Katkenneita piikkejä

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Katkenneita piikkejä

ViestiKirjoittaja kal » 23 Tammi 2011, 01:16

En haulla löytänyt aiempia keskusteluja aiheesta, joten teen omani.

Eli siis minulla on siilineiti Mysli, joka on onnistunut katkomaan tietyltä alueelta vasemmalta kyljeltään piikkejä. Tämä on siis pidemmän ajan juttu jota olen seuraillut, olen käynyt sen siilikaapin läpi useaan otteeseen enkä vain yksinkertaisesti keksi, mihin se saisi piikkejään katki... Olettaen että se ei vieri ympäriinsä piikkipallona aina kun silmäni ei vältä. Olen miettinyt että voiko se jotenkin nukkua aina kyljellään ja sitten piikit jotenkin painuvat fleecen läpi ja haurastuvat ja katkeavat. Kyse on siis piikkien päiden katkeamisesta, se näkyy siilin kyljessä tummempana alueena kun piikkien vaaleat päät eivät ole siinä enää. Aiemmin se ei mielestäni ole aristanut kohtaa, mutta suhisi tänään. Voi tosin olla sattumaakin ja aion tarkkailla tilannetta haukansilmin, mutta päätin nyt kääntyä tänne puoleen ja kysyä, onko kenelläkään tällaisia kokemuksia?

Kyseessä on siis alue karvan ja piikkien rajalla vasemmassa kyljessä, lähellä vasenta takajalkaa. Toisella kyljellä on ihan muutama katkennut piikinpää, mutta ei tällaista aluetta... Revin kohta hiukset päästä kun en keksi, mihin se saa ne telottua. Mitään ilmiselvää kohtaa ei siis mielestäni ole.

Mysli täyttää parin päivän päästä 5kk eli sillä on vielä piikinvaihto edessään, mutta jos se röhnöttää ne uudet hienot piikit rikki myös niin siitähän ei sitten ole mitään apua...

Kenelläkään mitään ajatuksia? Voivatko piikit olla jotenkin tavallista hauraampia tai jotain ja voiko tälle tehdä jotain? Myslin ruokinnassa ei mitään vikoja pitäisi olla eikä missään muussakaan hoidollisessa seikassa...

Tässä on kuvia asumuksesta ja piikeistä: <a href="http://picasaweb.google.com/116432214174690078824/MysliJaKatkenneidenPiikkienArvoitus#" target="_blank" rel="nofollow">http://picasaweb.google.com/116432214174690078824/MysliJaKatkenneidenP iikkienArvoitus#</a>
kal
Member
 
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Syys 2010, 18:47
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja tini » 23 Tammi 2011, 01:39

Mä en oo moista ilmiötä nähnyt, mutta mulla tuli ekana mieleen, että se nakertaa ne ite poikki. tohon kohtaanhan siili sopivasti suullaan kyllä yltäisi.
Millasta ravintoa Mysli saa? Saako se säännöllisesti vitamiinivalmistetta, kuten nutrobalia?
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja kal » 23 Tammi 2011, 01:47

Se saa suurimmaksi osaksi hyönteisravintoa niin kuin kuuluukin, suurin osa sirkkaa ja sitten vaihtelevasti muita ötököitä kuten etanoita, erilaisia matoja jne, sopivassa suhteessa eri öttiäisten rasvamäärien mukaan. Lisäksi se saa lisänä vaihtelevasti jauhelihaa, keitettyä kanaa, kanankauloja ja porkkanasosetta (eri päivinä eri herkkua, välillä myös 100% hyönteisiä, muutoin n. 70-90%). Ja saa päivittäin Nutrobalia.

Iho ei mielestäni katkenneiden piikkien kohdalla näytä erilaiselta kuin muuallakaan, jos sitä kohtaa esimerkiksi kutittaisi erityisesti tai jotain...

