Siilin kiima-aika ja käytös

Siilinkasvatukseen keskittyvä yleinen keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Tiina » 07 Syys 2003, 17:23

Siileillä ei ole varsinaista kiima-aikaa, vaan aktiivisuus vaihtelee muutaman päivän välein. Sukukypsiä siilit ovat jo parin kuukauden ikäisinä, mutta ensimmäiset poikaset on hyvä teettää vasta puoli vuotta täyttäneellä naaraalla. Ja jos poikasia haluaa, viimeistään vuoden vanhalla ensimmäiset. Siiliä ei saa kastroida, operaatio on siilille vaarallinen ja tarpeetonkin. Kun siili asustelee yksikseen ilman lajitoveria, ei kiimaa yleensä edes huomaa.
Tiina
Member
 
Viestit: 1333
Liittynyt: 17 Elo 2003, 11:08
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Wawa » 26 Maalis 2008, 16:45

Entä onko siileillä joku tietty vuodenaika, milloin niillä on kiima-aika?

Lola on nimittäin ollut hieman äkäinen viimeaikoina.
Emme tiedä syytä, ennen sitä pystyi silittämään, kun
se oli sylissä NUKKUMASSA. Enään se ei rentoude ja
nukahda syliin kovinkaan usein.

Se ei myöskään anna koskea. Se vain tuhahtaa,
mutta ei nosta piikkejä pystyyn. Ja kun se on sen kopissa,
niin joskus laitan käden sen eteen, haisteltavaksi niin se
tuksuttelee.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Kutri » 26 Maalis 2008, 17:03

Itse olen kirjoitellut otsikolla "onko siilillä uhmaikää" kokemuksia meidän uhmaiästä ja nyt juuri alkaneesta piikinvaihdosta, kannattaa lukaista se..
Siileillähän on yleensä piikinvaihto puolen vuoden iässä jolloin jotkut ovat kovinkin kärttyisiä sen vuoksi.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Wawa » 26 Maalis 2008, 17:07

Mutta Lola on jo kohta vuoden vanha?
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Marianne » 26 Maalis 2008, 17:38

Ei vuodenajatkaan sen kummemmin vaikuta. Meillä siilit tekee tuhahtelua aina ja välillä ne vaan on huonommalla tuulella. Joskus siileillä on kausia, että ne haluaa olla rauhassa. Tuhahtelu on semmosta jutustelua ja mielipiteen sanomista.
Äkäisyys voi johtua väsymyksestä, nälästä, ja ehkä se vaan haluaa olla rauhassa..
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Marilyn » 26 Maalis 2008, 18:50

Voihan äksyili johtua esimerkiksi siitä, että sinulla on kädessä joku epämiellyttävä haju esim. käsirasva tai toisen eläimen haju yms.. Meijän marilyn meni aina ihan palloksi jos kädessä oli käsirasvan haju eikä hää voinu sietää sen hajua.. ja niiku marianne sano että aina siilillä ei oo hyvä päivä mutta sitten seuraavana päivänä tilanne voi olla ihan toinen.. :)
Marilyn
Member
 
Viestit: 165
Liittynyt: 07 Helmi 2005, 18:49

ViestiKirjoittaja Kutri » 26 Maalis 2008, 18:55

Wawa: jep sorry vaan..luinkin tosta anonyymin viestistä että heillä on puolen vuoden ikäinen siili..samaa mieltä olen kuin Marilyn ja Marianne..aina ei ole siileillä hyvä päivä, tosin meidän tuhisee silloinkin kun on innoissaan joten tuhina ei tarkoita aina negatiivista suhtautumista. Meillä Nalle ei välttämättä kaikista rasvoista ole moksiskaan mutta decubal-rasvan hajua se kyllä inhoaa todella..
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Wawa » 27 Maalis 2008, 07:49

aivan totta, tuota olen ajatellut.

Äksyily on kestänyt jo n.1viikko. Pesen
yleensä kädet ja kuivaan ne huolella ennen siilin käsittelyä,
ettei olisi mitään vieraita hajuja.(vedellä)

Se kyllä tuhahtaa selvästi silloin, kun siihen koskettaa. :)

Onko teillä kokemusta muista siilin hammasvaivoista?(esim. hammaskivestä) Ja kannattaisiko plakinpoistossa käydä, kun siili on vuoden ikäinen, vai myöhemmin.(on varmasti rankka kokemus pienelle, joten jos ei ihan pakko ole, niin ei tietenkään mennä, mutta ajattelin vain kysyä, että johtuisikohan se siitä)
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Kutri » 27 Maalis 2008, 09:43

Voisitko kokeilla tuota samaa mitä minä kirjoittelin tossa uhmaikä-topicissa..jos tekisit niin että antaisit selvästikin muutamana päivänä siilin vaan olla etkä sylittelisi..annat ruuan normaalisti ja voit toki tarkistaa että muuten on ok mutta antaisit muuten olla rauhassa muutaman päivän. Luulen että kun seuraavan kerran otat siilin tauon jälkeen syliin niin se saattaakin olla taas se sama vanha syli-siili. Tätä tietty kannattaa kokeilla vasta sitten kun olet varma että siili on muuten kunnossa ja uhma saattaa johtua vaan siitä että se on huonolla tuulella jostain syystä.

