Hankalan siilin kynsien leikkaus

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja vannuli » 31 Elo 2009, 13:17

Hei kaikki te jotka ootte käyneet eläinlääkärillä leikkauttamassa kynnet! Paljon tämä toimenpide oikein maksaa? Tarkoiutus ei ole heti lähteä lääkäriin vaan ihan tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä tietää.
vannuli
Member
 
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 18:38
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Valkoinenhai » 27 Helmi 2011, 05:16

Hassua, itselläni ei ole ollut juuri ollenkaan ongelmia Nemon kynnenleikkuussa :oo

Olen kokeillut juuri edellämainittuja keinoja, eli leikata kynsiä ruokailun tai kylvyn yhteydessä. Molemmat ovat ihan hyviä keinoja, mitä nyt ruokaa syödessä voi olla vaikeaa leikata kynsiä lattiatasolla. Kylvyn aikana taas siili usein on niin vilkas, että kynnenleikkuu on hankalaa. Toisaalta lämmin vesi pehmittää kynsiä ja helpottaa täten leikkuuta.

Itse käytän ihan tavallisia kissoille ja pieneläimille suunnattuja kynsisaksia. Itse poimin Nemon kynnenleikkuuseen heti sen herättyä, jolloin se on vielä vähän tokkurainen.

Suljen siilin vasempaan käteen siten (oikea leikkaa), että toinen takajalka on pikkusormen ja nimettömän välissä lukittuna, jolloin kynnenleikkuu on helpompaa. Sama juttu toiselle takatassulle. Etutassujen kynsiä harvemmin leikkaan, ne kun kuluvat ehkä vähän tehokkaammin.

Toisinaan olen laittanut Nemon ihan selälleen kämmenelle ja leikannut tassujen kynnet siitä asennosta. Siinähän poika pysyy ihan rentona ja hiljaisena eikä temmo tai riuhdo yhtään: hassua kyllä 8DD
Valkoinenhai
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Helmi 2011, 04:39

ViestiKirjoittaja tini » 27 Helmi 2011, 11:11

Vannuli, se riippuu ihan siitä joudutaanko siili rauhottamaan vai ei.
Kun siili viedään eläinlääkäriin, on siellä valosaa ja vieraita hajuja ja vieraat ihmisetkin vielä kopeloimassa, joten vähän hankalampi siili ei kyllä käsittelyltään siellä helpotu.
Yleensä hoitajan leikkaamana kynsien leikkuu on n. 20e luokkaa paikasta riippuen. Rauhoitettuna tulee poliknikka- ja vastaanottomaksut sekä rauhoitusaineet + eläinlääkärille toimenpidemaksu eli rauhoitettuna nousee useisiin kymppeihin.
Vedessä (etenkin lämpimässä vedessä) veri virtaa äkäsemmin, kun verisuonet on laajentuneet, joten varokaa vesileikkaajat leikkaamasta suoneen asti kynttä tai nirhasemasta vahingossa varvasta!
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Mia ja Freyja » 04 Maalis 2011, 14:05

Meillä oli Freyjan kynsien leikkuun kanssa aluksi ongelmia. Tyttö ei suostu pysymään raato-asennossa kuin hetken ja jos siinä vielä ruvetaan tassuihin koskemaan on kiemurtelu taattua.

Kokeilimme nyt tuota ruokailun yhteydessä leikkaamista. Laitoimme kupin ja siilin pöydälle, ja kun ruokailu oli aloitettu kaikki sujui kuin tanssi. :)
Minä pidin tyttelin jalasta kiinni ja avomieheni leikkasi kynnet. Nyt ei tarvitse pelätä, että litistääkö siilin samalla kun yrittää pitää sitä paikoillaan kynsienleikkuuta varten. :)
Mia ja Freyja
Member
 
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Marras 2010, 18:49
Paikkakunta: Lahti

ViestiKirjoittaja Bella » 04 Maalis 2011, 18:49

Mulla on yleensä siili sylissä istumassa fleecen päällä ja sit otan vain tassusta kiinni, vähän rimpuilee mutta nopeasti se leikkaaminen menee ja sit saa matosia palkaksi :)

Chilin kynnet leikkaan yleensä kylvyn aikana kun siellä ollaan kyllä niin kiltisti ;) Hänen kynsiään ei tarvitse leikata useasti kun pyörä kuluttaa hyvin kynsiä
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja iinustii » 05 Maalis 2011, 10:58

Meillä on havaittu parhaaksi tekniikaksi meikäläisen häätäminen kylpyhuoneesta, jossa leikkaus siis tapahtuu :O

Eli siis talon miespuolinen otus ottaa Hugon syliinsä, jossa poika hetken rimpuilee, mutta yleensä -ei aina- rauhoittuu kyllä kun tarpeeksi kauan aloillaan pitää. Jostain syystä mun syliin ei rauhoitu ollenkaan, luulen että aistii meikäläisen paniikin kun pelkään satuttavani. Ja no, onhan mulla pienemmät kädetkin; ei ne tarjoa läheskään yhtä hyvää pimeää suojaa.

Tosiaan nykyään mut melkein poikkeuksetta käsketään menemään "pois neuvomasta" kun seison vieressä ja kiemurtelen tuskissani kun pelkään, että toiseen sattuu vaikka avokki leikannut noi kynnet ilman onnettomuuksia jo yli kymmeniä kertoja :D Täytyy sanoa, että varsin värikkäitä leikkausasentoja on kyllä nähty, välillä poika selällään, välillä kyljellään ja milloin mitenkin.

Eli avokki kanssa ottaa vaan reilusti tassusta kiinni ja leikkaa vastalauseista huolimatta ja hyvin on mennyt. Jos vaikka jossain vaiheessa poika tajuaisi olla koko toimituksen ajan ihan nätisti kun jälkeenpäin on aina saanut matosia palkkioksi :)

Pitää ehkä joskus kokeilla tota leikkaamista ruokailun yhteydessä, jos vaikka minäkin saisin silloin jotain aikaan... en todellakaan ollut tullut tällaista tekniikkaa ajatelleeksi!
iinustii
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Maalis 2010, 14:13
Paikkakunta: Finland

Edellinen

Paluu Terveys & sairaudet