Kala-allergian oireet?

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Kala-allergian oireet?

ViestiKirjoittaja Misty88 » 26 Tammi 2012, 09:16

Heissan! Yritin käyttää hakua, mutta en löytänyt tästä aiheesta mitään oleellista.

Kokeilin eilen antaa ensimmäisen kerran siililleni "meren antimia". Exo Terran pikkuisia katkarapuja n. puoli teelusikallista, ja sellaisia kuivattuja kanakala kissanherkkuja pari. Aamuyöllä kuulin, että siili rapsutteli itseään ihan armottomasti, oli myös mielestäni jotenkin epätavallisen kiihtynyt. Se meni myös nukkumaan pesään myöhemmin kuin yleensä, ja kun valot oli päällä aamulla, se juoksi yhtäkkiä pesästään, teki kierroksen häkissä ja meni takaisin. Kakkaa oli myös suhteellisen vähän, mutta se voi johtua myös siitä että siili kakkasi päivällä, ja menuu oli aika proteiinipitoista.

Voisiko tuo rapsuttelu olla kala-allergian oire? Siilillä on kyllä kuiva iho ja on rapsutellut kovasti jos olen koittanut pitää taukoa helokkiöljystä.

Lisäksi, antaako joku siililleen Nekton Rep vitamiinivalmistetta? Tilasin Petshopista, tuotekuvauksessa luki että siilille annetaan puoli mittalusikallista päivässä, mutta se mittalusikka on tosi iso, pitääkö tosiaan antaa niin paljon?
Misty88
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 16:24

ViestiKirjoittaja Tapis » 26 Tammi 2012, 14:36

Hei

Kuulostaa siltä että kyseessä voisi tosiaan olla kala-allerigaa.
Itselläni on kala-allerginen siili, jolla ilmeni se jo poikasena. Kainaloihin tuli ihan rupea ja kutisi. Parani heti kun jätin katkat pois. Sen koommin en ole mitään kalaa antanut siileilleni. Minulla oli myös kissa joka allergisoitui aikuisena kalalle. Eläinlääkäri sanoi, että suurin allergian syy kissoilla on kala.
Tästä olen tullut siihen tulokseen, että ei kalaa yhdellekkään siililleni.
Itse en tuota vitamiinia ole käyttänyt, joten en osaa siihen vastata. Kuulostaa kyllä aika isolta annokselta tosiaan.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Bella » 26 Tammi 2012, 18:54

Luulen että tota nekton repiä annetaan saman verran kuin nutrobalia eli teelusikan kärjellisen verran, ei varmana puolta mittalusikkaa, sehän on hirmu suuri O.o

Nutrobal on samantapainen vitamiinivalmiste mutta parempi vaihtoehto siilille kuin tuo nekton rep, joten laita se teelusikan kärjellinen, maalaisjärjellä mennään ;)
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja Kutri » 27 Tammi 2012, 20:16

Komppaan Bellaa..en laske yleensä mitenkään, ripottelen vitamiinia vaan vähän ruuan päälle. Nekton Rep on yhtä hyvä kun Nutrobal. Sopii oikein hyvin siilille.

Meillä katkat ja kala aiheuttaa siilillä rupea, ihottumaa, rapsuttelua ja pahin oire: naaman turpoamisen. Tuohan on sikäli vähän vaarallinen oire kun pelkään että turpoaa pian hengitystiet mutta ei onneksi niin pahasti silloin käynyt, lähinnä silmien ympärys oli turvonnut. Meni onneksi heti seuraavana päivänä ohi eikä ole sen jälkeen kaloja tai katkoja syöty. Kalaa syötiin varmaan puolitoista vuotta säännöllisesti ilman oireita ja sit ne vaan yks päivä puhkesi kun oli saanut sillä viikolla toisenkin kerran kalaa eli useammin kuin normaalisti.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere


Paluu Terveys & sairaudet