Chibi siilen hampaista :/...? KIIRE

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Chibi siilen hampaista :/...? KIIRE

ViestiKirjoittaja laydee » 18 Joulu 2006, 17:20

Elikkäs, olen huomannu ja seurannu jo pitemmän aikaa ettei Chibi syö raksuja kunnolla niinkuin alussa kun saimme sen helmikuussa2006, että joskus kesän jälkeen se on alkanu vaan maiskutteleen raksujen kanssa...ja muutaman kerran on meinannu melkein tukehtuaki, ku yrittää kokonaisina melkein niellä :( ei pysty pureksimaan enää niitä kunnolla, vaikka olen ostanu kuinka pieniäki raksuja...ja en haluaisi niitä liottaakaan pehmeiksi koska siili tarvisi kuitenkin kovaa ruokaa...

Nyt katoin tuolta lemmikkisiilet.netistä noista juttua ja siellä neuvottiin kurkkaamaan suuhun;" Jos siili lopettaa kovan ruoan syömisen ja maiskuttelee
suutaan, on syytä ottaa siili syliin ja katsoa sen suuhun." "Apuvälineenä voi käyttää esimerkiksi pumpulipuikkoa tai puulastaa kun kattoo suuhun."
Sen yritin tehdä mutta oli aika vaikeaa, vähän näin etuhampaita kun topsilla värkkäsin ja käänsin sen selälleen, sitten yritin et äitini antaa sille pari jauhomatoa, ekan se söi selälään hyvin mut ei näkyny kyl hampaita ja toisen kanssa vänkäs väkisin mahalleen. Et se siitä sitten.
Onko muita hyviä keinoja saada suu kokonaan auki? Niin ja siellä oli seurauksena että siili voi laihtua, ja se on nyt laihtunu, viimex punnittin sen keväällä ja sitten kesällä mitn muutosta ei ollut paino oli 320-330g ja nyt 290-310g...aika pitkät välit minulla on punnituksessa, mutta kun ei ole kuitenkaan ulos päin näkynyt selvää lihomisen merkkiä, ja se on tosi kova juoksemaan juoksupyörässä.

Vai suoraan soitto eläinlääkäriin??
laydee
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 13 Elo 2006, 22:49
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anu » 18 Joulu 2006, 17:26

Lääkäriin. Siellä tainnuttavat siilin kaasulla hetkeksi ja suuhun kurkkaaminen käy vaivatta.

Hampaat on hoidatettava ajoissa. Kahden siilin hammasvaivoja seuranneena kehoittaisin pistämään töpinäksi. Ja juuri noin ne vaivat meilläkin alkoivat. Tosin annoin siileille pehmeää ruokaa, että saavat edes jotain syödäkseen.
Anu
Member
 
Viestit: 182
Liittynyt: 11 Tammi 2004, 14:41
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja MariK » 18 Joulu 2006, 18:05

Jep, lääkärikäynti olisi varmasti kohdallaan...
Minä aloin totuttaa siiliä hampaiden tarkastukseen pian sen kotiuduttua... Selälleen, tukevaan otteeseen, ettei pääse irti otteesta jos rimpuilee(ei tietenkään liian kovakouraisin ottein...). Sitten vasen käsi siilin niskan kautta siten, että peukalo ja etusormi ovat suun kohdalla, ja hellä ote leuoista, niin näkee hampaat ihan hyvin. Siten me olemme tarkistaneet hampaat aina silloin tällöin.
Tietenkään tämä ei kaikilla siileillä toimi, mutta näin se meiltä onnistuu...
MariK
Member
 
Viestit: 203
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:28
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja laydee » 18 Joulu 2006, 18:06

Juu varasin ajan ja sain jo huomiseksi. Mutta olen nyt Torniossa porukoitteni luona jouluajan ja soitin eka Tornion pieneläinklinikalle ja ei ollut niillä aiempaa kokemusta siileistä...joten ei ottanut vastaan eikä edes osannut/voinut sanoa mitn neuvoja puhelimessa ja yhteen toiseen Tornion eläinlääkäriin oli turha soittaa, hoitaa kuulema vain kissoja ja koiria.

