laihis & matokuuri??? o_O

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

laihis & matokuuri??? o_O

ViestiKirjoittaja Suffis » 10 Maalis 2008, 15:49

moi, on alkanut huolestuttamaan meidän siili-neidin ulkonäkö, meinaan se näyttää hieman lihavalta... ja sitten se MUTTA:
- mistä tietää että siili on ylipainoinen? (kun ei ole toimivaa vaakaa, millä punnita... tai näkeekö sen jostain...?)
- millaiselle laihdutuskuurille se kannattaa laittaa?...siis että mitä siihen laihikseen kuuluu...

Ja vielä toinen asia... eli mistä näitä matokuureja saa ostaa?... ollaan kyselty ja missään ei oo ollu oikeen sopivaa lääkemäärää.... tietääkö joku jonkun paikan tampereelta?
Suffis
Member
 
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Maalis 2007, 19:04

ViestiKirjoittaja Nea » 10 Maalis 2008, 18:01

Digivaaka tosiaan kannattaa ostaa (parillakympilläkin saa jo toimivan) ja luottaa myös omaan silmäänsä. Esim. jos siilin liikkuminen muistuttaa enemmän lyllertämistä kuin juoksemista, ruumiinrakenne enemmän palloa kuin puikulaa, siilissä näkyy selvää läskikerääntymää tai se ei pääse enää kunnolla kiertymään kerälle, on se mitä todennäköisimmin ylipainoinen.

Hoitona ylipainoon ja sen aiheuttamiin ongelmiin toimii liikunnan lisääminen (vapaana juoksentelu, uusi hyvä juoksupyörä, ruokapalojen piilottelu siilin etsittäväksi eri puolille sen aluetta, aktivointipallo...), ruoka-annosten pienentäminen tarvittaessa, rasvaisten ruokien (jauhomadot, vahakoisan toukat, pillarssit, kissanraksut, rasvainen jauheliha...) karsiminen ja vähärasvaisten ruokien (sirkat, torakat, silkkitoukat, kana, kala) suosiminen. Pidä kuitenkin huolta siitä, että laihtuminen on riittävän hidasta ja tasaista ? muuten siili voi pian kohdata uusia terveysongelmia.

Matokuuriksi siilille käy Axilur vet 250mg -niminen apteekista reseptivapaasti saatava tuote, jota murskataan ruuan joukkoon. Axilurista on olemassa annostelutaulukko, jossa on kerrottu myös siilille sopiva annostus. Jos taulukkoa ei ole esillä eläinlääkkeiden yhteydessä, kannattaa sitä kysäistä apteekin henkilökunnalta.


<em>Anteeksi Nea, pakko oli muokkaa vähän vastaustasi, oli livahtanut typo joukkoon, joka muutti lauseen tarkotuksen päinvastaseks</em>
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 10 Maalis 2008, 21:34

Axiluria löytyy myös rakeina, joita on pussissa 10 grammaa. Hinta oli ehkä pari-kolme euroa, joten ei tarvitse ostaa koko tablettipakettia siilin takia. Rakeet ovat myös valmiiksi hienonnetussa muodossa, joten tabletin murskaamiseenkaan ei mene ylimääräistä vaivaa. Mukana on annosteluohje, me annettiin 500 gramman painon mukaan, koska pienemmäksi annokseksi jaottelu meni jo liian vaikeaksi. Kaikki lääke ei myöskään välttämättä päädy siilin vatsaan, joten ihan pieni yliannostus ei ole vaarallista.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Nea » 10 Maalis 2008, 21:58

Hmm, onpas erikoista toimintaa esiintynyt modeilta viime aikoina. Eikös yleensä ole tapana kysyä, että "onko tuossa typo, tarkoititko sittenkin tätä", eikä muokkailla viestejä omin päin, jos niissä ei ole mitään sääntöjen vastaista? Poistitko Marianne muuten itse viestisi tästä ketjusta, vai onko joku modeistamme senkin tehnyt?

En muuten varmaan olisi sanonut mitään, mutta kun tämä ei ole ensimmäinen kerta tällä viikolla ja ennen en ole tällaiseen törmännyt. Onko moderaattorien ohjeistus muuttunut?
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 10 Maalis 2008, 22:15

Poistin itte vastaukseni, kun Nea vastasi niin paljon paremmin :)
Nean viestiä en muokannut.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Nea » 10 Maalis 2008, 22:53

Okei :) Osaatko Marianne modena kertoa, oletteko tiukentaneet jotenkin viesteihin puuttumista, laajentaneet modejen valtuuksia tms?

Menee vähän OT:ksi, mutta olisi kiva, jos meille rivipalstailijoillekin tarjottaisiin mahdollisuus itse korjata virheensä, sillä modekin voi ymmärtää kirjoituksen väärin ja pahimmillaan korjata lauseen päinvastaiseksi kuin kirjoittaja on sen itse tarkoittanut. Itselläni ei ole hajuakaan, mitä osaa viestistäni on muokattu ja se kyllä vähän harmittaa. Mieluummin olisin itse korjannut typoni.

Toinen kerta tässä viime päivinä oli, kun olin toisessa ketjussa esittänyt mielestäni ihan asiallisen, aiheeseen liittyvän kysymyksen, mutta moden mielestä olin käsittänyt asian väärin ja sen takia tämä kysymykseni poistettiin. Esim. (keksitty tilanne) jos keskustelussa joku olisi valitellut siilinsä nirsoutta ja minä olisin kysynyt, että syökö siilisi raksujakaan, niin saisiko mode todeta, että olen varmasti ymmärtänyt kysyjän ongelman väärin ja poistaa sillä perusteella kysymykseni? Mielestäni se sotii vähän palstan sananvapautta vastaan. Etenkin kun tuossa kysymyksessäni ei todellisuudessa kyse ollut mistään väärinkäsityksestä, vaan halusin vain tehdä tarkennuksen/varmistuksen asiaan.