Aika neuvoton olo on kyllä kun olen kaikkeni tehnyt että neiti saisi parasta mahdollista hoitoa...
kal
Member
 
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Syys 2010, 18:47
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja tini » 23 Tammi 2011, 02:11

Onpas erikoista..
En mä keksi mitään muuta, kun että syö ne ite. Mulla on muutama siili, jotka trimmaa ite kyntensä, mut ei onneks piikkeihin koske.
Tosin sehän nyt ei vielä mitään sanele, etten mä keksi muuta syytä.. :P
Tuskin tuleva piikinvaihtokaan selittää, kun on kerran jatkunut jo pidempään. Mä kuitenkin kokeilisin ensiapuna lisätä ruokaan ja pesuveteen helokkiöljyä. Eläinlääkäriltä vois kysyä strongholdin myös loisten varalta.
Virikkeiden lisäämistä, esim enemmän putkia/lehdillä täytettyjä pesiä/aktivointipalloja ja niihin vaikka kuivattuja hyönteisiä.. Kaikki konstit vaan käyttöön, jos joku tois helpotuksen :(
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja kal » 23 Tammi 2011, 02:26

Niin...
Se saa ruoassa helokkiöljyä ja sitä lisätään myös tassupesuveteen... Ja toki sitten varsinaiseen kylpyveteenkin mutta en turhan takia pese koko siiliä. Muutaman kerran siilillä on meinannut kuivua iho, mutta ne on menneet ohi itestään parissa päivässä kun on sinnikkäästi pitänyt helokkiöljyn mukana ruokinnassa ja märkää pyyhettä huoneessa. Mysli saa neljä tippaa tuollaisesta kapselista, mitä ihmisen pitäisi syödä 4kpl päivässä ja se on mielestäni ollut hyvä annostus tälle neidille. Heti kun löydämme sopivan tarjouksen huoneeseeni tulee myös ilmankostutin.

Mysli on loishäädätetty kasvattajan luona joskus päälle kaksikuisena, mutta se kyllä mokoma meni tekemään meidän koiran minimaalisesta kakkakikkareesta vaahtikset (löysi jostain matosta jonkun nuppineulanpään kokoisen palan, voitte kuvitella miltä siili haisi sen jälkeen), että en tietenkään voi mennä takuuseen, ettei sillä mitään olisi... Koira oli kyllä sattumalta justiin madotettu ehkä kolme viikkoa etuperin tästä episoodista. Stronghold voisi siinä mielessä olla asiallinen, vaikka se sen sai pienempänä.

Sillä on fleecen paloja ja useassa pesässä viime syksyn kuivattuja ja bakteerien varalta useamman viikon pakastettuja syksyn lehtiä, tuo yksi fleeceputki, kaksi hiekkistä joissa erilaista hiekkaa, useampia palloja ja vessapaperin putki... Se leikkii lähes joka yö sen "kilipallolla", kuljettelee ja retuuttelee sitä niin että orjilla meinaa yöunet välillä jäädä vähiin. Lisäksi se pääsee vipeltelemään tähän huoneeseen ja alakerran isoon keittiöön valvonnan alaisena, vaikka ei neitiä aina juoksentelu kiinnosta vaan se nököttäisi mieluummin sylissä tai fleecen alla... Piilottelen sille usein eri paikkoihin muutaman raksun tai kuivatun hyönteisen ja sillä on myös aktivointipallo, mutta sitä se on tajunnut käyttää vähän vaihtelevalla menestyksellä... Aitaus siltä vielä puuttuu, sinne saisi vielä mahtumaan jotain lisävirikkeitä. Olen miettinyt että kun se asui pienenä aitauksessa ja minulla on ollut siilikaappi vain, jos se jotenkin siitä voisi ahdistua... Se aitaus on ensisijassa rakennettavien joukossa joka tapauksessa tuohon kaapin yhteyteen, olen meidän rakennusmestarille tehnyt tilauksen vähintään neliön kokoisesta aitauksesta tuon sen kaapin lisäksi, vaikka kaappi periaatteessa riittäisi yksinäänkin (pinta-ala n. 1,5 m2).