Joten soitin Kemiin, seuraavaan lähikaupunkiin, sinnekin pieneläinklinikalle ja ei sielläkään ylläri ollut kokemusta..mut sentään huoli Chibi pojan tarkastukseen<3 toivottavasti jtn osaisi edes sanoa jos ei pitää sitten tammikuussa käyttää Oulussa, missä asumme poikakaverin kanssa. Siellä on kuitenkin ainakin 1 kasvattaja ja useampi pieneläinklinikka sekä varmaan useampi siiliki.

Toivottavasti kaikki menee hyvin eikä mitn kovin vakavaa ole vielä ehtinyt tapahtua. :/
laydee
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 13 Elo 2006, 22:49
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja laydee » 18 Joulu 2006, 18:08

Juu pitää yrittää sitten jatkossa tuota keinoa ja varsinkaan jos nämä eivät oikein osaa tehdä tai sanoa mikä on. Ja muutenkin itse yrittää tarkistaa jatkossa että hampaat ovat kunnossa.
laydee
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 13 Elo 2006, 22:49
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 18 Joulu 2006, 21:12

Topsypuikon kun törkkäsee siilin suuhun, pääsee hampaita näkemään. Vaikka useempi, jos yhdellä ei onnaa. Jos siili puree puikkoa, sitä parempi. Tietenkin eläinlääkärireissu on paikallaan, jotta näkee koko tilanteen. Sillä välin kannattaa vähän pienentää ja pehmentää ruokaa, jos kerran on alkanu paino tippumaan, että pieni saa syötyä. Ja sivusto on <a href="http://www.lemmikkisiilit.net" target="_blank" rel="nofollow">www.lemmikkisiilit.net</a> ;)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja laydee » 20 Joulu 2006, 19:44

Juu käytiin eläinlääkärissä...ja meinas ettei mitn ole...ei se edes nukuttanu Chibiä laitto sen vaan selälleen ja eka sormilla yritti suuta avata siinä se yhden kerran vinkasi, ja kovasti jaloilla potki, kun lääkäri yritti venyttää sen kaulasta nahkaa että saisi hampaat esille ja sit se otti sellasen ihme tikun jossa oli vissiinki valo päässä ja sillä katto sit vielä paremmin. Mutta ei tuhissu kertaakaan oli vissiin kuitenki niin tiukka ja varma ote, oli outoa nähdä meidän poika sellaisena jonku sylissä :) Sano että pitäs tulla vaahtoa suusta tai jtn vastaavaa jos hampaissa olisi jtn. (mutta tälläkään ei ollut aikasempaa kokemusta siileistä ja oli kyllä joku ulkolainen puhu aika huono suomi.) ja meinas ettei siellä kyllä mitään muutakaan näy ikenissä yms.
Kun sanoin että paino oli nyt vähän pudonnu, ne punnitti sen ja se oli 298g ja sano että punnita nyt useammin ja seurailla 1vk-2vk ajan tippuuko lisää, ja jos tippuu niin heti soittaa ja sitten pitää paremmin tutkia. Mut painon tippuseen voi vaikuttaa ehkä seki että ollaan alettu sille syöttään nyt terveellistä ruokaa n. 2kk sitten että enimmäkseen ötökkä pohjasta. Ja hyvin se syö kaiken ja on pirteä!
Niin ja sitä se kyseli et kuuluuko siilin nenä olla niin märkä? onhan sillä se aika märkä koko ajan ja siinäkin se lipo huuliaan/nenää koko ajan. Että kuinka märkä sen kuuluu sitten olla, vai pitäiskö olla kuiva?
Ja meinas vielä se kun saatiin siilille syötettyä "kidutuksen" jälkeen kun Chibi vihdoin huoli jauhkisen, niin että söi sen hyvin sen mielestä ja kun lipo huulia sen jälkeen että sekin on hyvä ja normaali merkki.
En tiedä mistä sitten voisi johtua...että mix ei syö rakuja? tai syö mutta ei syö niitä kunnolla puremalla niinkö keväällä? että lutkuttaa niitä kauan suussa ennenkö saa syötyä...vai olisiko itse päättäny ettei halua niitä niin kovina syödä? mutta se juuri että jos alan niitä pehmittelemeään niin onko se pitemmän päälle hyväksi siilin hampaille?
laydee
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 13 Elo 2006, 22:49
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja MiaE » 20 Joulu 2006, 23:08

Heipuli! Syöki Chibi sirkkoja? Niitten kuori on meinaan kanssa kovaa, eli puhdistaa hampaita. Ja kyllähän noitten nenun kuuluu märkä olla. Tai ainaki meiän siilien on. Mä oon ollu kanssa vähän huolissani Herkuleksen hampaista, se kun pääasiassa syö vaan jauhelihaa ja silloin tällöin raksun pari..joskus myös sirkkoja. Kuitenkin, olen kurkkinut sen suuhun kun se syö, eivätkä ne hampit niin puhtaat ole kuin esim. Lyylillä, mutta ei vielä pahannäköiset. Täytyy enemmän vaan yrittää noita sirkkoja syöttää.

