Siilin omistaja(?)

Siilinkasvatukseen keskittyvä yleinen keskustelufoorumi

Siilin omistaja(?)

ViestiKirjoittaja Sini95 » 24 Kesä 2006, 20:23

Tuli tämmönen mieleen että oonko liian nuori omistamaa siiliä jos ole 11 vuotta. Luulisin että joudun enimäkseen kumminkin hoitamaan sitä yksin. Tilaa meiltä löytyy minun omasta huoneesta mutta kannataako sitä siiliä pitää omassa makuuhuoneessa jos se kerran on yöeläin? <br>Sitte vielä että miten sitä siiliä ois paras pitää et se ei karkais käsistä taikka olis huonosti käsissä? Huom! Lapsen käsillä. <br>Olen lukenut jo paljon (toivottavasti) näistä piikkipalleroista mutta vielä yksi kysymys: Millon se ruoka on hyvä antaa ja kuinka monta kertaa päivässä? <br>Enää pelkonani on että en saa ostaa sitä tai että en osaa hoitaa...
Sini95
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Kesä 2006, 20:16

ViestiKirjoittaja nande » 24 Kesä 2006, 20:41

Kyllä siili on sen verran vaativa lemmikki, että jonkun aikuisen pitäisi olla mukana vastaamassa siilin hoidosta. <br>Jos olet lukenut näitä siiliyhdistyksen sivuja olet varmaan huomannut, että siilitkin ovat omia pikku persooniaan. Jokainen siili on omanlaisensa. Osa siileistä on arempia ja osa rohkeampia. <br>Siili on yöeläjä ja voi olla myös makuuhuoneessa, jos tila on järjestetty niin, että siellä on siilille oma soppi ja myös tilaa juosta vapaana ja temmeltää. Siilille annetaan ruoka yleensä illalla, kun se herää esim. klo 21-22.
nande
Member
 
Viestit: 259
Liittynyt: 11 Huhti 2006, 17:19
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Sini95 » 24 Kesä 2006, 21:11

Kyllä varmasti saan apua 16 vuotiaalta isosiskoltani sekä vanhemmiltani. =D <br>Kiitos kumminkin vastauksestasi. <br>Onko siiliä mahdollista viedä lomalle? Siis onko sille minkäänlaista kantokoppaa?
Sini95
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Kesä 2006, 20:16

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 24 Kesä 2006, 21:48

Yleensä siili hankitaan täysi-ikäisen nimiin, joka myös vastaa siitä että siiliä hoidetaan hyvin. Yhdistyksen kasvattajat tekevät kauppakirjan ja sellaisen sopimuksen osapuolten pitää olla täysi-ikäisiä. Toki siiliä voi hoitaa nuorempikin ja usein hoitaakin. <br> <br>Siili on monella myös makuuhuoneessa. Siili ei kovasti metelöi jos sillä on hiljainen juoksupyörä. Siilihän yleensä vain tuhahtelee ja naksuttaa, mutta voi myös öisin siirrellä pieniä tavaroita kuten ruokakuppiaan ja siitä tulee ääntä. <br> <br>Kannattaa käydä jonkun siili-ihmisen luona tutustumassa siileihin ja niiden käsittelyyn. Siilin käsissä pitämisessä ei ole juurikaan mitään kummallista. Siili menee palloksi jos ei tykkää jostain tai pelästyy. <br>Siiliä voi kuljettaa kantokopassa, joita saa lemmikkieläinkaupoista. Pahvilaatikkokin käy, varsinkin jos kulkee autolla. Lomallekin siilin voi ottaa mutta siili kyllä stressaantuu jos matkustetaan paljon ja yöpaikka vaihtuu usein. Yhteen paikkaan lomalle muutaman kerran vuodessa kyllä käy. Siili-ihmisillä on myös tapana ottaa lomahoitoon toisten siilejä. <br> <br>Jos hankit siilin kasvattajalta, mitä suositellaan, niin saat varmaan paljon ohjeita ja voit myöhemminkin kysellä hoidosta. <br> <br>Siili ruokitaan yleensä illalla: sirkkoja, jauhomatoja, muita hyönteisiä, raksuja ym. Oikea ravinto on siilille tärkeä joten sirkka- ja matokammoa ei saa olla. <br> <br>Siilin puhtaus on myös tärkeää. Siili ei opi sisäsiistiksi joten alustan/lattian puhdistaminen on jokapäivänen työ, samoin tassupesut. Jaksatko hoitaa aamutoimet ennen kouluun lähtöä. <br>Joka tapauksessa tervetuloa siilistien joukkoon mikäli sellaisen ihanuuden omistajaksi päädyt.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Sini95 » 25 Kesä 2006, 10:36

