paino-ongelma

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

paino-ongelma

ViestiKirjoittaja Aurora » 27 Kesä 2007, 15:52

Suffeli on noin 6kk eikä sen paino ole kamalasti noussut katsoin sen painon vaaasta ja se oli 280g 3 viikkoa myöhemmin paino oli sama mikä olisi siilin keskipaino noin 6 kuukautiselle siilille?
Aurora
Member
 
Viestit: 252
Liittynyt: 25 Helmi 2007, 21:45
Paikkakunta: Taipalsaari/Pirkkala

ViestiKirjoittaja mumisti » 27 Kesä 2007, 18:55

Hei!

Meillä Ava on jo 1v 2kk, ja painaa vain nippa nappa 300g. Hän nyt vaan sattuu olemaan pien kokoinen "pippuri"
mumisti
Member
 
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Loka 2006, 09:41
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kaisa » 27 Kesä 2007, 18:59

Siileillä ei voida sanoa olevan keskipainoa, ulkoinen olemus on painoa tärkeämpi mittari. Mikäli siili on sopivasti "pyöreän" oloinen olematta selvästi kuitenkaan lihava, niin se on mitä ilmeisimmin sopivan painoinen.

Oma edesmennyt kääpiö kääpiösiilini Viltsu (epävirallisesti pienin aikuinen siili Suomessa) ;) oli sopivan painoinen 250 grammaisena, 270 grammaisena se oli jo liian pulskassa kunnossa, kun sille ilmaantui allit etujalkoihin.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja lafleur » 28 Loka 2008, 20:02

Minua huolestuttaa meidän Randan paino.

Kun hän tuli meille 8 vk ikäisenä, paino pysyi usean kuukauden ajan siinä 350g tienoilla. Sitten pikkuhiljaa huomasin että se alkoi nousta.
Kun Randa painoi jo 420g tutkiskelin sitä silmämääräisesti ja huomasin että sen pakarat on läskihköt. Muuten se ei näyttänyt tippaakaan ylipainoiselta. Vähensin hieman ruokamäärää sekä rasvaisten matojen osuutta. No, paino laski n. 410g missä pysyi suht vakiona taas pari kuukautta. Läskipakarat katosivat.
Kuitenkin nyt kahden kuukauden ajan sen paino on noussut koko ajan, huolimatta siitä että ruokamäärää on vähän pienennetty ja vähennetty rasvan määrää ihan kunnolla. Nyt neiti painaa jo n.510g! Veli on kuitenkin aivan normaalipainoinen, eikä iskä tai äitikään mitään kovin isokokoisia ole.

Voiko olla mahdollista että sillä olisi kasvain joka kerää nestettä tms? Onko kokemuksia tai ideoita mistä voisi johtua tai mitä pitäisi tehdä?
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Kutri » 28 Loka 2008, 21:27

Jaa että Randa 510g?? Kuulostaa aika isolta painolta Randalle..Onko ihan varma että vaaka näyttää oikein? Kyllä mä jotensakin luulen että kun ovat Nallen kanssa kuin kaksi marjaa ja ihan siiamilaiset kaksoset muutenkin niin painokin olisi suht. sama kummallakin. Tosiaan se 410-420g on meillä Nallelle sopiva paino..

Mites, onko sulla pyörässä matkamittaria tai pystytkö yhtään seuraan kuinka paljon Randa juoksee pyörässä tai on muuten aktiivinen? Jos tää pimeä ja hieman kylmennyt ilma vaikuttaa aktiivisuuteen eikä Randa kuluta sen vuoksi niin paljon kuin ennen..meillä ainakin tällä hetkellä menossa semmonen vaihe että pyörässä juostaan huomattavasti vähemmän kuin normaalisti jne. minkä vuoksi asennettiin just taasen lämpömatotkin.

Mutta minkäslaisia ruoka-annoksia/menuja on Randalla? Kasvaimista en osaa sanoa mitään..jotenkin en jaksa uskoa että semmoisesta olisi kyse. Ajatellaan ensin niitä muita vaihtoehtoja..
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lafleur » 28 Loka 2008, 22:01

Oon testannut sitä vaakaa kaupan ruokapaketeilla joissa on painot merkitty ja se näyttää oikeaa lukua.

Matkamittaria ei tosiaan ole meillä kotona, vain poikakaverillani olevassa siilipyörässä se on, eikä se kyllä ole ikinä kovin pitkiä matkoja näyttänyt, enimmillään jotain 5km. Toisaalta, siellä Randa ei ole kotonaan eikä liiku niin paljon muutenkaan.
Hankin pian sen mittarin, se varmasti auttaisi asiaa, kun tietää että paljonko neiti kuluttaa.

