Ruoka villisiiliemoille?

Keskustelua kaikista luonnonvaraisista siileistä, pääasiassa eurooppalaisista siileistä

Ruoka villisiiliemoille?

ViestiKirjoittaja Limbbu » 16 Kesä 2008, 21:35

Mikä olisi sopiva ruoka odottaville siileille? Paljon ruokaa pitäisi antaa? Ruokin pihalla asuvia siilejäni, en tiedä odottaako siili poikasia, mutta niin epäiltiin näillä sivuilla päivä ja aamu syönnin takia.

<em>muokkasin otsikon kuvaavammaksi -mode-</em>
Limbbu
Member
 
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2008, 16:02

ViestiKirjoittaja Natsuko » 16 Kesä 2008, 22:47

Olisitko voinut laittaa tämän kysymyksen samaan ketjuun, etkä aloittaa uutta? Siilille voi antaa laadukasta kissan tuoreruokaa, jauhelihaa, laktoosittomia maitotuotteita jne. Haku-toiminnolla löydät varmasti vielä lisää hyviä vaihtoehtoja (ja kokeneemmat ja enemmän hereillä olevat voivat myös auttaa).
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 17 Kesä 2008, 07:29

Täällä on paljon hyvää tietoa ulkosiilien/villisiilien hoidosta. Ja myös kivoja juttuja :=)

<a href="http://www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/index.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/index.html</a>

Niin, ja otsikkoa kannattaisi aina myös vähän miettiä. Tässäkin olisi ollut paremmin kuvaava esim "miten ruokin pihasiilejä" tms.

Hakusanalla "villisiili" löytyy myös täältä keskusteluista hyviä juttuja ulkosiileistä.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Limbbu » 17 Kesä 2008, 10:22

Kävin katsomassa nettisivut ja siellä sanottiin, että siileille pitäisi antaa kissan raksuja ja pähkinöitä. Täältä sivuilta luin, että pelkistä raksuista voi olla haittaa. Joten annanko pihasiileilleni pelkästään raksuja ja pähkinöitä, vai pitäisikö pihasiilien ruokavalio olla myös monipuolista?
Myös täällä suositellaan esim. herne-maissi-paprika sekoitusta ja taas nettisivuilla sanottiin, että kasviksia ei saisi antaa.
Olen vasta nyt alkanut ottamaan selvää siilien hoidosta ja ruokinnasta, joten on mielestäni ymmärrettävää etten tiedä näistä asioista paljoa, joten kiitos kaikille jotka antavat minulle neuvoja.
Limbbu
Member
 
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2008, 16:02

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 17 Kesä 2008, 10:39

Siis pihasiilit on hiukka eri juttu kuin valkovatsat lemmikkinä.

Pihasiileille ei varmaankaan todella tarvitse kasviksia tuputtaa, kun ne saa niitä ulkoa, jos halauavat/tarvitsevat. Pihasiileille voi antaa kissanraksuja ainakin. Niillehän tuo ihmisten antama ruoka on vain lisuke niiden omaan ruokavalioon, lemmikit taas eivät voi itse hankkia mitään lisää siihen, mitä orja niille tarjoaa.

Myös se, että jotain suositellaan tai ei suositella on eri asia kuin ei saa antaa tai ei pitäisi antaa. Jossain esim sanotaan, että pihasiileille voi antaa koiranraksuja, mutta niitä ei tietääkseni suositella lemmikkisiileille ollenkaan. Pihasiilithän myös syövät kaikenlaisia jätteitä ja niiden sopivuudesta ei kukaan mene takuuseen. Hyvä kuitenkin, jos tarjoat pihasiileille jotain sopivaa, vaikka sitten pelkästään raksuja. Jotkut muuten liottavat raksut ennenkuin vievät tarjolle.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Limbbu » 17 Kesä 2008, 15:37

Vielä minulla olisi yksi kysymys. Olen lähdössä juhannukseksi pois. Kannattaisiko minun laittaa pihalleni paljon ruokaa siileille, vai mikä olisi paras vaihtoehto?
Limbbu
Member
 
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2008, 16:02

ViestiKirjoittaja Marianne » 17 Kesä 2008, 16:03

Ruoan säilyvyys pihalla on melko heikko, meillä ainakin harakat käy viimeistään napsimassa raksut kupista. Joku esim. pahvilaatikkokatos, jossa on siilin mentävä aukko. Kyllä siilit pärjää nyt kun sataakin mukavasti ilman ruokintaa, jos ei mitään ehdi keksiä ruoan säilymisen suhteen. Vesikippoja voi tietysti laittaa ja kuivat raksut säilyy pidempään kuin muu.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Tiina Kinnunen » 26 Touko 2011, 07:11

Juhannuksen seutuun siilejä ei välttämättä tarvitse ruokkia pihalla ollenkaan.

On kuitenkin muistettava, että siilit tarvitsevat ruokintaa ja vettä hankalien sääolosuhteiden vallitessa vuodenajasta riippumatta. Siilin kannalta se tarkoittaa aikaa, jolloin niiden luonnollinen ravinto on vähissä tai siilillä ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta etsiä ravintoa. Tällaisia ovat takatalvi, kuivuus/helteet sekä rankkasateet.
Heinäkuussa, kun pienet vierotetut poikaset harjoittelevat ruuan etsimistä, voi niitä hieman auttaa ja tarjota haarukalla hienonnettua kosteaa purkkiruokaa.

Vettä kannattaa pitää siileillä koko ajan saatavilla. Siitä on jo iso apu.

Täällä on lisätietoa milloin pihasiilejä kannattaa ruokkia ja millä.
<a href="http://www.siilikiikarissa.fi/ruokinta.php" target="_blank" rel="nofollow">http://www.siilikiikarissa.fi/ruokinta.php</a>
Tiina Kinnunen
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Marras 2009, 15:52

ViestiKirjoittaja helvi » 27 Heinä 2012, 07:59

Itsekin olen seurannut tuota siilikiikarissa sivustoa kun mökillä noita siilejä pyörii niin hirvittävästi. Ihan mukava niitä on kyllä siinä katsella kun syövät. Ja hyvin näyttää maistuvan:)
helvi
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Tammi 2012, 11:17
Paikkakunta: espoo


Paluu Luonnonvaraiset siilit



cron