vaikka missä palstoilla, nettisivuilla, lehdissä, jopa lemmikkimessuilla yritettiin kaupata poikasta. Niitä on myyty myös eläinkauppohin.... mikä ei tietenkään ole siilin etu. Ja toki hintaa on alennettu.

Toisin sanoen, myös minä kehoitan harkitsemaan ennen poikasten teettämistä, mihin on ryhtymässä ja saako niille sitten hyvät ja rakastavat kodit. Jokainen tekee toki itse omat päätöksensä.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Wawa » 13 Maalis 2008, 17:49

Minusta on hyvä ensin kerätä kiinnostuneita ja sitten vasta teettää poikasia, mutta jos ei ole varma kiinnostuksesta, niin ei kannata poikasia teettää.
- No tulipas jauhettua samaa!
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja tini » 16 Maalis 2008, 18:37

Minä en eläinkauppaan myydyistä poikasista sanoisi, että ilokseni ne sinne myin :(
On olemassa hyviäkin eläinkauppoja, mutta parhaissakaan ei ole siileille oikean kokoisia tiloja tai elinoloja.
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Wawa » 16 Maalis 2008, 19:33

Niin. Yleisesti ei kannata myydä siiliä pelkästään netin kautta, tai eläinkauppaan, jos omien siilien terveys hetkauttaa, sillä näin siilien arvo laskee, joten poikasten sijaan mekin olemme päättäneet jossain vaiheessa hankkia uuden siilin.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja ruthquartier » 28 Heinä 2008, 22:32

Itse olen ajatellut, voisinko pennuttaa siilini. Myös minä olen sitä mieltä, että ensiksi kannattaisi kysellä halukkaita siilien ostajia, ja vasta sitten astuttaa. Eli en myöskään astuta siiliäni, ennen kuin on tarpeeksi ostajaehdokkaita. Myös siilin terveys on tärkeää, ei pelkkä ulkonäkö yms..

Ja Jukka, puhuit siitä, että voitaisiinko alkaa järjestää jotain näyttelyitä siileille tms. Mielestäni tämä olisi hyvä "järjestelmä". :D
ruthquartier
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Heinä 2008, 23:11
Paikkakunta: Suomi

ViestiKirjoittaja zoozoo » 29 Heinä 2008, 12:30

Toivottavasti siileille ei aleta järjestää näyttelyitä. Ainoa toimiva kriteeri voisi olla eläimen terveys ja hyvä hoito. Siilillä ei ole tiettyä kokoa, ei tiettyä väriä joka olisi oikea. Siilinäyttelyssä voitaisiin siis jakaa Ykkösiä - siili on oikean painoinen ja sen piikit ym. yleiskunto ovat kunnossa. Kakkosia - siili on liian lihava/laiha tai likainen ym...Kuka tähän haluaa ryhtyä.
Itse kasvatusta "yrittäneenä" - harrastaneena (sattuneista syistä tauolla) olen kokenut ettei kasvattajilla ole ansainta mielessä. Meilläkin siilua vietiin 300 km päähän kahdesti sulhaselle. Ei siinä rikastu. Toivotaan, että sellainen harkitsematon ja tavoitteeton kasvatus loppuisi. On hyvä, että asiasta keskustellan. Kamala akka tässä odottaa populaationsa supistumista ;) ja sitten taas uuden aprikoositytön hankintaan.
Jukka, ei ole pakko hernehtiä ;)
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja miia » 29 Heinä 2008, 13:06

lienee syytä mainita että poikueet ovat verotuksen alaista tuloa eli ei niillä ansasitsemaan pääse vaan jokainen poikue on ilmoitettava verottajalle ja siitä saadusta hinnasta maksettava verot.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Luttana » 29 Heinä 2008, 22:53

Mia:Mistä tuo tieto on peräisin että olisi verotettavaa tuloa?Koska ainakin matelijapuolella harrastustoiminnaksi luokiteltavaa toimintaa ei verottajalle tarvitse ilmoittaa...missä sitten menee se raja onkin parempi kysymys, mutta tiedän isompiakin kasvattajia joiden ei tarvitse ilmottaa käärmeiden myynnistä verottajalle...
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Natsuko » 29 Heinä 2008, 23:05

<strong>ruthquartier</strong>

Miksi siilillä pitäisi teettää poikasia? Lisäksi siilisi on ilmeisesti uros, joten et varsinaisesti pennuta sitä, vaan sillä. Suomessa on useita hyviä kasvattajia, jotka näkevät paljon vaivaa terveiden siilien kasvatuksen eteen. Kasvattaminen on vaativaa ja usein vaarallista puuhaa eikä sitä suositella kokemattomille siilisteille.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja miia » 31 Heinä 2008, 13:45

luttana: asiasta oli joskus erilaisia juttuja liikkellä et mikä sallitaan ja mikä ei. käin verotoiistosta asiaa tiedustelemassa tuossa keväällä ja virkailia sanoi että kaikki kasvatus toiminta on veronalaista tuloa ja niille joille se on tois siainen eli ammattityön lisänä se menee sitten lisäveroprosentilla mikä on aikas iso useimmiten. se on kuulemma llisä tienisti ja verotuksellinen tulo vaikka utelin et jos se on vaan pien muotosta, toisinaan tms ni silti kuulemma joka poikanen on tuloa. toki jokainen kasvattaja itse päätää ilmottaako verottajalle toiminnastaan vai ei ja kantaa itse sitten vastuunsa siitä jos ei ole ilmottanut ja asia paljastuu joskus verottajalle.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

EdellinenSeuraava

Paluu Siilinkasvatus



cron