Netiketti

Suomen Siiliyhdistys ry  – Netiketti

Yleistä Suomen Siiliyhdistyksen www-palveluista:

Yhdistyksen www-palvelu toimii virtuaalisena kohtaamispaikkana siilisteille ja siileistä  kiinnostuneille.

Tällä hetkellä yhdistys tarjoaa seuraavia www-palveluja:

Tietosivut siileistä

• Yhdistyksen laatima ja ylläpitämä sivusto, jolla pyritään antamaan perustiedot siileistä ja niiden hoidosta.
  • Tiedot perustuvat siiliharrastajien pitkäaikaisiin kokemuksiin.

Facebookin Siiliharrastajat-ryhmä

• Ryhmä on tarkoitettu tiedon ja kokemusten jakamiseen muiden siiliharrastajien kesken
  • Keskustelut ovat vapaita ja edustavat kirjoittajan omia mielipiteitä eivätkä yhdistyksen virallista kantaa
  • Palsta on tarkoitettu yleiseen keskusteluun. Yksityiselle henkilölle osoitetut kysymykset, kommentit sekä viestit, jotka eivät sisällä keskustelun aihepiiriin liittyvää asiaa, tulee lähettää suoraan yksityisviestillä tai henkilökohtaiseen sähköpostiosoitteeseen, ei Facebookin kautta
  • Luethan Siiliharrastajat-ryhmän säännöt heti ryhmään liityttyäsi

Yhdistyksen sivut ja yhteystiedot

• Hallituksen jäsenten yhteystiedot vastuualueineen löytyvät täältä.
  • Tiedostot -linkin alta löytyy hyödyllisiä lomakkeita.

Käyttöopas ja etiketti

Etiketti

• Ole kohtelias. Jos sinusta tuntuu siltä, että viestisi saattaa olla liian kärkevä, se hyvin todennäköisesti on sitä, eikä sitä silloin kannata lähettää palstalle. Kritisoida toki saa, mutta loukata ei
  • Huomioi, että monilla palstan käyttäjistä on pitkäaikainen kokemus siileistä. Vältä antamasta yksiselitteisiä neuvoja jos sinulla on vähäinen kokemus siileistä tai et ole aivan varma asiastasi. Mielipiteitä voi tietysti ilmaista
  • Facebook-ryhmään ja kuvagalleriaan saa lähettää ainoastaan siileihin tai Suomen  Siiliyhdistykseen liittyviä viestejä tai kuvia
  • Lainatessasi kirjoituksissasi muiden tekemää tekstiä, huomioithan tekijänoikeudet. Palstalle ei siis saa suoraan kopioida tekijänoikeussuojattua materiaalia
  • Keskustelupalstalle tai kuvagalleriaan ei saa ladata sopimatonta materiaalia. Sopimattomat materiaalit poistetaan moderaattoreiden toimesta
  • Kuvagalleriaan ei saa laittaa kuvia alle viiden päivän ikäisistä siilinpoikasista, tai kuvia poikasten käsittelystä alle kahden viikon ikäisinä. Tämä sääntö tukee yhdistyksen hyväksymää linjaa siilinkasvatuksesta
  • Keskustelupalstalle ei saa laittaa siilinmyyntiilmoituksia.
  • Asiattomaan tai sääntöjen vastaiseen käytökseen syyllistyvä voidaan poistaa ryhmästä
  • Moderaattoreilla on oikeus poistaa kuvia ja viestejä

Käyttöopas

Keskustelupalsta

Miten pääsen kirjoittamaan palstalle?

• Keskustelupalstalle kirjoittaminen on avointa kaikille. Kirjoittamaan pääsee rekisteröimällä käyttäjänimen ja salasanan palstan rekisteröitymislinkin kautta. Käyttäjätunnukset ovat henkilökohtaisia, joten ethän jaa niitä muille.

Minulla on kysymys siileistä, mitä teen?

• Lue ensin yhdistyksen www-sivujen sisältö kohdasta Tietoa siileistä, sekä selaa läpi aikaisemmat keskustelut. Näistä löytyy useimmiten apua jo käydyissä keskusteluissa. Voit käyttää myös keskustelun haku-toimintoa, joka näyttää missä keskusteluissa kyseisestä asiasta on jo keskusteltu katso seuraava kohta.

Miten käytän hakupalvelua?

• Valitse ”haku” keskustelupalstan ylävalikosta, ja kirjoita hakusanaksi esim. jauhomato”.
  • Paina ”Etsi!” -painiketta.
  • Jos hakusanallasi löytyy viestejä, saat nähtäväksesi listan, josta voit valita joko foorumin josta hakusana löytyi, aiheen jossa siitä puhutaan, tai mennä suoraan lukemaan viestiä.

Miten aloitan uuden aiheen?

• Tyhmiä kysymyksiä ei ole, mutta tutustu ennen kysymyksesi kirjoittamista jo käytyihin keskusteluihin.
  • Ennen kuin aloitat uuden aiheen, tarkista onko siitä kirjoitettu aikaisemmin keskustelupalstan hakupalvelun kautta. Voit jatkaa jo aloitettua keskustelua klikkaamalla otsikkoa, ja kirjoittamalla viestisi sivulla olevaan tekstilaatikkoon.
  • Valitse haluamasi foorumi, johon haluat aiheesi kirjoittaa. Hallitus-foorumiin on pääsy ainoastaan yhdistyksen hallituksen jäsenillä sekä rahastonhoitajalla.
  • Pidä aiheen otsikko viestin sisältöä vastaavana ja vältä yleisiä otsikointeja (kuten: ”Siili”, ”Apua!” tms). Tarkoituksenmukainen otsikointi helpottaa aiheiden hakua.
  • Älä käytä otsikoinnissa taikka viesteissä ylenmääräisesti huutomerkkejä taikka muita välimerkkejä. Älä kirjoita kokonaisia viestejä isoilla kirjaimilla.

Miten osallistun keskusteluun?

• Kirjaudu sisään keskustelupalstalle käyttäjänimelläsi ja tunnuksellasi.
  • Palstan etusivulla on kooste viimeisimmistä keskusteluista. Klikkaamalla aiheen otsikkoa, näet aiheesta kirjoitetut viestit, ja pääset kirjoittamaan oman viestisi sivun alaosassa olevaan tekstilaatikkoon. Huomaathan että aiheet, joihin on kirjoitettu enemmän kuin 30 viestiä on jaettu useammalle sivulle.

Miten selaan aiheita?

• Jos haluat selata aikaisempia aiheita tai viestejä, klikkaa haluamaasi foorumia etusivulla.