Siilin kuljetus lentokoneella

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siilin kuljetus lentokoneella

ViestiKirjoittaja Piikikäs » 22 Maalis 2015, 17:14

Hei!
Asun ulkomailla ja olen miettinyt, että voisiko siilin kuljettaa tänne lentokoneella Suomesta asti?
Olen itse melko epäilevällä kannalla, siilihän voi stressaantua, ja korvatkin voisivat mennä lukkoon yms.
Ajattelin kuitenkin nyt kysyä tästä, sillä jotenkin suomessa siiliasiat on niin hyvin järjestetty :wink:
Asun belgiassa eli matka olisi n. 2 tuntia.
Kiitos jo etukäteen!
Piikikäs
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 21:22

Re: Siilin kuljetus lentokoneella

ViestiKirjoittaja Yuuki » 23 Maalis 2015, 13:35

En usko että itse lentomatka aiheuttaa ongelmia, ainakin Finnairilla on aikaisemmin saanut ottaa siilin matkustamoon mukaan. Siilejä ulkomailta lähiaikoina tuoneet voisivat vastailla tarkemmin lentomatkan sujumisesta :)

Belgiasta joudut toki tsekkaamaan miten eläinten tuontiin ulkomailta suhtaudutaan (tulli- yms. muodollisuudet).
Avatar
Yuuki
Member
 
Viestit: 154
Liittynyt: 23 Touko 2010, 15:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siilin kuljetus lentokoneella

ViestiKirjoittaja Piikikäs » 23 Maalis 2015, 21:28

Kiitos vastauksestasi! :D
Tiedättekö, voiko siilille tulla mitään haittaa lentokonematkasta?
Piikikäs
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 21:22

Re: Siilin kuljetus lentokoneella

ViestiKirjoittaja JenniEr » 03 Huhti 2015, 10:52

Olen itse kuljettanut siilejä koneella viimeisimmän kerran viime syksynä, juurikin Finnairilla ja siilit kulkivat mukana matkustamossa :) Finnair taitaa olla ainoa yhtiö, joka hyväksyy siilit ym pikkuiset matkustamoon, joten sillä olen tavannut matkustaa siilien kanssa. Kertaalleen lensin toisella yhtiöllä ja siili ruumassa, mikä meni sekin hyvin ei siinä, mutta isompi riski on, että jotain sattuu, kun ei voi ite koko ajan huolehtia lämmöstä ym. Silloin siili joutuu olemaan pitempään valvomattakin, kun lähtöselvitys täytyy keretä muistaakseni ½ h ennen lennon lähtöä ja siitä eteenpäin siili on omillaan. Rahtikulut on kuitenkin kutakuinkin samat, matkustaa siili sitten ruumassa tai matkustamossa.

Viime syksynä lensin siis kahden poikasen kanssa Krakovasta Helsinkiin ja lennon pituus oli juuri jotain parin tunnin luokkaa. Samoin muilla lentomatkoilla siilien kanssa ollaan oltu koneessa 2-3 h, ja hyvin on mennyt aina. Matkustamossa vaan on niin tehokas ilmastointi, että siili voi saada vetoa tai kylmettyä, niin kannattaa tarkkailla ja pitää kuumavesipulloa tms. Sen kun vaan muistaa tuoda turvatarkastukseen tyhjänä ja täyttää vasta terminaalin puolella, niin pääsee läpi :D Tai sitten ottaa lisälämmöksi suosiolla Snuggle safe-lämpöalusta tms.
Kaikkiaan olen tuonut siilejä Suomeen kaksi kertaa Englannista, kahdesti Puolasta, kerran Unkarista ja samoin Saksasta, ja hyvin on siilit aina selvinneet lennosta ym. Siihen lennon päälle on tullut joillain siileillä moninkertaisesti matkatunteja vielä junassa ja autossakin.. Mutta todella hyvin on kyllä siilit jaksaneet matkat ja kotiutuneetkin vielä nopeasti :)
JenniEr
Member
 
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Joulu 2010, 18:55
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Siilikeskustelu



cron