Siilin kuolema

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Siilin kuolema

ViestiKirjoittaja _Aurora_ » 12 Kesä 2013, 10:48

Haluaisin saada tietää, mikä omalle pikku porisijalleni tuli. Eli Pampula oli noin 2,5 vuotta. Hän eli täällä meidän perimmäisessä huoneessa, jossa oli varmasti riittävän lämmintä. Kerran aikaisemmin käytimme Pampsua eläinlääkärissä ummetuksen takia; se parani. Muuta ''vikaa'' hänen elämässään ei ollut. Kerran onnistuin leikkaamaan kynnen liian läheltä (n. kuukausi sitten) ja siitä tuli ihan vain vähän verenvuotoa. Laitoin siihen salvaa ja kun myöhemmin tarkistin, kynsi oli parantunut hyvin. Noin 3 viikkoa sitten ostin Pampulalle eläinkaupan suosittelemia steriloidun kissan nappuloita. Muutamaa päivää myöhemmin Pampsu oksenti muutamaan kertaan, joten otin nappulat pois. Oksensi vielä kerran sen jälkeen, sitten loppui. Nyt toissailtana, kun olin leikkaamassa hänen kynsiään, oli hän jotenkin veltto ja väsynyt, silloin hälytyskellot soivat. Varasimme ajan eläinlääkäriin eiliselle päivälle kello neljäksi. Kun huomasin Pampulan nukkuvan aivan oudossa asennossa laatikon päällä, siirsin hänet pois, sitten alkoi oksentelu. Huomasin myös hänen sieraimessaan jotain vaaleaa, luulin sitä silloin vessahiekanjyväksi, joka otettaisiin lääkärillä pois. Toki yritin sitä itse irrottaa, tuloksetta. Lähdin ajamaan kohti lääkäriä, ja Pampulan olotila huononi koko ajan. Puolivälissä matkaa hän sitten viimeisen kerran pörhisti itsensä ja hengitti, siinä sitten nukkui pois. Rakas on jo haudattu, mutta haluaisin tänne mahdollisia selityksiä, koska oman rakkaan kuolema on kamalaa ja tämä vielä selittämättömältä tuntuva. Olisin kiitollinen vastauksista.
_Aurora_
Member
 
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 13:44

Re: Siilin kuolema

ViestiKirjoittaja mPetri » 12 Kesä 2013, 13:45

Osanottoni :( Olisiko kannattanut lähettää siili Eviraan tutkittavaksi? vai mikäköhän mahtaa olla heidän politiikkansa lemmikkien suhteen?
mPetri
Member
 
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Touko 2013, 10:38

Re: Siilin kuolema

ViestiKirjoittaja Tapis » 15 Kesä 2013, 15:50

Osanottoni siilisi poismenosta. Jälkikäteen ei osaa kuin arvailla mikä mahtoi olla. Jonkin sortin tulehdukselta se kuulostaa kyllä. Aina voi olla kyseessä pitkälle edennyt suolistokasvain myös. Varman tuloksen saa ainoastaan Evirasta.
Evira ottaa myös lemmikkisiilejä ruumiin avaukseen. Eviralla löytyy nettisivuiltansa ohjeet kuolleiden eläinten postitukseen tai tuomiseen paikanpäälle. Itse olen laittanut 3 siiliäni tutkittavaksi kuoleman johdosta.
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/e ... avaukseen/
Lemmikkisiili kuuluu siis Helsinkiin ja lähetetään Itellan kautta ovelta ovelle pakettina.
Sivuilta löytyy siihen tarkat ohjeet miten menetellä. Sivuilta voi tulostaa myös suoraan lähetteen mikä tulee olla täytetty ja mukana.

Myös eläinlääkärit laittavat suoraan Eviraan pyydettäessä jos joutuu esim. nukuttamaan lemmikkinsä.

Tosi ikävää että siilisi ehti kuolla ennen apua ja että ehdin näin myöhään tähän vastaamaan sinulle.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Siilin kuolema

ViestiKirjoittaja _Aurora_ » 17 Heinä 2013, 00:32

Ostin hänelle steriloiduin kissan nappuloita, joita eläinkaupan myyjä suositteli painon hallintaa varten. Olisiko niissä ollut liikaa viljaa, ja se olisi aiheuttanut tulehduksen? Minua niin kovin pelottaa, että minä olen syyllinen...
_Aurora_
Member
 
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 13:44

Re: Siilin kuolema

ViestiKirjoittaja Tapis » 17 Heinä 2013, 12:58

Hei

Aina on päällimmäisenä ajatus, kun lemmikki kuolee, että aiheutinko minä sen.

En kuitenkaan usko että nämä kissan nappulat olisivat aiheuttanneet mitään tulehdusta johon siilisi olisi menehtynyt.
Monet siilit ovat syöneet kissan nappuloita eivätkä ole niihin kuolleet. (vaikka niitä ei suositellakkaan sen viljan vuoksi).

Monesti jää myös arvoitukseksi mikä lopullinen syy oli, mutta yritä olla itsellesi armollinen. Joskus vaan käy näin vaikka mitä tekisi.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Siilin kuolema

ViestiKirjoittaja Yuuki » 19 Heinä 2013, 18:30

Osaanotto myös täältä :( Ilman Eviran avausta on vaikea sanoa mistä kuolema johtui, tosin aina syy ei selviä avauksessakaan. Minäkään en kyllä usko että kyseessä olivat uudet nappulat.

Yritä pohtia niitä mukavia siilin kanssa vietettyä hetkiä, kyllä suru ajan kanssa hieman helpottaa!
Avatar
Yuuki
Member
 
Viestit: 154
Liittynyt: 23 Touko 2010, 15:46
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Terveys & sairaudet