Siilit karanneet, poikasia??

Siilinkasvatukseen keskittyvä yleinen keskustelufoorumi

Siilit karanneet, poikasia??

ViestiKirjoittaja Neulis » 21 Tammi 2008, 16:06

Apua! siilit karanneet yhteen!! Siis poika siilini oli väliaikais asumuksessa kunnes saan paremman ja samassa huoneessa oli tyttö siili irti ja poika sai mystisesti luukun auki???!! Siis yö yhdessä!! Poika siili on vasta poikanen(vasta meille muuttanut!) ja tyttö siili tulee 1v. 6kk ensikuussa.. Onko mahdollista että voi saaha poikaset? vai onko poika liian nuori? Kesti hetken ennen kun hoksasin karkulaisen.. Hemmetti!! Mitä teen?? sukua siilit ei ole kyllä...
Neulis
New member
 
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 16:01

ViestiKirjoittaja tini » 21 Tammi 2008, 16:19

Poika on nuori, mutta kykenevä jo saamaan jälkikasvua, tytöllä viime hetket saada ensimmäinen poikue. Nyt et voi muutakun odotella ja antaa emon rauhassa synnyttää, jos on synnyttääkseen. Eli normaalisti 34-35vrk astumisesta eteenpäin, joskus saattaa mennä pidempäänkin.
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Neulis » 21 Tammi 2008, 18:55

Ok.. en kyllä tajua miten toi häkki edes aukesi??? no kai se oli sitten jotenkin löysästi? No pittää sit oottaa että tuleeko vauvakatras vai ei..
Täytyy haalii tietoa.. onneksi on siileille oma huone/tilat..ja rauhallinen..
Neulis
New member
 
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 16:01

ViestiKirjoittaja Marianne » 21 Tammi 2008, 18:57

Urossiileillä on ns. siivet+ houdinin vikaa.. sen on moni kokenut. Kannattaa siis olla tarkka.
Tarkkaile tyttöä, ja anna kunnon ruokaa. Varaudu, että poikasia tulee.. ja lue palstalta ohjeita sitä varten. Tsemppiä :)
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Neulis » 21 Tammi 2008, 19:45

Ok.. joo poitsu muuttikin nyt sitten eri huoneeseen joksikin aikaa.. ilmeisesti se on kyhänny tiirikan jostain.. tai kouluttanut jauhomadot avaa oven.. hiton älykkö!! :) No jos vauvoja tulee tulee sentään rekattuja vauvoja..
Neulis
New member
 
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 16:01

ViestiKirjoittaja tini » 21 Tammi 2008, 22:39

Kaikki siilit saa rekisteröityä kyllä :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Neulis » 21 Tammi 2008, 23:19

Juu mut onneks on molemmilla vanhemmilla paperit.. ainoa mutta on äippä siilin ruokavalio.. kun on niin kamalan ronkeli.. jauhelihat menee porkkana sose ja kissan ruuat mutta ei esim. jauhomadot tai buffalo madot.. tms. hyönteiset..
Täytyy vissiin antaa vitamiini lisää..
Neulis
New member
 
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 16:01

ViestiKirjoittaja miia » 22 Tammi 2008, 12:29

kannatta tosiaan koittaa jos sille jotkut hyönteiset kelpais. siili on kuitenkii hyönteissyöjä ja kavrsinkin kantavana tuo proteiinin tarve kasvaa. myös hyla raejuustoo kannattaa laittaa tarjolle jtta saa kalkkia. seuraile painoa siit saa osviittaa siilin odotuksesta. toivottavasti kaikki menee hyvin siilisi on kuitenkin jo ns. hyvin iäkäs ensisynnyttäjäksi jolloin riskit ainna kasvavat. monipuolista ruokaa vaan tarjolle.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Soili » 22 Tammi 2008, 13:49

Urossiilit pystyy tosiaan kävelemään ovien läpi, jos siellä on naaras...
Nimim. vuosi sitten erittäin nolona...
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Neulis » 22 Tammi 2008, 14:02

hankaloittaa tätä myös mamma siilin arkuus.. se kun sattuu olemaan pelastettu tappaus.. eikä niin ruusuinen historia ole sillä.. siis sekään ei ole minulla ollut kovin pitkään. Lähes uusi harrastaja siis olen, mutta kyllä siis olen lukenut ja opiskellut siileistä paljon..
Olen pikku hiljaa totuttanut tyttöä enemmän käsittelyyn.. Onko siis todella riski aralle siilille jos tulee poikaset että se ne syö? Vinkkejä arkuuden pois saantiin olisi hyvä saada.. äääh.. miks ton yhen piti avata se luukku!
Neulis
New member
 
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 16:01

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 22 Tammi 2008, 14:17

Nyt ehkä vielä voi kesytellä neitosta, mutta raskauden loppuvaiheessa on ehkä parempi jättää rauhaan. Poikasten kanssa emo vielä on ainakin meillä ollut ärhäkkä, enkä ole pesää häirinnyt, muuta kuin äkkiä ruokaa ja vettä. Emo pitää itsensä puhtaana, joten siivouksetkin olen jättänyt vähiin. Pakollista juoksupyörän pesuakaan meillä ei ole juurikaan ollut, koska emo on käynyt hiekkiksessä asioillaan.
Pesäkoppia kannattaa nyt miettiä. Hyvä olisi, jos siinä olisi helposti avattava kansi, niin pääsee nopsaan sit kurkkaan kun poikaset on yli 5 vrk. Ja pesä mielellään rauhalliseen nurkkaukseen, ruokakipot lähelle pesää ja hiekkis + juoksupyörä vähän kauemmas, niin emo voi käydä nopeasti syömässä. Siili ei yleensä tykkää kakkailla ihan nukkumapaikkansa lähelle, siksi hiekkis vähän kauemmas.
Toivottavasti kaikki sujuu hyvin (jos nyt vahinko on päässyt tapahtumaan).
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 22 Tammi 2008, 14:21

Minä valitettavasti haistan palaneen käryä tässä jutussa.
Tarja T ja Siiri
Member
 
Viestit: 677
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 19:43
Paikkakunta: Suolahti

ViestiKirjoittaja vera_ » 22 Tammi 2008, 17:01

Minä valitettavasti haistan palaneen käryä tässä jutussa.

Miksi näin?
vera_
Member
 
Viestit: 228
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 13:01
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 22 Tammi 2008, 19:37

"Minä valitettavasti haistan palaneen käryä tässä jutussa."

"Miksi näin?"

vera_, luulen Tarjan tarkoittaneen, että ettei vai olisi vahinko ollutkin "vahinko". Voi se luukku ihmiseltäkin auki jäädä...

Itse en ota kantaa.
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja lafleur » 22 Tammi 2008, 19:49

palaneen käryä?
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

Seuraava

Paluu Siilinkasvatus



cron