Eläinlääkäri Johanna Raulion ohjeita siilisteille

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Kaisa » 12 Loka 2005, 21:45

Salmonellatestit ovat luotettavia, mutta itse salmonella ei. <br> <br>Jos testi näyttää positiivista, siilillä on salmonella. <br>Jos testi näyttää negatiivista, siilillä ei ehkä ole salmonellaa, mutta sillä voi olla salmonella, mutta se ei vain sillä hetkellä näy testissä. <br> <br>Eli testillä voidaan vain todistaa, että salmonella on, mutta ei sitä, että siilillä ei ole salmonellaa.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Kikke » 12 Loka 2005, 22:54

Olis pitäny muotoilla toisin eli onko salmonella luotettava :D <br>Tuli nimittäin mieleen, että liekö se sitten ihmiselläkin sama juttu, että testi ei sitten periaatteessa näytäkään luotettavaa tulosta? Olen tiennyt kyllä sen, että matelijoilla salmonella ei erity ulosteeseen jatkuvasti (tai jotenkin noin), mutta onko tuo sitten ihmiselläkin sama asia jos siililläkin?
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja eki » 13 Loka 2005, 01:42

Mr Spock painaa 320-330g, on hyvin terveen oloinen tintikäs 11kk vanha siili. Juoksee 20-40 km yössä pyörässään. <br>Ruokamäärät tuntuvat niukoilta Raulion suosituksessa;meillä menee 2tl pieniä jauhiksia, 2-3 pilarssia, 2 keskikokoista <br>sirkkaa,naudanlihaa tai kanaa 1 tl, tl raksuja ja tl porkanasosetta. <br>Olen yrittänyt saada poitsun viedotettua babycatista, huonolla menestyksellä. Useampi viikko yritettiin korv at erliasilla muilla naksuilla, ja poika laihtui, eikä muutenkaan ole lihavan sorttinen. Loisia ei ole, tarkistettu. <br> Sama koskee porkkana sosetta. Ei edes pieneksi pienitty luomu <br>porkkanapala kelpaa, eikä mikään muu kuin Semperin porkkana sose. Teoria kiva.käytänössä olen tyytyväinen siilin vointiin, eikä toisaseksi ole ollut sairauksia..kop, kop...koputan päätä
eki
Member
 
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 00:08
Paikkakunta: Lahti

ViestiKirjoittaja Sirpa » 13 Loka 2005, 13:16

Kikke, siis mikä jutussa nyt muuttui oleellisesti?? Jos tarkoitat ruoka-annoksen kokoa, niin sitähän ei kukaan oikein muistanut. Itse yritin ainakin mahdollisimman tarkasti laittaa Raulion sanat silloin tämän ketjun enimmäiseen viestiin, siis muista kuin siitä ruokinnasta. <br> <br>Näitä asioita ei ole muuten vaikea tarkistaa ihan Johannalta itseltään. Hänen sähköpostiosoitteensa on johanna.raulio@herpetomania.fi. Johanna on ainakin matelijayhdistyksen neuvova eläinlääkäri. Itse olen saanut häneltä kyllä ihan sähköpostitse vastauksia kysymyksiini. Ei kysyvä tieltä eksy! Niinpä salmonellasta saa varmastikin tarkinta tietoa Jokelta itseltään, ettei meidän maallikoiden tarvitse tässä pähkäillä moista.
Sirpa
Member
 
Viestit: 520
Liittynyt: 11 Joulu 2003, 13:01
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Kikke » 13 Loka 2005, 14:07

Anteeksi väärä sanavalinta, juttu muuttui oleellisesti <u>selkeämpään</u> suuntaan ;)
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Tuulia » 13 Loka 2005, 15:23

Kikke, salmonellasta: olen ymmärtänyt, että ihmisen elimistöstä salmonella poistuu muutaman kuukauden kuluessa tartunnasta tuli oireita tai ei; matelijan ja siilin elimistöstä salmonella ei _välttämättä_ poistu ollenkaan, ikinä. Käsittäisin siis että jos ihmisessä salmonella on, se näkyy näytteessä aina. Siileillä ja matelijoilla voi olla kausia, jolloin salmonellaa on vain vähän, eikä se välttämättä tule näytteessä esille, mutta tämä vähäinenkin salmonella voi (siilin heikennyttyä) lisääntyä myöhemmin ja näkyä taas näytteessä. Ovatko muut samaa mieltä? Lähteitä ei ole tässä esittää, enkä ole salmonella-asiantuntija, oikaiskaa ihmeessä jos tietoni ovat väärät.
Tuulia
Member
 