Kyllä luulisin jaksavani hoitaa myös aamulla ennen kouluunmenoa. Eiku herätys aikasemalle! ;) <br>Meillä on jo ennestään koira joka mielellään leikkii muitten eläinten kanssa. Mutta se on aika iso, (kultainennoutaja) sekä villi että siilin kanssa tutustumisen taidan jättää väliin. <br> <br>Aluksi halusin jyrsiän mutta se oli mahdotonta niin kauan kun asustan meidän perheen kanssa. Nimittäin isälläni sekä veljelläni on kissa allergia. <br> <br>Mikä olisi paras vaihtoehto siilin kodiksi? Yksi neliö on ainaki varattu siilille. Olen itse miettinyt iso häkkiä tai laatikkoa. <br> <br>Kuinka aikaisin teidän siilit heräävät? Minä itse valvon lähes joka ilta kello yhteentoista. Ja kesälomalla kahteentoista. <br> <br>Niin ja vielä varmistus että pitääkö tassut pestä jokaikinen päivä?
Sini95
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Kesä 2006, 20:16

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 25 Kesä 2006, 11:15

Siilin koteja on kovin monenlaisia. Kuvagalleriassa on vaikka minkälaista laatikkoa ja kaappia. Minulla on sekä kanihäkki että ihan siiliä varten tehty vanerilaatikko. Lisäksi on pari lasten uima-allasta ja pesäkoppeja puusta ja pahvilaatikoista. <br>Kun teillä on koira, niin varmuuden vuoksi laittaisin siilille päiväkodiksi häkin tai puulaatikon. Muutoinhan jopa pahvilaatikko käy hyvin. <br>Kanihäkki nurkassa päiväpaikaksi ja pahvilaatikoita lattialle yöpuuhastelua varten. Kanihäkkiin pienempi laatikko piiloksi, koska siili haluaa nukkua pimeässä. Sanomalehtiä ja fleeseä alustaksi ja pehmikkeeksi. <br> <br>Juoksupyörän alle sanomalehteä tai muovitettua froteeta, niin ei sotkut leviä lattialle. Samoin hiekkalaatikon alle on hyvä laittaa vaikka froteeta ettei hiekka leviä lattialle. Kanihäkin eteen voi myös laittaa pahvilaatikoista ruokailu ja hiekkistilan. <br> <br>Meidän siili herää aina kun tulen kotiin töistä. Siili on nimittäin oppinut odottamaan matoja ja rupeaa rapsuttelemaan ja kuopsuttamaan kun tulen kotiin. Päivisinkin siilu liikuskelee kun olen kotosalla. Yleensä kai siilit heräävät illalla joskus klo 21 -23 aikoihin. Aamulla siili saattaa pörrätä juoksupyörässä klo 7.30 vielä. Kun pyöräily loppuu, vien siilin tassupesulle ja vaihdan alustapaperit. Minusta on mukava ajatella että siilin varpaat on puhtaat koko päivän. Ei ainakaan kakkavarpaat aiheuta tulehduksia. Siilini onkin ollut aina terve eikä ole ollut mitään tulehduksia tai pissavaivoja.Joskus otan aamulla siilin viereen sänkyyn vähäksi aikaa. Siili tykkää loikoilla peiton alla lämpimässä. Varmaan nukkuisi siellä koko päivän jos en nousisi ylös <br> <br>Mukava kun haluat selvittää siilin hoitoa etukäteen. Monia asioita voi tehdä useammalla eri tavalla ja kannattaa miettiä mikä sopii itselle ja omalle siilille parhaiten.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Salla L » 25 Kesä 2006, 14:28

Meillä Koistinen "toimii" valolla :-) Talvella kun valoisa aika on lyhyt, heräilee jo alkuillasta jopa kello 17.00 maissa. Huijaan talvella nukkumaan pidempään laittamalla Koistisen huoneeseen valot päälle alkuillaksi. Näin valoisan kesän aikaan siili vain näyttäisi nukkuvan läpi vuorokauden, sitä juuri tuskin edes näkisi ilman huoneen pimentämistä. Rulla- ja sivuverhoilla siis pimentelen illalla huonetta että älyää herätä. Kesällä heräilee 22-23 maissa, talvella yleensä aikaisemmin. <br> <br>Ruuan tarjoan kahdessa osassa, ensin vähän kun käyn hakemassa pois omasta huoneestaan. Loput annan kun me ihmiset mennään nukkumaan ja siili palaa omaan huoneeseensa touhuamaan. Meillä siis Koistisella kokonaan oma huone jossa saa olla vapaana, ei mitään häkkiä. Pesämökit+muut tilpehöörit on lattialla. Jos siili ja koira pitää pitää erillään, kannattaa kyllä siilille olla päiväasunto johon koira ei pääse vaikka saisikin huoneen oven auki. <br> <br>Tassujen pesu taitaa olla aika siilikohtaista, jotkut sotkee itseään enemmän ja jotkut vähemmän. Itse pesen tassuja kun on likaiset. Ei siis joka päivä, koska Koistinen puhdistaa myös itse tassujaan ja ei kaki juoksupyöräänsä kun satunnaisesti. -Ja inhoaa vesipesua koko pienen sydämensä pohjasta.
Salla L
Member
 
Viestit: 131
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 19:43
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Sini95 » 25 Kesä 2006, 14:29

