Bangkokissa torilta ostettu siili. Kaikki haukut ja vinkit t

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Bangkokissa torilta ostettu siili. Kaikki haukut ja vinkit t

ViestiKirjoittaja jookoo » 01 Marras 2010, 22:01

Menin sitten tekemään sen mitä olen yrittänyt täällä asuessani vältellä.
Ei ikinä olis pitänyt mennä kyseisen kojun ohi mutta niin kävi, ja kun mä tuijotin surullisena niitä pieniä kaneja joille oli puettu vaatteet, niin mies huomasi että siinä oli myös siilejä ja se oli sitten siinä.

Tiedän että surua tästä vaan tulee, mutta en voinut jättää tota siiliä siihen kojuun. Olosuhteet oli niin kamalat että sydäntä riipi.
Niillä ei ollu mitään hajua koko eläimistä, eivät edes tienneet mitä ne on ennen kuin kerroin.
Siiliemo ja 4poikasta oli lasiterraariossa kirkkaan valon alla, ilman minkäänlaista piilopaikkaa.
Ei juomaa, ei ruokaa, pelkkää sahanpurua..
olin aluksi viemässä kaikki ne 4 siilinpoikasta ja emon kotiin mutta mies esti sen ja sanoi että yhden saat ostaa.
Se maksoi 450Bahtia eli noin 11,5 euroa. :(

Toi on afrikkalaisen kääpiösiili, albiino tai kaneli?!? ( Se on niin likanen että en osaa täysin sanoa), mut punaisilla silmillä.
Ikää en osaa arvioida koska toi on niin pieni.
Syömään olen sen saanut ja nyt yritän selvittää mistä täällä sais ostettua noita hyönteisiä jotka ei olis maustettuja.

Mulle siis riittää jos toi pikkunen eläisi edes muutaman onnellisen viikon.
Siihen mä tarttisin teiltä vähän vinkkejä.

Tolle on syötettu jotain kissan kuivamuonaa ainoana ruokana joka ei varmasti ole ollut viljatonta.
Uloste on vihreää ja ihan löysää mutta sehän voi johtua myös stressistä ja uudista hajuista?!?
Eli siis miten mun kannattaa alKaa muuttaa sen ruokavaliota?
Se on nyt syönyt 2päivää meillä sitä kissanruokaa jonka sisällöstä mulla ei ole mitään hajua.
Annan sille kohta vähän keitettyä kananmunaa..
Mites Banaani?
Osaatteko sanoa yhtään mitä tolle voi yrittää tarjota?
Siis siihen asti että löydän niitä hyönteisiä tai jonkin sortin eläinkaupan.
Voinko mä tappaa sille esim. pieniä muurahaisia tosta meidän keittiöstä ja antaa aluksi niitä?
Täällähän noita ötököitä meinaa vilistää joka paikassa..



Selvennöksen vuoksi lisään että..

Asun siis täällä Bangkokissa ja minulla on ollut suomessa siili joka elää onnellisena entisen poikaystäväni luona. (Siilit ei siis ole uusi juttu mutta tää tilanne on, kun ei oo euroopan kauppoja ja mahdollisuuksia...

Olen kiitollinen jokaisesta vinkistä ja tiedän jo valmiiksi olevani tyhmä, mutta siilit on mun sydämeen tehny niin lähtemättömän vaikutuksen etten voinut tota pientä sinne jättää.
Sen jälkeen kun sen otin käteeni ja se pieni aukes siitä tiukasta pallostaan niin se myyjä meni ihan sekaisin ja ei voinu tajuta miten mä sain sen aukeamaan...Mä en ois sitä siihen kojuun pystyny jättämään ja niin "Espoo" matkasi mun taskussa taxilla meidän kotiin..

Viime yönä se liikkui ekan kerran tossa sen laatikossa,
Sitä ennen se on siis vaan nukkunu yötä päivää.
Ostin sen siis lauantaina.
Se näyttää aika heiveröiseltä ja on tosi likainen mutta en ala sitä todellakaan vielä pesemään.
Pojalta näytti ku katsoin mutta en mee takuuseen ku en kovin tarkasti kerennyt katsoja kun en sitä viitsi vielä kauheasti häiritä.