Viestit: 422
Liittynyt: 06 Elo 2004, 13:13
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja NiinaH » 13 Loka 2005, 16:07

Tuulia, tietosi ovat aivan oikeita. Salmonellaa erittyy joskus niin vähän siilin tai matelijan ulosteeseen, että se ei näy testissä. Mutta esim. stressin tai sairauden yhteydessä eritys voi lisääntyä. Salmonella kuuluu siilin ja matelijan normaaliin suoliston bakteerikantaan ja siitä ei yleensä ole isännälleen mitään haittaa. Tosin joskus salmonella voi aiheuttaa matelijalle tai siilillekin sairauden. Meillä on kokemusta salmonellaan sairastuneista käärmeistä. <br> <br>Mitä siilin suositeltuihin ruokamääriin tulee, niin ei varmaankaan ole olemassa mitään tarkkaa ohjetta, joka pätisi kaikille siileille kaikissa tilanteissa. Jokaisen täytyy kokeilemalla selvittää mikä määrä minkäkinlaista ruokaa on sopiva omalle siilille. Nuoret yksilöt luultavasti voivat syödä lihomatta enemmän kuin vanhemmat siilit. Ja tietysti myös liikunnan määrä ja ravinnon koostumus vaikuttavat annosten kokoon. Rasvaista ruokaa vähemmän ja proteiinipitoista, vähärasvaista enemmän. Minulla on ruokinnassa sellainen tyyli, että voin antaa yhtenä iltana vaikka 10 sirkkaa ja pari jättistä. Toisena päivänä 5 jättistä ja pari sirkkaa, ja kolmantena päivänä kananfilettä ja 5 kuoriaista. Lautasella on yleensä kerrallaan kahta laatua ruokaa eli siili ei saa joka päivä koko ruokalistaa.
NiinaH
Member
 
Viestit: 101
Liittynyt: 07 Helmi 2005, 16:50
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Sirpa » 13 Loka 2005, 17:36

Kaikkien elintarvikkeiden kanssa työskentelevien ihmisten tulee olla salmonellasta puhtaita. Muinoin leipomossa kesätyössä olleena muistan, kuinka jouduimme kiikuttamaan kakkanäytteen tarkastettavaksi juuri salmonellan varalta. Millään elintarvikealan yrityksellä ei ole varaa sellaiseen riskiin, että heidän työntekijöistään tarttuu salmonella kuluttajiin. Noita elintarvikealojahan on niin paljon, että varmasti meidän siilistienkin joukkoon mahtuu lukuisia, jotka kuuluvat tähän ryhmään, olipa töissä sitten hampurilaisbaarissa, loistoravintolassa, päiväkodissa, sairaalassa... <br>Matelijaharrastajana perheemme on aina eläimiä käsiteltyään tottunut pesemään kätensä ja vielä varmuuden vuoksi hieromaan desinfioivan nesteen päälle. Lapsikin oppi siihen jo ihan pienestä. Tottumuskysymyshän se tietysti pitkälti on. Vaan parempi katsoa kuin katua. <br> <br>Kikka, tarkoitatko siis, että kirjoitukseni oli jotenkin epäselvä?? Sehän kai on selkeän vastakohta. En halua saivarrella, mutta en nyt oikein tajua pointtiasi.
Sirpa
Member
 
Viestit: 520
Liittynyt: 11 Joulu 2003, 13:01
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja riisi » 13 Loka 2005, 18:00

mulle ainakin toi kaisan laittama juttu toi enemmän selkeyttä peliin. ja tulihan siinä lisää juttua ja selitystä.
riisi
Member
 
Viestit: 256
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:36
Paikkakunta: kuopio

ViestiKirjoittaja Kikke » 13 Loka 2005, 18:18

Sirpa ei ollut epäselvä, jutussasi pointit oli esillä, mutta Kaisan palstalle laittama juttu selkeytti Raulion esittämiä asioita vähän lisää ja tulihan tuota juttuakin enemmän, myös uusia asioita joita kukaan muu ei ollut muistanut jo kirjoittaa palstalle. Mikä tähän oikein on sopiva sana? Ei ole ollut tarkoituksena hyökätä kenenkään tekstiä kohtaan (vaan ymmärtää Raulion esittämiä asioita paremmin, koska kuten jo monesti on mainittu, en ollut paikalla kuulemassa koko tarinaa) vaikka se nyt ilmeisesti niin on ymmärretty?? <br> <br><i>Edit</i> Pistetään vielä yksi ihan selkeä esimerkki mitä tarkoitan selkeydellä: Ymmärsin, että Raulion henkilökohtainen suositus oli tuo ruokamäärä mitä nyt on mainittu ja että eläintarhan sivuilla on sitten lisää esimerkkejä ruokavaliosta. Vaan oikeasti asia menikin tämän hetkisen ymmärrykseni mukaan niin, että ruokamäärä olikin ihan kokonaisuudessaan eläintarhasta otettu yksi esimerkki, ei pelkästään Raulion henkilökohtainen "eväsopas". En mie oikeasti osaa tätä enää enempää selittää :D
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Sirpa » 13 Loka 2005, 20:54

