Monipuolinen ruoka siilille

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Kutri » 14 Kesä 2009, 23:23

Kyllähän tuosta Salmonellasta on ollut täälläkin paljon juttua moneen otteeseen. Kirjoita hakukenttään "salmonella" niin löytyy paljon vanhoja keskusteluja. :)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Soili » 16 Kesä 2009, 16:04

No, kiitos tiedoista, saa nähdä raatsinko antaa noita lehtokotiloita Lilithille. Olen niin nössö, että kun olin kerännyt niitä parikymmentä purkkiin ja ne siellä ojentelivat tuntosarviaan hellyttävästi kuoritalot selässään, minun tuli sääli ja veinkin ne vain kauas metsään pois kasvimaalta nokkospuskaan. Kuulemma tykkäävät nokkosesta.
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja lafleur » 16 Kesä 2009, 16:21

Soili: Niin minullekin on käynyt! Ei kylläkään ihan samanlaisessa tilanteessa mutta kuitenkin. Minun mielestäni lehtokotilot ovat aivan tavattoman suloisia. Yhtenä kesänä näin kovasti vaivaa hoitaessani kolmea kotiloa jotka olivat kuivuneet asfalttiparkkipaikalla, luulin että ne ovat kuolleita mutta sainkin ne parin päivän sisällä piristymään ja hoidin niitä kesän puoliväliin asti. Sitten mökillä päästin vapaaksi. :)
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Aichie » 28 Heinä 2009, 21:26

Kuinka paljon teillä menee rahaa siilien ruokiin kuukaudessa??
Aichie
New member
 
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 23:09
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja nakertaja » 28 Elo 2011, 12:44

Mitenkäs...eikös siilit ole laktoosittomia? Eihän niille saisi antaa hyla-tuotteita...sehän ei ole laktoositonta! ?
nakertaja
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Elo 2011, 12:40

ViestiKirjoittaja Tiinuski » 28 Elo 2011, 17:48

^ Juurikin noin, ei hylaa :)
Tiinuski
Member
 
Viestit: 192
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 15:38
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Tuitzu » 28 Elo 2011, 21:50

Aichie, en yleensä juurikaan laske paljonko minulla menee meidän Lyylin ruokiin, olen tottunut tilaamaan isohkoja määriä syystä että meillä oli kaksi siiliä vielä heinäkuussa.. tilaan siis enemmän kerralla ja pakastan ruuat, varmaan joku äkkiarvio on tuossa 100 eekun hujakoilla. Pidän huolen siitä että siilille on aina oikeanlaista ruokaa. Extraherkkuna annan joskus Lyylille vauvojen semper porkkana sosetta, sitä ei auta antaa usein sillä siilin kainalot voivat muuttua keltaisiksi.
Tuitzu
Member
 
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 14:40
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Bella » 29 Elo 2011, 20:14

Minulla menee noin 40? per siili kuukaudessa, eli 80? kun on kaksi ja yleensä tilaan kerralla 200euron edestä
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja saksu » 26 Syys 2011, 17:08

Olen vähän laiska ja siks en oo jaksanu selailla noit keskusteluja , no ei vaa. Siis oisko jollai sellanen monipuolin + terveellinen ruokavalio siilille joka ois nyt niinku 3kk :ta ja jos joku innokas siili asiantuntia vois kertoo et sit ku se kasvaa niiku vaikka 5kk:tiseks nii mitäs siihen ruokavalioon pitäis lisätä yms...
saksu
Member
 
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Heinä 2011, 18:27
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Bella » 26 Syys 2011, 18:42

Siilin ruokavalio on kyllä melko sama paitsi tietenkin kun ovat ihan vauvoja niin eivät syö kuin äidin maitoa...mutta vähintään 80% erilaisia hyönteisiä (sirkkoja isoja pieniä, heinäsirkkoja, torakoita, pillarseja, jauhomatoja, bambumatoja, toukkia yms yms...) ja loput voi olla vaikka keitettyä naudan vähärasvaista jauhelihaa tai keitettyä kanaa...Parastahan on jos siili saa 100% hyönteisiä. <a href="http://www.petshop.fi/foods/for_hedgehogs/" target="_blank" rel="nofollow">Täältä</a> löytyy hyvä valinta purkkihyönteisiä siileille. Lisää voit lukea kasvattajien sivuilta ja täältä keskustelupalstoilta jos luet enemmän. Muista myös että annat enemmän vähärasvaisempia ( esim sirkat) ötöjä kuin niitä rasvaisia (madot)
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja saksu » 26 Syys 2011, 20:28

kiitos
saksu
Member
 
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Heinä 2011, 18:27
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja primococo » 17 Huhti 2012, 10:33