Eli siis tämmöinen on tilanne ja niinku sanoin kaikki mielipiteet ja vinkit on todella tarpeeseen..
jookoo
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Loka 2010, 09:12
Paikkakunta: Bangkok

ViestiKirjoittaja Marianne » 01 Marras 2010, 22:22

Hmm.. Jos siili on ollut emon ja sisarusten kanssa (kumpaa sukupuolta, jos poika, niin ei hätää, että odottaisi vielä poikasiakin), kannattaa miettiä, että onko se niin pieni, että tarvii vielä sitä maitoa? Vai onko jo luovutusikäinen ja selviää ilman emoa.
Jos se on liian pieni luovutettavaksi, kannattaa yrittää antaa sille niitä kissanraksuja liotettuina ja jos siellä on eläinkauppaa, niin katsoa mitä sopii...

Mitä lihaa sieltä saa? Jotan maustamatonta lihaa voi antaa, samoin niitä hyönteisiä, jos tietää, ettei ne ole myrkyllisiä. Banaania voi toki yrittää, muttei se varsinaisesti ole siilinruokaa. Muurahaiset, kärpäset, mitä siellä onkaan, ja heinäsirkat on hyvää ruokaa. Ne voi ensin tappaa, pikkunen ei ehkä osaa vielä metsästää.

Tsemppiä teille siilin hoitoon!
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja jookoo » 01 Marras 2010, 23:44

kiitos :)

Ne kissan raksut mä oon liottanut, mutta laitoin kokeeksi myös muutaman kovan ja nekin meni.
Äskön se veti kaikki keitetyt kananmunat ja muutenki aika suurella ruokahalulla näytti syövän.

Iästä mä en osaa yhtään sanoa muuta kun että se on paljon pienenpi ku mun eka siili oli luovutus ikäisenä,
mutta kumminkin kohtalaisen reipas on ollu ainakin tän illan.
Ostin kaupasta jotain sterilisoitua maitoa joka tuskin on laktoositonta, kannattaako sitä testata?

Se banaani tuli siitä mieleen et sitä löytyy just nyt kotoa ja mangoa myös.
En nää jostain syystä tän foorumin muita tekstejä ja en päässy mun vanhalla tunnarilla kirjottamaan, eikä mun suomessa asuva siili syönyt koskaan muuta hedelmää/marjaa ku vadelmaa ni en ees muista mitä hedelmiä noille voi yrittää tarjota..
Jauhelihaa saa ainakin, mut aika rasvasta ja tuskin pelkkää nautaa..
Mites katkaravut tai kala tai kana?
Voiko niitä antaa noin pienelle?

Eli siis hyönteisjahtiin..

Toivon todella että se on poika..
En ees sillä ostamis hetkellä muistanu koko sukukypsyys ikää tai niitä kauhutarinoita sukusiittosista sairasta poikasista.
Järki hävis ja tunteet vei..

Pystyiskö joku kuvasta arviomaan sen ikää?
En vaan pääse edes mun tohon kuvakansioon sitä lisäämään kun ei toimi ne vanhat tunnarit..
Mut voisin laittaa kuvan jollekkin sähköpostiin tai yrittää linkittää tähän jos onnistuis..

Haluaisin todella että toi pikkuinen sais elää edes hetken niinkuin siili ja kaikki mahdolliset ideat ja vinkit on tosiaan tervetulleita koska tää tilanne on aivan eri kun mun ensimmäisen siilin kanssa..
jookoo
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Loka 2010, 09:12
Paikkakunta: Bangkok

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 02 Marras 2010, 00:08

Kanaa voi ainakin antaa kypsennettynä ja hienonnettuna.
Hedelmiä en suosittelis kovin paljon antamaan. Voi mennä vatsa sekaisin.
Vaikea kuvastakaan on ikää päätellä kun ei tiedä aikaisempia olosuhteita.
Osaatko katsoa onko pikkuisella loisia. Saakohan siellä siilin loishäätöön sopivia lääkkeitä.
Katkarapuja ja kalaa on jotkut antaneet. Osa siileistä vaan on niille allerginen, joten aluksi ainakin varovasti vähän vaan.
Paljonko poikanen painaa. Onko sinulla mahdollisuus punnita siili.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Marianne » 02 Marras 2010, 00:48

Kypsä maustamaton kana on hyvää, samoin jauheliha ilman maustetta, noin pienellä ei oo väliä onko rasvaa, kunhan kasvaa ensin isoksi ja vahvaksi. Jos sillä on loisia, mikä on aika todennäköistä, niin joku loishäätö ois paikallaan... Eläinlääkärille kannattaa viedä, jos sieltä sellaisen löydät.

Mun s-postiin voi ainakin pistää kuvaa, marianne.kestila@gmail.com
Ja pistä joku mittasuhteeksi viereen, esim tulitikkuaski tms. Ja mahan alta kuvaa myös, jos sukupuoli on epäselvä.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja jookoo » 12 Marras 2010, 22:37

Hei vaan.