Tämä jälkimmäinen tapaus on sittemmin selvitetty kyseisen moderaattorin kanssa ja asia on nyt ok, mutta tosiaan alkoi kummastuttaa tämä modejen valta. Ulottuuko se todella typojen tai "typojen" korjaukseen oman mielen mukaan ja viestien poisteluun, jos kirjoittaja on moden mielestä ymmärtänyt asian väärin (vaikkei edelleenkään riko sääntöjä millään tavalla vaan esittää neutraalin kysymyksen)?

Toivottavasti kukaan ei tästä nyt tulistu, yritän vain saada asiaan selvyyttä, koska minulle tällainen moderointi on uutta ja jatkossa viestejeni peukaloinnilta välttyäkseni halusin nostaa asian esille.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 11 Maalis 2008, 09:37

<strong>Nea</strong>
Modeohjeita ei olla muutettu tai kiristetty mitenkään. En nyt tiedä, mitä viestissä on muokattu ja mikä motiivi on ollut, mutta pelkkiin typoihin puuttuminen ei ole modejen tehtävä.

Tekstin muuttaminen (sensuroiminen) vaatii jotain sääntöjenvastaista tai hyvien tapojen vastaista kirjoitusta (haukkumista, eläinkauppojen nimiä, kirosanoja, loukkaavaa tms tekstiä jne). Tällöinkin mode on velvollinen ilmoittamaan muutoksista mode-palstalle niin, että muut tietävät, mitä on tehty ja miksi.

Jäsenet voivat muokata tekstejään n. 24 h kirjoituksesta, jonka jälkeen muokkaus onnistuu vain modeilta. Jos huomaa tämän ajan jälkeen, että omassa tekstissä on jotain vikaa, mitä haluaa korjata, voi modeihin ottaa yhteyttä.

Palstaa on nyt ns. siivottu jonkin verran haun helpottamiseksi, eli ikivanhoja aiheita, joissa ei ole mitään informatiivista, on poistettu. Mm. kyytikyselyt, myynti-ilmot jne...

testimuok
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Nea » 11 Maalis 2008, 16:09

Okei, aika erikoiselta toiminnalta siis kuulostaa. Hyvinhän tuossa olisi typonsa itsekin kerennyt korjata, jos siitä olisi vain huomautettu. Eipä sitä muillakaan foorumeilla modet kirjoitusvirheitä korjaile.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 11 Maalis 2008, 21:12

Mielenkiintoista, ettei kyseinen himomuokkailija ole tämän keskustelunkaan jälkeen ilmiantanut itseään. Kyllä tuollainen käytös on todella ihmeellistä. Eihän kellään ole oikeutta mennä sanomaan, mitä joku toinen "halusi" sanoa tai miten asia pitäisi ymmärtää. Tai sanoa toki voi, muttei korjata mitään puhumatta muiden kommentteja mieleisikseen.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 11 Maalis 2008, 21:38

Minä muokkasin tekstiä. Varsinainen himomuokkailija kyllä olenkin. Luulin laittaneeni nimeni perään, mutta näköjään jäi. Tosiaan lause
"että laihtuminen on riittävän hidasta ja tasaista ? muuten siili voi pian kohdata uusia terveysongelmia. " oli ETTEI alkunen. Sen isompaa typoa ei ollu, mutta ajattelin ehkäistä ongelman ennenku kukaan käsittää väärin. Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa ja jätän muokkaukset vastedes pois.
Ja lisäänpä vielä, että taisi olla ensimmäinen muokkaukseni siiliyhdistyksen palstalla....
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 12 Maalis 2008, 09:09

Nyt kiinnostaa kyllä tietää, mitä Nea oikein alunperin tarkoitti, jos lausetta on korjattu väärin. minä en nimittäin oikein ensin ymmärtänyt sitä lausetta ja nytkö sitten se on väärin? Kannattaa laittaa nyt oikea korjaus, että ei jää väärää käsitystä.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nea » 12 Maalis 2008, 10:13

Ei tuota lausettani väärin ole korjattu, vaan ongelma oli se, että pelkkiin kirjoitusvirheisiin puuttuminen ei ole moderaattorien tehtävä muilla foorumeilla eikä sitten ilmeisesti edelleen täälläkään, kuten Mariannekin tuossa sanoi. Syynä tähän on se, etteivät moderaattorit todella voi sanoa, mitä kirjoittaja "varmaankin on tarkoittanut" tai laittaa sanoja toisen suuhun, koska itsekin saattavat käsittää toisen lauseet tai tarkoituksen väärin (vaikka tässä tapauksessa siitä ei kyse ollutkaan). Jos kirjoitusvirhe kovasti häiritsee, voi kirjoittajalta itseltään kysäistä, että tarkoittiko hän kenties toista kuin kirjoitti, muttei mennä muokkailemaan toisen viestiä omin päin.

Lisäksi kummastusta aiheutti se, että kun yleensä muokatun viestin yläreunassa lukee "Muokannut: muokkaajan nick", niin tuossa minun viestissäni muokkaajan nimeä ei edes näkynyt. Oliko tarpeeksi rautalangasta väännetty? :)

Tässä tapauksessa muokattu osuus oli onneksi pieni, mutta kun missään ei minulle kerrottu, millainen osuus teksistäni oli muutettu, niin ei kovin normaalilta toiminnalta tuntunut ja etenkään kun kenenkään muunkaan typoihin ei täällä ennen ole puututtu.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland


Paluu Terveys & sairaudet