Min Onni saa suht monipuolista ruokaa, kärpäsiäkin tykkää napostella, jauhiksia ja sirkkoja.. Mutta taidan antaa sille turhan paljon kissan märkäruokaa(puolet märkäruokaa/puolet hyönteisiä)..
Päivisin on eläinkaupasta ostettuja kissanraksuja, joissa ei ole vehnää. Kissan maitoa annan joka ilta, päivisin on vettä.

Nyt sitten huomasin että juoksupyörässä on aiempaa enemmän irronneita karvoja! Voiko tämä johtua ravinnosta?

Ja kannattaako lisävitamiineja ja kalkkia antaa? En siis ole antanut, koska vähän epäilyttää niiden todellinen hyöty..
primococo
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Huhti 2012, 10:14
Paikkakunta: Heinola

ViestiKirjoittaja Bella » 17 Huhti 2012, 22:12

Kannattaa ehdottomasti antaa lisävitamiinia, ruuassa ei ole tarpeeksi. Vitamiininpuutos voi olla hyvinkin kohtalokasta. Minkä ikäinen siilisi on? Nutrobal on hyvä vitamiinilisä, jotkut käyttävät myös nekton rep nimistä tuotetta. Sitä laitetaan teelusikan kärjellinen joka päivä ruokaan.
Myös helokkiöljy on hyvä apu pitää siilin iho hyvässä kunnossa eli ei kuiva. 3tippaa joka päivä ruokaan.

Kissan märkäruoka ei ole millään tavalla hyvää ravintoa siilillesi, märkäruuan sijasta voisit antaa siilillesi keitettyä maustamatonta vähärasvaista naudan jauhelihaa tai kanaa. Hyönteisiä olisi hyvä olla ainakin 80% ruokavaliosta ja 20% sitten sitä jauhelihaa tai kanaa.

Kissanraksut ovat myös turhaa siilille, ovat hyvin rasvaisia ja vain lihottavat siiliäsi. Hyvin ne hampaat pysyy puhtaana kovien hyönteisten avulla kuten jauhomadon koppikset ja torakat.

Kissanmaidostakin voisit luopua eikä sitä ole hyvä antaa joka päivä. Voit vaihtaa sen tavalliseen laktoosittomaan maitoon tai laktoosittomaan raejuuston korkeintaan kerran pari viikossa. Raejuustoa 1-2tl ja maitoa 1-2rkl. Vettä siilillä pitää aina olla tarjolla.

Hyviä erilaisia hyönteisiä sirkat, jauhomadot, jauhomadon koppikset, torakat, pillarsit, grasshopperit, etanat, bamboo madot, kuivatut hyönteiset, silkkitoukat....
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja primococo » 20 Huhti 2012, 14:49

Kitos vastauksesta! Onni on nyt puoli vuotias vasta. Pitänee hankkia noita vitamiineja... Ongelma on noiden hyönteisten kanssa siinä, että Onni ei meinaa syödä niitä. Ekhä se johtuu siitä että olen antanut sitä kissan ruokaa.. Oon yrittäny pikkuhiljaa sekoittaa 50/50 kissan märkäruokaa ja hyönteisiä, mutta joko se jättää kokonaan syömättä tai sitten ötökät löytyy pitkin poikin lattialta. Pitää vissii sinnikkäämmin yrittää..
primococo
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Huhti 2012, 10:14
Paikkakunta: Heinola

ViestiKirjoittaja Bella » 20 Huhti 2012, 22:43

Kokeile pikku sirkkoja (mini crickets) ja jauhomatoja niistä siilit yleensä tykkää. Sitten pikkuhiljaa lisäät isompia hyönteisiä, kyllä Onni siitä oppii! Ja vaihda se kissanruoka pois ja kokeile jauhelihalla tai kanalla, luulisi sen kelpaavan :) pikkuhiljaa vaihdat ruokavalion oikealle tielle!
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta



cron