Saitko Marianne ne kuvat?

Meillä ei ole loisia, ainakaan sellasia mitä nään silmällä ihossa tai ulosteessa.
Ekat vaahtikset on tehty ja iltaisin rutiinina on miehen vatsaa nuolla ja vaahtistella.

Koosta näkee että paino nousee mutta vatsa on edelleen sekaisin pahasti, välillä ihan sellaista vaalean vihreää vaahtoa?!?

Vaakaa en ole vielä löytänyt..

Reipas ja tosi utelias kaveri on kyllä kyseessä.

J-lihan ja kanan syö, hyönteisiin ei koske, kananmunaa rakastaisi mutta sitä en ole nyt enään antanut..

Täällä ei eläinlääkäri edes tiennyt mikä on siili ja miten se voi olla lemmikkinä.

Kuinka nopea on siilin ruuansulatus?
Kun joku tosta ruuasta ei sille sovi, ja sehän on siis aiemmin saanut niitä raksuja minkä sisällöstä ei oo tietoa.
Voiko olla että sen vatsa on tottunut siihen ekaan ruokaan ja oireilee nyt sitten näistä uusista?
Onko mun ees kannattavaa yrittää syöttää sille sitä mitä siilit
oikeasti tarvitsee vai jatkako vielä hetken sillä vanhalla??
Kunhan nyt sais jotenki tietää mikä sille ei sovi..

Tosi utelias ja reipas pikkusiili, mutta toi vatsa homma mua huolestuttaa.
Siiliä itseään se ei näytä haittavaan, nytkin juuri se juoksee ympyrää omassa aitauksessaan ja yrittää kovasti kiivetä reunojen yli.
jookoo
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Loka 2010, 09:12
Paikkakunta: Bangkok

ViestiKirjoittaja tini » 14 Marras 2010, 22:41

Ruokavaliot kannattaa muuttaa pikkuhiljaa eli vanhaa ja uutta sekasin, uutta sekaan kokoajan enenevässä määrin.
Hedelmillä ja marjoilla siili ei oikeasti tee ravinnossaan yhtään mitään. Lihaa, kanaa, hiirenpoikasia, hyönteisiä, voit kokeilla vaikka pieniä liskojakin, mitä vaan vastaavaa. Vatsa voi ja todennäkösesti reagoikin uusiin ruokiin, mutta ehkä se siitä rauhottuu vielä.
Loisia harvemmin näkee paljaalla silmällä eli kannattaa käydä viemässä eläinlääkäriin ulostenäyte sekä näyttämässä siiliä, jotta ottavat teippi- ja/tai raapenäytteet.
Kannattaa muuttaa se ruokavalio aika yksinkertasesti, kun kerran masu on kovilla, eli ensin vaan jotain yhtä lihasorttia ja kun maha tasapainottuu, lisätä pikkuhiljaa aineksia soppaan :)
Joko selvisi onko siili uros vai naaras?
Sen verran mäkätän kyllä näin jälkiviisaana, että yhden siilin onni on monen epäonni :( näitähän tulee lisää, kun menekkiä on.
Mutta juhlin sitten perään, että silti on ihanaa, että on sun kaltasia ihmisiä! Itse meinasin yrjötä ja pyörtyä, kun näin 4-5viikkosia siilivauvoja myynnissä Barcelonassa kadulla.. Sellanen kasa häkkejä ja pari terraa oli tää "koju" ja mm. nää siilit asusti terrassa aikuisten maakilppareiden kanssa.. Ilman mitään suojaa tai edes kunnollista juomakuppia :/
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Marianne » 18 Marras 2010, 20:00

Jookoo, en ole saanut kuvia :(
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Soili » 21 Marras 2010, 22:05

Hei, siellä Bangkokissahan valmistetaan ihmisillekin jättijauhomatoja ja torakoita ja muita öttöjä, varmaan niitä on helppo ostaa jostain "raakoina".
Toivottavasti pikkuisen massu asettuu.
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja jookoo » 25 Marras 2010, 00:16

Marianne yritän laittaa ne uudestaan.

