Sairauksista selviytymisestä

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Sairauksista selviytymisestä

ViestiKirjoittaja piitu » 23 Helmi 2006, 23:49

Hei vaan! En olekaan täällä sivuilla käynyt ainakaan vuoteen, mutta nyt oli pakko kirjoittaa kun omalle tuhnukalle tuli vakava sairastuminen. Meidän Aino-tyttö tuli juuri tammikuussa 3 v täyteen ja tähän asti ollut terve kuin pukki. Ei siis mitään ongelmia, jos piparikorvia ei lasketa. Ja nyt sitten pettivät takajalat, hengitys todella raskasta ja ruoka eikä juoma maita. Laihtui yli sata grammaa paris päiväs eli nyt painaa n. 200 g. <br> <br>Keskiviikkona vein lekuriin ja sanoi et varmaan hengityselinsairaus tai vastaava. Suussakin verinen haava mutta ei kai se nyt aiheuta hengitysvaikeuksia vaikka tulehduksen aiheuttaisikin. Antoi antibiootit ja sanoi et jos perjantaiks ei auta niin sit piikille. Ois jo suoraan lopettanut keskiviikkona. Mä halusin yrittää. Mut nyt pakkoruokkijan ja sivusta seuraajan rooli alkaa riittää, tuntuu ettei tuo siili tuosta selviä. Saa nähä mennäänkö vasta maanataina vai jo nyt perjantaina lääkäriin... <br> <br>Suurena lohtuna ja apuna on ollut tämä sairauspalsta, josta olen löytänyt vastaavia sairauskuvauksia, enkä mielestäni ole tavannut yhtään tapausta, jossa siili olisi selvinnyt tästä takaraajojen halvaantumisesta (oikea jalka ei pidä enää lainkaan) tai suurista hengitysvaikeuksista. Onko näin? Haluan vain varmistaa että kannattaako tällaisten oireiden tultua heti siili lopettaa kuin uuvuttaa se lääkkeillä ja antaa kitua sairaudessa? Että hyvä tietää seuraavienkin siilistien kun vastaava tilanne osuu kohdalle. Lisäksi suurena yllätyksenä tuli se , että meidän Aino olisi joku "vanhus" koska odotin kovin naivisti jopa 8-10 vuoden ikiä. Mutta jos ei niin ei... <br> <br>Olisi kiva jos ilmottaisitte tänne, jos joku siili todella ON selviytynyt vastaavasta dramaattisesta käänteestä, vaikka silti meidän Ainon kohdalla on jo melkein kaikki toivo menetetty... Ehkä on parempi piikittää kuin kuolla normaalisti. Mielipiteitä?
piitu
Member
 
Viestit: 25
Liittynyt: 13 Marras 2004, 13:47
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Memma » 24 Helmi 2006, 10:43

Olen kovin pahoillani Ainon huonosta kunnosta! Itselläni ei ole kokemusta vakavista (tai oikeastaan muistakaan) sairauksista siileillä, mutta palstalta olen saanut sen käsityksen, että noinkin huonossa kunnossa oleva siili ei ehkä selviäisi maanantaihin. Päätös on varmasti raskas. En tiedä miten itse pystyisin sen tekemään. <br> <br>Totta on, että 3-vuotias siili on jo varsin iäkäs. Itse olen henkisesti varautunut siihen, että omista puikuloista aika jättää ennen kuin olen niistä saanut neljääkään vuotta nauttia. Tämä lyhyt elinikä tuntuu aikamoiselta haaskaukselta, koska siili on vaativa lemmikki, eikä taloudellisestikaan sieltä edullisimmasta päästä. <br> <br>Voimia päätöksen tekoon ja suureen suruun!
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja zoozoo » 24 Helmi 2006, 10:52

Jos ennuste on huono on usein "armollista" päästää lemmikki pois. Kokemuksesta tiedän sanoa että usein lopettaminen on vähemmän traumaattista kun seurata lemmikin kärsimyksiä. <br>Voimia päätöksen tekoon.
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja piitu » 24 Helmi 2006, 14:46

Ainon tila meni yöllä ihan järjettömän huonoksi, joten aamulla äkkiä soitimme lekurille ja saimme aamuksi jo ajan jotta pääsimme lopettamaan pienen kärsimyksistä. Se oli ainoa oikea vaihtoehto, ihan sydäntä särki kun näki tytön kivun ja tuskan silmistä. Menokin oli aamulla kamalaa kun se yritti raahata liikkumatonta takaruumista perässään mutta silti se vaan yritti ja yritti päästä eteenpäin! Voi toista! <br>Oli vaan hirveän hankala haudata meidän perheen ensimmäinen pienokainen routaiseen maahan, mutta kyllä sinne siilin kokoisen kolon sai tehtyä. Nyt on taas yksi siili lisää matojen taivaassa! <br> <br>Kaihoisasti kaipaamaan jäivät silti iskä ja äippä.
piitu
Member
 