Ruoka annos oli alkuun 20g monipuolisesti siilille sopivia ötököitä ja vähärasvaista jauhelihaa ym. lähes rasvattomia lisukkeita. Nykyään olen antanut 16-17g jotakuinkin näin:

6g vähärasvaista kanan jauhelihaa
4g muutama herne, vähärasvaista raejuustoa, acanan raksuja n.5kpl
loput koostuu sirkoista, etanasta/shrimpseistä/silkkitoukan koteloista ja matoja ja koppiksia saa omasta farmista n. 10kpl. Jättiksiä annan silloin tällöin herkuksi muutaman.

Tuntuisi kamalalta vähentää tuota annosta, kun Randalla on niin ääretön ruokahalu.. Se tuntuu olevan koko ajan nälkäinen. :(
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja vasystava » 28 Loka 2008, 22:24

Meillä Phantom painaa alle 300g ja on nyt 7kk ikäinen ja oikein soman"pyöreähkö" poju:) Tosin se oli jo syntyessään huomattavasti muita pienempi, joten eipä mikään ihme olekaan, ettei ole kovin suureksi kasvanut.
vasystava
Member
 
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2008, 22:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

ViestiKirjoittaja Tapis » 28 Loka 2008, 22:37

laufleur. Musta tuo ruoka-annos sulla kuulostaa ihan hyvältä.
Ainoa mitä tulee mieleen että jos vaihtais noi jättikset esim. bamboowormseihin jotka on vähärasvasempia. Nevia ainakin tykkää niistä tosi paljon ja olen siirtynyt niihin herkkuina. Niin ei tarvitsisi pientää annosta tavallaan mut rasva vähenisi kuitenkin.
Muuta en nyt osaa neuvoa :(
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 29 Loka 2008, 12:26

Meillä muutama siili syksyllä pyrkii ensin nostamaan painoaan ja sitten jonkun ajan kuluttua laskemaan lämpöään. Episodi näyttäisi toistuvan samoilla siileillä aina vuoden pimeimpään aikaan. Itse olen yhdistänyt tämän siilien horrostamistarpeeseen, jonka pimeä vuodenaika laukaisee.

Syksypimeällä meillä pidetään nykyään siilihuoneessa kirkkaat valot päällä päivisin.
Tarja T ja Siiri
Member
 
Viestit: 677
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 19:43
Paikkakunta: Suolahti

ViestiKirjoittaja vinkka » 31 Loka 2008, 12:07

Tuonne sairasosasto-ketjuun jo kirjoitinkin, mutta siilin painonnousulle voi olla syynä tosiaan myös nesteen kertyminen ruumiseen, ja sen syy ei ole koskaan kuulemma mikään hyvä. En toki tarkoita maalailla piruja seinille, mutta näinkin voi siis käydä.
vinkka
Member
 
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 10:22

ViestiKirjoittaja Marianne » 31 Loka 2008, 13:35

Mun siileillä on ollut myös ihmeellisiä painonnousuja/laskuja. Tosi radikaalejakin. Syyt ei ikinä selvinneet, mutta toinen kuoli kasvaimiin ja painoa oli silloin n. 700g, myös maksa oli rasvoittunut, eli ylipainoa ei kannata antaa tulla.

Siilit on myös hyvin eri kokoisia muutenkin kuin painossa mitattuna. Niin ovat ihmiset ja koiratkin, vaikka edustaisivat samaa rotua/lajia.
Silti tuo 500g on aikalailla maksimipaino lemmikkisiilillä lajista riippumatta.

Lemmikkisiilien suurin ongelma, jonka omistaja voi aiheuttaa on juurikin se ylipaino, ja on mahtavaa, että siihen kiinnitetään huomiota. Lemmikille kun tulee annettua aina vähän liikaa herkkuja... ihan hemmottelu tms mielessä. Siili tarvitsee myös erittäin paljon sitä liikuntaa, ja hyvä pyörä / vapaana juokseminen + ruoan etsiminen on hyviä siinä.

Toivottavasti paino-ongelmat selviävät, eivätkä johdu nesteistä, kasvaimista tms inhottavasta!
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Siula » 10 Marras 2008, 20:34

Meidän Emilia on noin 6kk ja painaa vain 271 g.Parhaimmillaan neiti on painanut 278 g.Olen kovasti koittanut ruokaa lisätä,mutta paino ei vain nouse. Hyvinhän siilini on kuitenkin pärjännyt :)
Siula
New member
 
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:51
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kutri » 11 Marras 2008, 09:38

Jotkut siilit on normipainoisena vaan noin pieniä..
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere


Paluu Terveys & sairaudet



cron