Ok! :-)
Sirpa
Member
 
Viestit: 520
Liittynyt: 11 Joulu 2003, 13:01
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Taina » 13 Loka 2005, 21:10

Tässä eläinten kasvatuksessa on aina pidettävä terve maalaisjärki mukana ja jokin ohje, jonka saamme , ei välttämättä ole juuri se oikea kaikille siileille. Ohjeet ovat suuntaa antavia ja niistä saa sen perustiedon eläimen hoitoon ja ruokintaan. Ohje on mukautettava oman siilin käyttäytymiseen; liikuntaan , lihavuuteen, laihuuteen ja aktiivisuuteen. Joku on sitä mieltä, että siilille voi joka päivä antaa saman satsin, toinen taas antaa eri päivinä eri laatuja, mutta kaikki on varmasti oikein, kunhan siili saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet ravinnostaan. Itse en purematta niele,juuri mitään, mutta Joken jutut vahvistivat omaa linjaani siilin ruokinnassa ja helpotti kuulla "asiantuntijan" suusta nämä ohjeet livenä. <br>3 vuoden kuluttua olemme kaikki näissäkin asioissa paljon viisaampia,joku sanoo; Mitäs mä sanoin ja toinen sanoo: en olisi ikinä uskonut jne. Kunhan näille sairauksille vielä löytyisi jokin pelastava ihme =D
Taina
Member
 
Viestit: 1168
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 00:15

ViestiKirjoittaja Kaisa » 13 Loka 2005, 21:16

Taina osui nyt niin asian ytimeen kuin voi osua, eli tuo maalaisjärki ja sen käyttö! <br> <br>Raulio taisi useampaan otteeseen sanoa, että älkää noudattako sokeasti jotain ohjetta vaan käyttäkää sitä maalaisjärkeä. <br> <br>Kysykää, epäilkää, ottakaa selvää ja ennekaikkea seuratkaa siilejänne ja niiden vointia. Miten ne reagoivat muuttuneeseen ruokaan tai sen määrään ja muihin muutoksiin mitä ikinä voikin olla. Näin ajattelen minä.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Kikke » 13 Loka 2005, 21:32

Taina: Oikein! :D <br>Siksi minä jahkaan edes kahtaalle tuossa ruoan määrässäkin, kun en ole kehdannut ihan suoraan sanottuna sanoa, että älkää seuratko niitä ohjeita orjallisesti.. Kun ihmisillä on toisinaan siinä vaiheessa taipumus tehdä juuri päin vastoin, kun sanotaan (kyllä, myös minulla).. ;) Ja ihan oikeasti rehellisesti ketään sormella osoittamatta, hehee! <br>Ja äärettömän fiksusti Rauliolta (ja Tainalta ja Kaisalta) sanottu, että maalaisjärki käyttöön. <br>Jaapataan ees kahtaalle, osutaan oikeaan ja väärään, eiköhän me yhdessä tuumin sitten jossain vaiheessa sinne perillekin löydetä ;)
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Fanny » 15 Loka 2005, 17:36

Kuinka monta kertaa päivässä siili tulisi ruokkia ja mitä sille kunakin ruokahetkenä kannattaisi antaa? Omalle siililleni kelpaavat vain jauhomadot (isot sekä normaalit), keitetty kana, raaka ja paistettu jauheliha, naksut ja kananmunan keltuainen. Sekä raejuusto, mutta sitä en anna sille usein. Toki monipuolistaisin Onnin ruokavaliota jos suostuisi syömään. Mutta ennen kaikkea vastatkaa noihin alussa esittämiini kysymyksiin! Eli kuinka monta kertaa päivässä ruokitaan ja mitä kunakin ruokahetkenä sille pitäisi antaa!
Fanny
Member
 
Viestit: 169
Liittynyt: 17 Touko 2005, 10:50
Paikkakunta: Turku

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys & sairaudet