Salmonellasta lisää tietoa kaivataan...

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Bella » 07 Marras 2011, 15:03

Salmonella ei muhi missään ihmisessä.
Salmonella voi olla oireeton taikka sitten voi tulla voimakkaatkin oireet, kannattaakin siksi testata itsensä varsinkin ulkomaanmatkan jälkeen että ei ole tarttunut, joissakin ammateissa se on pakollistakin testata esim sairaalatyöntekijät ja ravintolatyöntekijät. Voihan sen huomata niinkin että läheinen (esim perheenjäsen) sairastuu mutta sinä et niin silloin todennäköisesti sinulla on se oireettomana.

Edelleen sanon että on paljon todennäköisempää että saat salmonellan jostakin muualta kuin siililtä/eläimeltä. Raaka liha, kana, kananmuna, majoneesi, ulkomaalaiset pakaste vihannekset ja marjat, äyriäiset, ulkomailta yms yms yms...
Salmonellaa voi hyvin ennaltaehkäistä kun käsittelee raaka aineita oikein ja pesee kädet vessakäynnin jälkeen ja lemmikkien käsittelyn jälkeen.

Jos vielä pelkäät saavasi salmonellan siilistä vaikkei tällaista tapausta ole tavattu niin en suosittele siiliä lemmikiksesi, ehkä jokin muu lemmikki sopii sinulle paremmin.
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja Miljoonakala » 13 Marras 2011, 23:23

Enpä onneksi enää pelkää, kiitos kaikille vastauksistanne ja anteeksi välihysteeria! :)

Kyllähän se oli selvää, että lemmikeillä on eri bakteerikanta ja että tauteja voi tarttua suuntaan ja toiseen, oli kyse mistä lemmikistä tahansa. Siksi hyvä hygienia on aina tarpeen kun käsittelee mitä vain lemmikkiä varsinkin jos toinen osapuoli on pipi. En siis ala siilejä missään nimessä sorsimaan! :)

Kysymyksiä vain heräsi, kun en ollut aiemmin (liekö omaa huolimattomuuttani) törmännyt siihen tietoon, että siileillä on salmonella ikäänkuin luonnostaan. Vasta tältä foorumilta sain selvää tietoa siilien salmonellakantajuudesta, vaikka muualta netistä olin suurella lusikalla ahminut tietoa lemmikkisiileistä jo pidemmän aikaa. Aiemmin kun olin saanut sen käsityksen, että siileillä salmonella on kuten ihmisillä enemmänkin sellainen "poishoidettava ja väliaikainen".

Mutta kiitos vielä, tämä valaisi minua kovasti ja toi aiheen realistiselle tasolle. :)
Miljoonakala
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:29

Edellinen

Paluu Terveys & sairaudet