Siilin orjan arki ei aina ole helppoa eikä stressitöntä :(
kal
Member
 
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Syys 2010, 18:47
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Sasoleil » 23 Tammi 2011, 09:10

Mulla on hieman kokemusta aiheesta. Siilini puri piikkejään kunnes tarkkailin sitä pitkiä aikoja ja löysin syyn. Siilit tosiaan voivat purra omia kylkipiikkejään rikki. Piikit ovat melko hyvää tekoa (joustavia), ei ne niitä muuten helposti saisi päistä katki kuin puremalla.

Meillä pureminen johtui Humilac/Vetriderm -kostutussuihkeesta. Suihkeet maistuivat niin hyvälle, että siili halusi tehdä niistä vaahtiksia - eli alkoi purra kylkipiikkejään saadakseen ainetta vaahtista varten (voit lukea kirjoitukseni aiheesta hakusanalla katkeilu). Ilmeisesti suihkeissa oleva urea sai pojan "hieman hulluksi". Lopetin välittömästi suihkeet ja siirryttiin helokkiöljykylpyihin. Pureminen loppui kuin seinään.

Piikkien katkeilu ja syyn etsiminen voi olla stressaavaa, tsemiä! Meillä onneksi syy ei liittynyt puutostiloihin yms, mutta onhan se ikävää kun siilillä on katkenneita piikkejä. Eipä ne toisaalta poikaa haittaa, tuolla se viilettää yöt, yhtä iloisena kuin aina :)
Sasoleil
Member
 
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Marras 2009, 21:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja miia » 23 Tammi 2011, 15:06

mie oon kans tavannu vastaavia siilejä ja sillin siili tosiaan ite on purrut piikejä. yks puri selästä kasvamien kohdalta piikkejä mut koska siilisi on noin nuori se tuskin on kyseessä. mie epäilen et vois tosiaan kutista tuosta kohdasta. kannatta attoo näkyskö piikkien juures jtainihottuma atai kuivaa. jotai humilac tai helokkiöljyä tosiaan kannattas koitta mut ekan pesisin koko siilin ja sit koitasin noita mikä tehoaa. humilac on miulla tehonu kuivaan ihoon hyvin eikä siilit oo sitä syöny tuost öljystä en tykänny kun se keräs kaiken hiekankii siiliin. mut nää on makuasioita. kannattaa testailla mikä tosiaan tehoo.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 23 Tammi 2011, 16:22

Mulla on menny kokonaan Sasoleilin kertomus ohi (tai ainakaan en muista sitä). Voiskohan tuota kokeilla, ettei helokkiöljyä laita pesuveteen lainkaan? Tassupesuvesihän yltää jotakuinkin kastelemaan ton alueen piikistöstä, eli vois ehkä jättää jotain makua (hajua) jälkeensä.
En missään tapauksessa tarkottanut, että siilillä olisi liian vähän virikkeitä, niitä näky kyllä kuvissa olevan. Jotkut vaan kaipaa vähän enemmän. Vähän niiku ihmisilläkin, toisilla riittää telkkarista amazing race ja toisten on PÄÄSTÄVÄ hyppäämään laskuvarjolla :D Ja jostainhan se piikkien pureminen johtuu. Toivottavasti olis tuo helokkiöljy (ulkosesti?) ja loppuis se pureminen nyt ennen seuraavaa piikinvaihtoa :) Ois sitten ehjä nuttu neidillä taas päällään, kun uuden takin vetää ylleen :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja kal » 23 Tammi 2011, 18:25

Niin, laitoin sille vielä vähän lisää juttuja, josko se niillä pysyisi aktiivisena... Ja se siis tosiaan juoksee pyörässään ja syö ihan normaalisti ja vipeltää, mitä se tuskin tekisi jos se olisi kovissa kivuissa tai äärimmäisen stressaantunut. Yritän nyt kuitenkin varmuudeksi pitää vielä tarkemmat ja tasaisemmat rutiinit, jotta stressi saataisiin mahdollisimman hyvin eliminoitua.