Viestit: 25
Liittynyt: 13 Marras 2004, 13:47
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Tapsu » 24 Helmi 2006, 14:56

Lämmin osanotto Piitun johdosta. Teitte varmaankin aivan oikean päätöksen, kun päästitte Piitun kärsimyksistä. <br> <br>Kovasti mietityttää, mistä oli peräisin se tieto, että lemmikkisiilit elävät keskimäärin 6-8 vuotta. Itse en enää ainakaan odota kovin pitkää ikää, vaikka ei se eläimen arvoa tietenkään heikennä; yhtä rakas se on, vaikka eläisi lyhyemmän elämän.
Tapsu
Member
 
Viestit: 574
Liittynyt: 04 Touko 2004, 08:13

ViestiKirjoittaja Kitty » 24 Helmi 2006, 14:59

Osanotto myös minulta+Wilmulilta!
Kitty
Member
 
Viestit: 766
Liittynyt: 26 Loka 2005, 16:53

ViestiKirjoittaja Memma » 24 Helmi 2006, 15:00

Oikean ratkaisun teitte, vaikka se kipeää tekeekin. Voimia ja jaksamista surussanne! <br> <br>-Henna, Ilkka ja siilit
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja Pau2 » 24 Helmi 2006, 15:05

Lämmin osanotto. Aino kirmailee nyt siilien taivaassa takajalat vipattaen. <br> <br>Pau ja Doris
Pau2
Member
 
Viestit: 461
Liittynyt: 19 Elo 2005, 08:48
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kaisa » 24 Helmi 2006, 15:22

Osanottoni Piitun perheelle. <br> <br>Tapsun kysymykseen viitaten tuohon käsitykseen siilin odotettavissa olevasta eliniästä. Aikaisemmin näilläkin sivuilla siilin eliniäksi esitettiin optimistinen 6-8 vuotta ja kun netistä etsii siileistä tietoja on joillakin sivuilla esitetty jopa 10 vuotta siilin iäksi. Itse uskoisin, että tuo nyt näilläkin sivuilla oleva 3-5 vuotta on lähimpänä totuutta.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja maija » 24 Helmi 2006, 15:32

aino-siilillä on nyt hyvä olla siilien taivaan mato-apajilla! osanotot täältäkin!
maija
Member
 
Viestit: 716
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 00:21
Paikkakunta: tampere

ViestiKirjoittaja merjah » 24 Helmi 2006, 16:51

Osanottomme. <br> <br>T. Merja ja siilit
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja zoozoo » 24 Helmi 2006, 16:55

osaanottomme eläintarhasta
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja miia » 24 Helmi 2006, 17:06

osaanottoni ja jaksamisia.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja piitu » 24 Helmi 2006, 17:53

Ostin tuon ötökkäni silloin Paimion lemmikeläinkaupasta, ja silloin se kasvattaja sanoi, et ne voi elää kymmenen vuotiaiksi, eikä MITÄÄN sen kummempia tauteja pitäis olla. Kauheen tietämättömiä silloin vielä oltiin (sekä kasvattajat että siilin ostajatkin) mutta käytäntö on opettanut toista, varsinkin kun katselee näitä juttuja täällä siilien sairasosastolla niin huh huh! <br> <br>Shokkihan tää muuten ois ollut ihan kauhea, mutta suurta lohtua ja helpotusta sain täältä sivuilta kun luin vastaavista tapauksista. Kyl se vaan helpottaa, kun tietää ettei oma tapaus ollut ainoa laatuaan, ja että se on jopa "normaalia", että siili kuolee tuolla tavoin ja tuon ikäisenä. Kiitos siis suuri näistä sivuistoista, on auttanut meidän perhettä kovasti! <br> <br>Silti vaan tuntuu yhä että Aino lähti ennen aikojaan. Mutta eihän sille mitään voi. Aika parantaa haavat!
piitu
Member
 
Viestit: 25
Liittynyt: 13 Marras 2004, 13:47
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja iina » 25 Helmi 2006, 00:24

Osanottoni! Voimia teille jaksamiseen! <br> <br>T. Iina ja siilit
iina
Member
 
Viestit: 607
Liittynyt: 27 Loka 2003, 21:30
Paikkakunta: Espoo, Finland

Seuraava

Paluu Terveys & sairaudet



cron