Tosta suuhun kattomisesta..Siili tosiaan selälleen, ja laita vaikka muovilusikan väärä pää siihen huulille, ja hellästi puoliväkisin avaa sillä suu. Meillä ainakin noi alkaa puree sitä lusikkaa tms. jolloin hampaat saa tarkastettua. Ruisku on myös tosi hyvä kapistus tähän hommaan. (Lyylillä on virtsarakontulehdus, ja joudun ruiskulla pistämään lääkkeen suoraan suuhun, niin joka päivä tulee pariin kertaan katottua hampaat tässä operaatiossa.)

Yritä nyt antaa Chibille jotain ruokaa, oli se sitten pehmeää tai ei. Tärkeintä varmaan saada toi paino nousemaan, että yleiskunto on sitten ainakin hyvä, jos joku tulehdus jossain vaiheessa suuhun tulee. Muuten, jättijauhiksilla on myös aika kova kuori, ja koppakuoriaisilla. Syökö Chibi niitä?
MiaE
Member
 
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 22:20
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja laydee » 21 Joulu 2006, 18:12

Juu on sille ostettu sirkkoja ne on niitä keskikokosia ja ei niitä kovin perusta aina sieltä tai täältä vähän jyrsäsee...:/

Syötän sille;
1 vahakoisan päivässä
5-10 norm. jauhomatoa
1 pillarssi päivässä
1-2 silkkitoukkaa päivässä
ja pilttiä (ennen maissi mutta masu meni sekasin, nyt porkkana ja kasviksia piltti) /kissan ruoka whiskas pussin (lohi tai kana) 1kpl vk aikana, että vuorottelen noita viikon välein.

Niin ja tosiaan ollaan nyt farmi tehty poikakaverin kans (tai se niitä lähinnä kasvattaa x) ) jauhiksista eli koppiksia on enemmän kun matoja..mutta kumpa ne koppikset vaan sais tekemään niitä matojaki...ei ole ainakaan näkyny vielä seassa mielestäni...niin niitä ollaan annettu sillon tällöin? pitäiskö antaa säännöllisemmin?

Sitten jätin vasta fretin raksut kokonaan pois kun niitä ei suositeltu (ja annoin ne maatiaskissalle kun niille kuulema kesti niitä syöttää, mutta ei se Eetukaan niistä tykkää, et roskiin se säkki sitten varmaan:/)
Että nyt olen ostanu Royal Caninin Babycat ja Fit raksuja (kaupan edellisten whiskas raksujen tilalle) jotka ovat tällä hetkellä sekaisin + siilin raksuja eli Vitakraftin Igelfutteria (joita ei kuulemma myöskään suositella, eli jätän nekin sitten varmaan pois kun olen saanut tuon viimeisen rasian syötettyä.)

Sitten raksujen seassa on ollu palasia maapähkinöistä, nekin menee pikku hiljaa.

Olen ihan sulatettuna yrittänyt syöttää porkkana-herne-(maissi) sekotusta mutta ei kelvannu, pitäs yrittää vissiin keittämistä mieluummin?

Mut että ruokavalion pitäisi olla siis aika monipuolinen? ja osa ruoka on aika 'kovaakin'.