Ja kokeilen jättää helokkiöljyn pois kylvystä. Aiemmin pesin laimennetulla koiranshampoolla kun kylvetin koko siilin mutta kävin tänään ostamassa hajustamatonta ja väriaineetonta vauvanshampoota, joten siitä ei toivon mukaan mitään liian herkullisia hajuja piikkeihin jää. Ja nyt siilin iho ollut muutenkin ihan hyvä, niin ei se välttämättä tarvitse sitä ulkoista helokkia. Se meinaan oikeasti pitää siitä helokin hajusta/mausta... Toivotaan että saisi tästä ratkaisun niin pian neidillä olisi tosiaan ehjä piikkinuttu taas.
kal
Member
 
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Syys 2010, 18:47
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja tini » 23 Tammi 2011, 19:20

Mä en käytä siileillä mitään pesuaineita. Toiset tykkää, mä ite suosin ihan vaan vesipesua (ja hammasharjaa, jos tarvis :D). Joskus oon vauvanpesuainetta kokeillu, mut en oikein kuitenkaan nähny lopulta mitään suurempaa hyötyä siitä.
Kerro sitten kuinka käy! :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kutri » 25 Tammi 2011, 15:03

Juu tosiaan meidän Johnnylla oli taipumusta tuollaiseen touhuun ja Salasoilei siitä kirjoittikin tänne pitkän pätkän..on ollut myös joku muu kasvatti jonka tiedän joka alkoi tekemään tuollaista ja johtui täysin humilacista..sitten kun suihkuttelut lopetti ja antoi vaan helokkiöljykylpyjä niin se riitti ihan hyvin ja humilac joutui poistoon.. :)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja tini » 25 Tammi 2011, 17:22

Ilmeisesti tässä tapauksessa helokkiöljy olis sitten se herkkumauste piikistössä :D
Pidetään peukkuja, että kaikki sujuu hyvin :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kutri » 25 Tammi 2011, 20:31

Niin..ihme siiluja..jotku tykkää Humilacista ja jotkut helokista..namskis! :D
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja tini » 02 Helmi 2011, 07:15

Tuli tässä vielä mieleen, että eläinkaupassa myydään sellasta sumutettavaa katkerospraytä. Se siis on niiiiin kammon makusta, että sitä jos laittaa piikkeihin, vois ehkästä sitä piikkien puremista. On siis tarkotettu just nuolemisen ja karvojen syömisen ehkäsyyn..
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja kal » 10 Helmi 2011, 16:38

Tulinpas nyt päivittelemään eli piikkien pureskelu ei ole ainakaan pahentunut ja alue näyttää paremmalta, siinä on jo ehjiä piikkejäkin. Eli helokkiöljyn tämän perusteella tuomitsen syylliseksi. Siili ei ollut saanut helokkia ollenkaan kasvattajan luona, joten siitä voi johtua. Vielä ei ole kunnon piikinvaihto alkanut mutta koko ajan sitäkin lähestytään.

Nyt sillä on kuitenkin aikas kuiva iho huolimatta ruoassa saadusta helokista (hilseilee) ja mietin, uskaltaisinko kokeilla sille jotain Humilacia tai vastaavaa? Mietin just jopa että jos laittais jotain tollaista katkeran makuista tuotetta päälle niin se ei söisi mutta iho pysyisi kunnossa... Minun huoneessani kun on ihan kamalan kuiva ilma, tarvitsisin ilmankostuttimen mutta en ole vielä saanut hankittua. Tosin sivuhuomautuksena täytyy sanoa että meidän koira totesi nämä katkerospraytkin pentuaikanaan herkullisiksi, joten ei niidenkään nimeen voi varmaksi vannoa... :D Epäilisin kuitenkin ettei siilini ole ihan niin makuaistiton, vaikka sillä vähän omituinen maku onkin...
kal
Member
 
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Syys 2010, 18:47
Paikkakunta: Järvenpää

Seuraava

Paluu Terveys & sairaudet



cron