Luonnonvaraisen siilin purema

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Luonnonvaraisen siilin purema

ViestiKirjoittaja J84 » 23 Kesä 2008, 21:41

Pihassa pyörii luonnonvaraisia siilejä pari ja yksi nappasi hampailla varpaaseen kiinni sen verran että ihon läpi meni. Tietääkö kukaan mitä tauteja niistä voi saada? Putsasin sen puremakohdan kuitenkin saippualla ja desifiontiaineella.
J84
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 21:34

ViestiKirjoittaja Tiniii » 23 Kesä 2008, 22:04

Kannattaa ehkä soittaa johonkin ensiapuun tms. Itse ainakin soitin Taysin ensiapuun joskus joulun tienoilla, kun itse sain erään elukan pureman. Sit kannattaa kyllä lääkärille näyttää, jos alkaa näyttään tulehduksen merkkejä, punoitus, turvotus, kuumotus, kipu.
Tiniii
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Maalis 2008, 18:25

ViestiKirjoittaja tini » 23 Kesä 2008, 23:26

Noh jäykkäkouristus tehoste nyt ainakin kannattaa käydä hakemassa! Suussa on sellasii bakteerei, että niitten kanssa ei kannata leikkiä :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Natsuko » 24 Kesä 2008, 15:24

Ei nyt ihan ensiapuun tarvi soittaa, siellä on monia ihan oikeasti apua tarvitsevia. Jos haava näyttää selkeästi tulehtuneelta ja oireilu jatkuu monta päivää, kannattaa tietty mennä terveyskeskukseen, muuten menee ihan kotihoidolla. Kipua ja kuumotusta tuntuu luultavasti ilman tulehdustakin. Tai no, tulehdushan siellä silloinkin on, mutta luotetaan nyt vähän siihen omaankin immuniteettiin.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 24 Kesä 2008, 16:21

Kerronpa mitä lääkäri neuvo oman (rokotetun) koiran purtua.
"Itse tautia eivät aiheuta bakteerit, vaan näiden muodostamat myrkyt, jotka kulkeutuvat veren mukana hermostoon, ja aiheuttavat lihaskouristuksia." Eli ei se bakteerien lepposuus, vaan se mitä ne aiheuttaa. Ja rokotuksen voimassaolosta huolimatta pitäs hakea tehoste, jos joku elukka pääsee puremaan (ihmisten ja kissojen puremat on tulehdusherkimpiä). Itsehän sain myös 1000mgantibiootit tulehdukseen. Lisäksi rabiesta voi luonnonvaranen eläin kantaa, joten kyllä sitä lääkärin kanssa kantsii keskustella. Ei nyt välttämättä ensiapuun haavan takia kannata, mutta lääkärille näyttää kuitenkin.
Jos haava on pieni reikä, niin viitsiikö senkään vertaa :P
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Jeeku » 25 Kesä 2008, 19:54

Onko nykyään joku jäykkäkouristustehoste olemassa, kun mua pääsiäisenä koira puri ja rokote oli voimassa, niin ei ne mitään muuta, ku anto antobiootit ja se haava oli jo tulehtunut.
Jeeku
Member
 
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Marras 2006, 20:29
Paikkakunta: Mouhijärvi

ViestiKirjoittaja Natsuko » 25 Kesä 2008, 21:47

Tehoste on mun ymmärtääkseni se sama rokote kuin normaalikin. Tehosteen tarkoitus on saada keho aloittamaan vastareaktio tautia vastaan, jolloin puolustus on jo valmiina, mikäli puremasta levinneet bakteerit alkavat aiheuttaa tautia. Jos purema on ollut tulehtunut, keho on jo alkanut reagoida mahdollisiin taudinaiheuttajiin, joten ylimääräinen "herätys" ei ole tarpeen.

Näin arvioin asiaa "mututuntumalla" ja opiskelun antamilla immunologian tiedoilla. Korjata saa :)
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kaisa » 25 Kesä 2008, 22:25

Jäykkäkouristusrokote suositellaan uusittavaksi 10 vuoden välein, sillä rokotteen antama suoja heikkenee ajan kanssa. Mikäli haava on sellainen, että se vaatii lääkärikäyntiä, kannattaa tarkistaa häneltä onko tarvetta jäykkäkouristusrokotteen tehostamiselle vai riittääkö tehoste normaalissa syklissä.

Jäykkäkouristuksesta ja sen rokotteesta löytyy paljon tietoa googlettamalla.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa


Paluu Terveys & sairaudet