Ja tästä kuivatusta kuore hommasta haluan kysyä, onko se siis kuivattua kalaa? kun ostin sitä kissalle joululahjaksi pussin, niin onko sama asia kyseessä? että isosisko meinas kenen kissakin Eetu on, että saattaa kyllä kakka lentää kissalla että maha menee niistä varmasti sekasin...ja jos niin käy kissalla tai ainakin Eetulla sillä on aika herkkä maha, niin sittenhän ne voisi antaa siilille? kuinka paljon? 1 päivässä?
laydee
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 13 Elo 2006, 22:49
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja MiaE » 22 Joulu 2006, 05:15

Mun mielestä voisit antaa Chibille noiden lisäksi vielä jauhelihaa / kanaa / kalaa päivittäin. Kasviksia sen sijaan en itse syötä ollenkaan..joskus annan kurkkua, mutta harvemmin siilit kelpuuttavat sen syötäväksi. Munaa annan myös silloin tällöin, mutta senkin suhteen tuppaa vähän olemaan niin, että se jää syömättä. Ootko koittanu pinjansiemeniä? Meillä niistä tykätään paljon, vaikka harvoin niitä annankin niiden rasvasuuden takia. Sirkoista taas, että parhaimmin kelpaavat elävät sirkat. Joko itsepyydyistettyinä tai valmiiksi tapettuina (pakastus). Whiskassin märkäruoista en osaa sanoa yhtään mitään muuta, kuin että kakka haisee ainakin meillä ihan kauhealle lähes kaikkien märkäruokien jälkeen, joten ne on pannassa.

Jauhomatoja pitäisi mun mielestä antaa lähes päivittäin. Farmin alkuun saaminen vie aikaa.. Itse teen niin, että laitan koppikset kaurahiutaleilla täytettyyn (n.5 cm kerros) laatikkoon muutamaks viikoks, ja otan ne sieltä sitten pois. Tällöin munat jäävät sinne ja reilun kk päästä pitäis jo alkaa näkymään liikettä, kun tarkkaan katsoo. Siitäkin kyllä vielä kestää, että madot alkavat olemaan syötävän kokoisia. Paljon vaan salaattia, kalanruokaa, vitamiineja, porkkanaa jne. pienille syötäväksi, niin kasvavat nopeasti... Koppakuoriaisetkin ovat muuten syötäväksi kelpaavia, tai no jotkut kelpuuttavat jotkut eivät. Lyyli ainakin syö perhosista lähtien ihan mitä vaan, muut ovatkin sitten nirsompia...

Kuivattu kuore on juuri sitä kuivattua kalaa..itekin mietin aikoinani, että mitä se on :) Itse annan yhden kerran pari viikossa. Eikä mun siileillä ole kyllä mennyt maha sekaisin. Anna ensin pieninä annoksina..:)
MiaE
Member
 
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 22:20
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja laydee » 28 Joulu 2006, 01:43

No nyt annan sille kana/liha fiskas purkki ruokaa...pitää tässä alkaa jossain vaiheessa antamaan ihan kunnon kanaa, jauhelihaa taikka kalaa tai vähän vaikka kaikkia. Mutta ei ole kakka haissu mielestäni sen erikoisemmalle? en ole ainakaan huomannut mitn erikoista:)

Pinjansiemeniä minun on pitänytkin ostaa, on päässyt unohtumaan:) Mutta näyttäisi että tuossa Igel Futterissa olisi jtn sen tyyppisiä ainaki, mutta vois kyllä ostaa:) ja testata!

Eläviä sirkkoja en kyllä huoli! :D hyihyi! eikä Chibi sais niitä kyllä varmasti kiinnikkään, hyvä että saa koppakuoriaisen napattua xD

Juu pitää testata tuota koppiksien ja mahdollisien munien erottamista jos sinne sit pikkuhiljaa tulisikin liikettä!:P Kiitos hyvästä vinkistä! :)

Se kuore tuntu olevan aika kovaa ja kuivaa? voisiko sitä kostuttaa? vai meneekö huonoksi? kun ei pysty kerta kovia raksujakaan pureen niin ei oikein noitakaan :(

Olen nyt itse 2 kertaa Chibin punninnu 2 viikon aikana, tai viime vk 2 kertaa toinen lääkärissä ja toinen kotona ja tänään 3 kerran ja oli saman painoinen niin en usko että syytä siis huoleen, muuten pirteä kuin peipponen kovan ruoan syöminen vaan teettää ongelmia mut kostuttelis vaan jatkossa niin eiköhän se siitä jos saa muuten hampaille terveellistä ja muutenkin terveellistä ja hyvää ruokaa! :)
laydee
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 13 Elo 2006, 22:49
Paikkakunta: Finland


Paluu Terveys & sairaudet



cron