Jos epäilet hammasvaivoja niin kannattaa itse yrittää ensin kurkata hampaita ennen kuin lääkärille menette..siili selälleen ja topsi-puikolla raota suuta..Jos kovin pallottelee eikä suostu tähän operaatioon niin meillä se onnistuu kyllä kylvyn yhteydessä koska siili ei voi silloin mennä palloksi. Miksi epäilet hammasvaivoja Wawa? Onko siitä jotain tarkempia oireita? Syökö hyvin esim. raksuja tms.?
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Wawa » 27 Maalis 2008, 17:09

Ajattelin vain, kun kaikkea olen jo kysellyt, esim. hampaiden lähtöä, piikinvaihtoa, väsymystä, uhma-ikää, niin voisiko se sitten johtua hampaista?

Se on parin päivän sisällä syönyt paljon raksuja(osittain siitä syystä, että se on saanut kasvisruokaa)

Käytiin myös lääkärissä muutama kuukausi sitten ja se yritti kattoa suuhun. Eipä pikkuneiti siitä kovin paljoa tykännyt, mutta tuota kylpyjuttua voisi kyllä kokeilla.(toisin sanoen lääkäri ei nähnyt muuta, kuin kolme ensimmäistä etuhammasta)

Yänään voisin kyllä yrittää ottaa syliin, se on saanut olla koko viikon aina 2 päivää yksin ja sitten ollaan taas otettu.

Tuleeko hammaskivi muuten yleensä etu- vai takahampaisiin?
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Kutri » 27 Maalis 2008, 18:52

miksi siilisi on syönyt kasvisruokaa????? tottakai se sen vuoksi syö paljon raksuja koska kasvisruoka ei ole siilien pääravintoa. Se taas ei ole sikäli hyvä juttu että raksut suuressa määrin ei ole terveellsiä. Päivittäin noin max. ruokalusikallinen jos sitäkään.. oikeastaan tuossa viestissäsi taitaa olla vastaus kysymykseesi. Siilisi on kärttyinen koska se on nälkäinen ja sillä on varmasti puutostila/energian vaje koska se ei ole saanut ötököitä ja muuta siilille kuuluvaa ravintoa. Jos sulla on hätätilanne ötököiden suhteen ja ne on loppu niin kävele äkkiä lähikauppaan ja anna edes jauhelihaa kanaa tai kalaa niiden raksujen lisäksi!!
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lafleur » 28 Maalis 2008, 12:59

Meidän Randa tuntuu reagoivan heti jos se joku päivä saa vähän vähemmän ötököitä kuin yleensä.. Muutaman kerran on käynyt niin että kyläillessä olen ottanut väärän määrän sapuskaa mukaan ja se on saanut muun ruuan ohella esim. vain muutaman sirkan ja madon. Miksi sun siilisi on nyt saanut vain kasvisruokaa? Lihan ja ötököiden puutos on siilin terveydelle pahaksi vaikka sitä kestäisi vain yhden päivän.

Ja sitten tosta hampaiden katsomisesta. Mä olen Randaa opettanut niin että joka ikinen päivä pidän sitä selällään käsissä ja koskettelen sen kuonoa. Aluksi sekään ei onnistunut. Sitten pikkuhiljaa kosketin enemmän ja niin, että kohotan toisen puolen huulta(? vai mikä se on :p) niin että näen hammasrivistön.
Tämä ei vieläkään suju ongelmitta vaikka olen sitä jo muutaman kuukauden tehnyt. Ja edelleen jos Randan kanssa ei ole todella varovainen kylvyssä niin se menee sielläkin palloksi ja vetää vettä henkeen. Niin kannattaa olla varovainen jos alat kylvyssä sen hampaita tutkimaan, ettei pääse vettä korviin tai nenään.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Wawa » 28 Maalis 2008, 14:51

No en mä n yt herranjesta sille koko viikkoa ole pelkkiä rehuja sysännyt.

Ja eikö siileille muutenkin saa antaa kasviksia, sitäpaitsi niitten seassa on ollut aina ötököitä. Sinä yhtenä 1 päivänä jauheliha oli loppu.

Kutri itse ehdotti tuota kylpyhommaa ja ajattelin vain kokeilla sitä. Lola ei ainakaan enää pelkää kylpyä, mutta ei kyllä ikinä ole palloksi siellä mennyt, vaikka ei olisikaan niin varovainen.

Mäkin olen pari kestaa kokeillut tuota "selällään" hommaa.
Mulla on jo punaia piikinjälkiä käsissä, niinkuin varmaan kaikilla muillakin siilisteillä.

Eiköhän se siitä helpota. Eilen en muistanut ottaa syliin, joten tänään voin rauhassa pitää, kun on perjantai. Kirjoittelen sitten!
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Kutri » 28 Maalis 2008, 16:44

Juu ihan hyvin voit kokeilla kylvyssä niiden hampaiden kurkkaisua mikäli sylissä ei onnistu. Yleensähän siileiltä irroitetaan hiukset jalkojen ympäriltä jne. juuri kylvyssä koska harva siili menee palloksi vedessä..tämä meidän Nallen Randa sisko sattuu olemaan vaan tälläinen sukeltaja-poikkeus.. :) Itse varmaan huomaat sitten parhaiten miten siili kylvyssä käyttäytyy.

Siileille saa antaa kasviksia mutta se ei ole niiden perusravintoa eikä niitä kuulu antaa kuin silloin tällöin muutama herne tai kurkunpala tms. muun ruaan joukossa, ei suinkaan siten että kasviksia on paljon. Suosittelen että kokeilet myös tuon jauhelihan lisäksi kanaa, kalaa ja etenkin kalkkunajauheliha on meillä ehdoton suosikki. Näin tulee monipuolisempi ruokavalio eikä ruoka lopu pakastimesta hevillä kesken jos niitä on useampaa lajia. Tsemppiä!
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

Seuraava

Paluu Siilinkasvatus



cron