Kiitos taas kerran Anitta! =) <br>Tässä yritän löytäää mahdollisimman läheltä Kokkolaa kasvattaja. Niin ja tietenkin katson myös että minkälaisia nämä henkilöt ovat sekä heidän siilit... <br> <br>Olen myös käynnyt eläinkaupassa tutkimassa vähän eri tavaroita siileille ja että paljonko ne maksaa. <br> <br>Olen lähes päättänyt että otan häkin sekä laatikon. Niitten yli menee putki josta siili yöllä sitte pääsee laatikkoon. Päivällä otan putken pois että koirani ei voi tehdä mitään pahaa siilille kun se on turvallisesti häkissä. ;) Onko hyvä ratkaisu? <br> <br>Niin ja Sallalle että minulla tulisi olemaan siili yläkerrassa ja portti onkin jo tehty että se ei pääse ylös ollenkaan ellen itse halua.
Sini95
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Kesä 2006, 20:16

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 25 Kesä 2006, 15:14

Hei, Sini95. Olen tulossa heinäkuussa Kokkolaan sukuloimaan ja otan siilin mukaan. Tulepa silloin katsomaan minun siiluani ja tutustumaan siihen. Kokkolassakin taitaa olla siilistejä. Olisi mukava tavata ihan porukallakin. "Kokkolan siilibileet". <br>Niin ja toki vanhempasikin olisivat tervetulleet tutustumaan siiliini.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Sini95 » 25 Kesä 2006, 16:05

Todella kiva kun tulet tänne Kokkolaan! Tervetuloa vaan!! =D <br>Aikaa ynnä muuta semmosta vielä kysyisin? Lähdemme nimittäin heinääkuussa mökille viettämään lomaa? Niin ja kauanko olet täällä? <br>Olisihan se mukava nähdä joku ihan OIKEA lemmikkisiili! <br> <br>En kumminkaan voi olla aivan varma tuleeko se siili vai ei mutta kyllä uskon että edes pieniä mahdollisuuksia on! ;)
Sini95
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Kesä 2006, 20:16

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 25 Kesä 2006, 17:35

En ole vielä päättänyt mihin aikaan tulen sinne. Toki voit tulla tutustumaan siiliin vaikka et hankkisikaan omaa lähiakoina. Samoin siiliyhdistykseenkin voi liittyä vaikka ei siiliä olisikaan. Jäsenenä pääsee sitten tuffareihin tapaamaan muita siilistejä ja heidän siilejään. <br>Mukavaa kesää sinulle ja katsotaan josko tapaamme heinäkuussa
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Sini95 » 25 Kesä 2006, 20:00

Luin jostain sivulta että siilit ovat osittain päiväeläimiä ja osittan yöeläimiä niinkuin kissat. Onko totta että siili saattaa nousta jo aikaisemmin päivällä vaikka syömään tai juomaan? Ja eikö ruokaa tarvitse antaa kuin illalla? <br>Tarvisin hyviä ruoka-annos ehdotuksia...
Sini95
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Kesä 2006, 20:16

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 25 Kesä 2006, 20:40

Tuossa vasemmalla sivussa on kohta Tietoa siileistä. Siinä on lista mitä ruokaa siilille voi antaa ja mitä ei saa antaa. <br> <br>Näissä keskusteluissa on osio Siilin ravinto ja terveys. Siellä on paljon juttuja siilin ruokkimisesta. Eri siilit syö eri tavalla. Kyllä meidän siili herää päivälläkin syömään jos vain antaa sille ruokaa. Tosin siilurainen on nyt liian pulska ja täytyy pitää vähän laihiskuuria. Siilin ruokkimisesta antaa kasvattaja myös ohjeita. Ja siilin on toki ainakin aluksi hyvä syödä samanlaista ruokaa kuin poikasena emon luona. <br> <br>Noita erilaisia ruoka-annosohjeitakin on tuolla ruokakeskustelussa
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja tini » 25 Kesä 2006, 22:07

OT, katoin ensin, että siili95 ruokalistassa on kauhean tarkkaan määritelty ruokaeläinten sukupuolet :D <br>Eläimiähän lajitellaan uroksiin ja naaraisiin tuolla pisteellä :D <br>uros.naaras.eitietoasukupuolesta. Eli meillä esimerkiksi on siilejä 4, joista 2tyttöä ja 2 poikaa (2.2 siiliä siis). <br>Olishan siinä kauhea homma, jos joka ilta alkaisi lajittelemaan 1 uros pillarsin ja 2 naarasta, sitten silkkitoukkia 2 molempia sukupuolia jne <br>:D <br>No luinkin sitten loppuun saakka ja selvisi, ettei siellä sentään niin yli siilihulluus ole mennyt :D
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja riisi » 25 Kesä 2006, 22:19

Minkäs ikäinen aatu on? eikös se ollut vajaa 3kk? mietin vain kun näkyy ruokalistassa light raksuja olevan. Omasta mielestänä poikaselle voisi vielä syöttää "enempi rasvaisia" merkkejä :)
riisi
Member
 
Viestit: 256
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:36
Paikkakunta: kuopio

Seuraava

Paluu Siilinkasvatus



cron