Nyt alkaa vatsa olemaan parempi.
Mennään pelkällä kanalla nyt kun se näyttäs sopivan.
Syö aika reippaasti tämä kaveri, joka on muuten poika :)

Noistä ötököistä vielä, että kyllähän niitä tuolta saa joka kadulta, mutta ne on maustettuja ja rasvassa paistettuja.
Enkä ole vielä saanut näitä paikallisia tajuamaan että haluan ne ilman mausteita ja paistamista.
Onneksi mun thaimaalainen ystävä tulee kotiin kohta, se varmasti osaa auttaa kun puhuu kieltä.

kasvanut on tosi paljon, varmaan jo 3kertainen verrattuna siihen kun se ostettiin. :)


Nukkuu vielä mielestäni aika paljon, mutta
muuten kyllä vahvistunut ja reipastunut.
Rakastaa miehen hikivarpaita, ne on ainoa asia mikä sitä näyttää kiinnostavan kun pääsee vapaaksi.

Päivä kerrallaan mennään..

Kävin muuten katsomassa ostopaikassa uudestaan :/
siellä on vielä emo ja 3poikasta samassa paikassa, samassa kamalassa kunnossa..
Ajattelin mennä sen ystäväni kanssa käymään siellä ja vähän varovasti yrittää kertoa niille että laittasivat edes jonkun piilopaikan niille raukoille..

Se paikkahan on muuten ihan paikallisten tori, en ole edes uskaltanut miettiä minkälaista on noilla turisti toreilla.. :(

Onneks Espoon tilanne näyttää nyt ihan kohtalaiselta mutta tosiaan päivä kerrallaan mennään..
jookoo
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Loka 2010, 09:12
Paikkakunta: Bangkok

ViestiKirjoittaja tini » 26 Marras 2010, 20:02

Onko pojan nimi Espoo? :D
Tsemppiä kovasti ja eiköhän se tästä pikkuhiljaa ala helpottaa ja elämä hymyilemään siilipojallekin :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Marianne » 27 Marras 2010, 20:11

Pistetäänkö Espoo siilirekisteriin ;)
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja jookoo » 23 Joulu 2010, 23:21

Joo, Espoo on pikkuherran nimi :) Rekisteriin vaan :)

Meillä kaikki tällä hetkellä hyvin.

Tyyppi syö ihan hulluja määriä, oikeastaan se söis niin paljon kun annettas.
Aamulla ei ole koskaan kupissa ruokaa..

Vatsa on toiminu hyvin sen jälkeen kun ruvettiin antamaan pullovettä.

Kova poika puhisemaan, mut palloks menee aika harvoin.
Kynsien leikkaus onnistui kun laitoin sen vatiin jossa oli vähän vettä, muutaman aivastamisen jälkeen poika tajusi että turha laittaa tassuja piiloon ku menee nenään vettä :)

Hyvää Joulua kaikille!!
jookoo
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Loka 2010, 09:12
Paikkakunta: Bangkok

ViestiKirjoittaja Nipsu » 03 Tammi 2011, 12:16

Ei mulla enää tähän mitään neuvoja. nyt vasta luin tän tarinan. Liikutuin tosi paljon! Sulle suuren asuuret kiitokset, kun ppt pienen pelastanut. Suurin kiitos on varmasti se piikkipallo ite! Ihanaa, että tollasia ihmisiä on!
Nipsu
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Helmi 2010, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Siia » 04 Tammi 2011, 19:06

Hei!
Olipa hauska kun satuin tämän huomaamaan. Ehkä vähän myöhässä, mutta kuitenkin. :) Nimittäin ostin itsekin siilin Thaimaasta.

Me asuimme Takissa -08 -09 ja sielläkin oli eläinkojussa niiden pupujen ja muiden lomassa, n. 20x15 verkkopohjaisessa häkissä pieni albino siilineiti. Sen hinta taisi olla n. 15e verran. Siia oli hiukan likainen ja häkki oli pieni ja ikävä, mutta muuten se oli melko hyvässä kunnossa.

Me syötimme sille jauhelihaa, porkkanasosetta, keitettyä kanaa, munaa, raksuja...ehkä jotain muutakin, ei vaan enää muista. Me ei kyllä osattu mennä mistään kyselemään matoja tai muita raakana. Mutta jos olet kielitaitoisempi tai siellä on paremmin englannintaitoisia kuin maaseudulla, niin ehkä onnistut löytämään jotain. :)

Siia on nyt noin 2 puoli vuotias ja voinut oikein hyvin. Se ei ole kummemmin sairastellut ja Suomeenkin sopeutunut hyvin!

Kaikkea hyvää teille siellä! Harmi, ettei oltu siellä siilinemme yhtä aikaa, olisi voitu vaikka perustaa Siiliyhdistyksen Thaimaanosasto! :D
Siia
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Marras 2008, 08:32
Paikkakunta: Thailand

Seuraava

Paluu Terveys & sairaudet



cron