Olinko minä syynä?

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Olinko minä syynä?

ViestiKirjoittaja _Aurora_ » 23 Syys 2013, 21:38

Eli tyttösiilini Pampula kuoli kesällä. Hän oli vain 2 1/2 vuotta. Se minua epäilyttääkin. Noin vuoden vanhana Pampula oksensi sappinesteen tapaista vihreää oksennusta. Soitimme lääkäriin ja sanoivat, ettei mitään vakavaa. Uskoimme sen. Sitten Pampulalle tuli ummetusta, mikä hoidettiin kylvyillä ja jollain lääkärin öljyllä. Nyt kesällä Pampsu oksensi taas useamman kerran. Soitimme heti lääkäriin ja ne sanoivat, että seuratkaa ja jos pahenee, tulkaa tänne. Pampulan tila oli hyvä viikon verran, kunnes taas huononi huomattavan paljon. Menimme heti lääkäriin ja oma rakkaani nukkui pois puolimatkassa.
Mieleeni tulivat nämä ajatukset:

Tukehtuiko Pampsu oksennukseensa, mikä olisi ollut estettävissä, ja minkä minä aiheutin?
Oliko jokin estettävä tulehdus, taas minun syytäni?
Vai kenties suolistokasvain?
Maksassa ei häikkää ollut, koska kainalot olivat valkoiset.

Tuskin koskaan pääsen ajatuksesta, että tämä tosiaan oli minun syytäni. Olisi pitänyt tarkkailla Pampulaa paremmin ja viedä heti lääkäriin. Tälläkin hetkellä rakas todennäköisesti tuolla porskuttaisi, jos en olisi ollut typerä.

Tosiaan, kasvattaja suositteli nappuloita, jotta hampaat pysyvät kunnossa, joten niitä Pampsu sai. Ostimme uusia, joten olisiko voinut johtua niistä?

Osaako joku auttaa?
_Aurora_
Member
 
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 13:44

Re: Olinko minä syynä?

ViestiKirjoittaja Tapis » 25 Syys 2013, 19:10

Hei. Luulen kyllä, että Pampulallasi oli kasvain tai vastaava. Niissä esiityy yllättävän paljon.
Enkä usko että olisi tukehtunut oksennukseen.
Tuskin sitä olisi voitu parantaa tai estää. Yleensä näin pienillä eläimillä ei ole mitään tehtävissä enää kun tällainen iskee.

Älä syytä itseäsi turhaan :(
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi


Paluu Terveys & sairaudet



cron