Piikit putoilee!

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Piikit putoilee!

ViestiKirjoittaja marie » 11 Helmi 2008, 21:52

Meillä pudotellaan piikkejä mielestäni hirvittävän paljon.
Berry on jo 6 kk vanha ja silti aamulla oli ainakin 20 piikkiä hiekkalaatikossa. Hiekan vaihdoin kuitenkan vain muutama päivä sitten! Neidin iho on hyvässä kunnossa, eli ei ole kuiva enkä muutenkaan ole huomannut hirveästi rapsuttelua. Mistä tämä voi johtua? Ruoan pitäisi olla kunnossa eikä Berry ole käynyt ulkona tai ollut muiden siilien kanssa. Voisitteko auttaa? Olen sekoamassa huolesta. Voiko se olla jotakin vakavaa? Piikkipallomme kasvattaja kertoi kyllä, että Berry oli pudotellut piikkejä ennen kuin tuli meille. Itse en kuitenkaan ole huomannut mitään tälläistä ennen!
marie
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 15:32

ViestiKirjoittaja miia » 11 Helmi 2008, 22:04

kyllä kyseessä on normaali poiksapiikkien vaihto. voit lisätä ruokavalioon hyla raejuustoa kalkin saannin turvaamiseksi. aikasemmin pudonneet piikit on olleet vauva piikit. siili vaihtaa eläessään kahdesti piikit joten ei huolta.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja marie » 11 Helmi 2008, 22:09

Olen käsittänyt, että se piikkienvaihto olisi ollut jo ohi. Toivottavasti asia on näin. Olen ollut niin hirveen huolissani, että tuskin olen edes saanut nukuttua.
marie
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 15:32

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 11 Helmi 2008, 23:38

Siilillähän on kaksi piikinvaihtoa. Ensimmäinen noin 2 kk ikäisenä ja toinen noin 6 kk ikäisenä. Berryllä lienee nyt tuo puolivuotisvaihto menossa.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja marie » 11 Helmi 2008, 23:42

Kuuluuko sekin sitten asiaan, että masustakin lähtee karvoja? Kiitos vastauksista, en tosiaan ymmärtänyt, että vaihtoja on kaksi.
marie
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 15:32

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 11 Helmi 2008, 23:57

Miltä näyttävät korvien taustat? Onko siellä mitään töhnää? Onko missään(esim. masussa) pieniä haavaumia, joihin kehittyy päivässä parissa pieni patti?
Punkki saattaa olla yksi vaihtoehto, vaikkei siili olisi ollut muitten siilien kanssa tekemisissä tai käynyt ulkona.
Tarja T ja Siiri
Member
 
Viestit: 677
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 19:43
Paikkakunta: Suolahti

ViestiKirjoittaja Kutri » 12 Helmi 2008, 00:05

Varmaan teinipiikit vaihtuu aikuispiikeiksi, no hätä kuten täällä on jo neuvottu..meillä Nallelta lähti piikkejä ja mielestäni karvoja vaikka vauvapiikinlähtö oli selvästi ohi eikä toista piikinvaihtoa voinut vielä iän puolesta silloin olla. Alettiin antamaan helokkiöljyä ruuan mukana ja eron huomasi jo parissa päivässä. ei tippunut enään piikin piikkiä eikä karvan karvaa..semmonen kokemus meillä. Voit toki siis kokeilla helokkia, se tekee muutenkin ihmeitä siilin iholle ja luulen että siitä on apua vaikka olisikin virallinen piikinvaihto kyseessä.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Marianne » 12 Helmi 2008, 09:30

Kannattaa käydä tutkituttamassa loistilanne, jos huolettaa. Piikkienvaihdossa ei karvojen kuulu kovastikaan lähteä. Ikä sopii kyllä toiseen piikinvaihtoon, mutta jos huolettaa, niin vie lääkäriin ja otata ulkoloisnäyte. Esim. hilsepunkki voi olla aikuisella siilillä oireeton, mutta stressi tms voi laukaista sen ja poikasille se tarttuu helposti emolta. Esim.
Ulkomailta tuoduilla siileillä voi olla myös kapi-punkkia, ja se voi levitä samoin emolta poikasille ja aiheuttaa myöhemmin ongelmia.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja kiag » 12 Helmi 2008, 19:24

Jos vähänkin huolestuttaa niin käy varmuuden vuoksi eläinlääkärissä. Meillä kapi ilmeni aivan liian myöhään. Parempi kuitenkin käydä kattomassa tilanne kuin odotella ja elää pelossa.

(Ulkomailta tuodut siilit eivät kanna ainoastaan kapia, kyllä sitä löytyy ihan ihka suomalaisiltakin)
kiag
Member
 
Viestit: 42
Liittynyt: 03 Joulu 2007, 11:41

ViestiKirjoittaja Tapsu » 12 Helmi 2008, 21:01

Juliuksella lähti myös jonkin verran karvoja, silloin kun se tuli meille. Samaan aikaan oli myös piikinvaihto. Julius oli silloin hiukan päälle 2kk.
Kun aloimme antaa helokkiöljyä, sekä piikin- että karvanlähtö loppui melkein heti.
En tietenkään osaa sanoa, olisiko loppunut ilman helokkia, mutta ällistyttävän nopeasti tilanne muuttui.
Olen samaa mieltä, että jos asia kovasti huolestuttaa, käy varmistamassa tilanne eläinlääkärillä.
Tapsu
Member
 
Viestit: 574
Liittynyt: 04 Touko 2004, 08:13

ViestiKirjoittaja marie » 12 Helmi 2008, 22:08

Helokkiöljy on jo tilauksessa ja huomenna tilaan myös lääkäriin ajan.
Varmuuden vuoksi.
marie
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 15:32

ViestiKirjoittaja Kutri » 13 Helmi 2008, 09:21

Tuleepahan tehtyä sitten terveystarkastuskin saman tien.. :)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere


Paluu Terveys & sairaudet



cron