Eurooppalaisen siilin kanta

Keskustelua kaikista luonnonvaraisista siileistä, pääasiassa eurooppalaisista siileistä

Eurooppalaisen siilin kanta

ViestiKirjoittaja Chili_ » 04 Maalis 2013, 20:22

Moikka :)

Mökkimme sijaitsee pyhtäällä Suomenlahden rannalla. Emme ole nähneet siiliä kertaakaan (ei kyllä olla yritettykkään)
Olen päättänyt tai päättänyt yrittää elvyttää siellä siili kantaa. :oops:
Olen lukenut pienen siili kirjan ja Eurooppalaisen siilin suojelu ja hoito. :wink:

Olisi mukavaa jos saisin neuvoja/vinkkejä kannan elvyttämiseen.
Pieni askel ihmiselle, suuri askel siileille :D
Chili_
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 19:55

Re: Eurooppalaisen siilin kanta

ViestiKirjoittaja Yuuki » 05 Maalis 2013, 10:23

Aloittaisin laittamalla keväällä ruokaa tarjolle, esim. liotettuja kissanraksuja ja vettä. Ruokintalaatikko siilin kokoisin aukoin on kätevä jos alueella liikkuu muita eläimiä. Jos ruoka häviää ja ruokailualueelta löytyy pieniä mustia kakkakikkareita, niin pihalla vierailee todennäköisesti siili. Ruokaa voi tarjoilla keväisin ja syksyisin ja vettä koko kesän. Muista pestä kupit päivittäin ja pitää ruokailualue siistinä.

Jos luontaisia pesäpaikkoja on tarjolla niukasti, siileille voi myös rakentaa talvipesiä raakalaudoista. Siili kiikarissa -sivustolta (http://www.siilikiikarissa.fi/) löytyy lisäksi muita hyviä vinkkejä miten pitää piha sellaisena että siilit viihtyvät.

Mitään muita konsteja kannan elvyttämiseen en oikein keksi, jos ympäristö on siileille suotuista niin niitä voi auttaa lähinnä ruokinnalla ja pesäpaikkojen rakentamisella. Jos siilejä ei ole, on todennäköistä että alueelta löytyy luontaisia vihollisia tms. jotka pitävät siilit poissa tai että maasto on muuten siileille epäsopiva.

Kerro ihmeessä miten kävi, näkyikö siilejä vai ei :)
Avatar
Yuuki
Member
 
Viestit: 154
Liittynyt: 23 Touko 2010, 15:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eurooppalaisen siilin kanta

ViestiKirjoittaja Chili_ » 05 Maalis 2013, 16:58

Lähetänhän minä sitten tietoa miten kävi :D

Ja kiitos vastauksestasi :wink: :!:
Pieni askel ihmiselle, suuri askel siileille :D
Chili_
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 19:55


Paluu Luonnonvaraiset siilit



cron