Lapsi ja siili

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 01 Marras 2005, 23:08

Heh... juu ;-) Kuuntelin itseäni hämmästyneenä, kun piti sanoa, että sinä olet äidin pikku poika.
Pirjo Y
Member
 
Viestit: 1781
Liittynyt: 27 Elo 2003, 19:36
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja maarit » 02 Marras 2005, 19:20

Minä en edes tajunnut ekaksi, että Kaisan kirjoituksessa olisi jotain erikoista, mutta muiden kommentit herättivät, ja vedet silmissä täällä...nauran... Ei oo Sanna mittään hättää, kuten huomaat...
maarit
Member
 
Viestit: 193
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 22:04

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 02 Marras 2005, 20:01

... ei kai kukaan kuvittelekaan, että minäkään tajusin edes tuosta Tiinan viestistä epäillä mitään huvittavaa. Ihan piti rautalangasta vääntää. Enkä tiedä, naurattaako sittenkään ;-) Olen niin paatunut siilisti, hih!
Pirjo Y
Member
 
Viestit: 1781
Liittynyt: 27 Elo 2003, 19:36
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Tania » 22 Marras 2005, 00:58

Pakko oli tulla tänne kysymään, että onko huoleni täysin turha kun meille on tässä lähipäivinä syntymässä vauva (jos ja kun luoja näin toivottavasti suo), niin uskallanko päästää Reppulia enää ollenkaan sohville tms. ilman että saa jatkuvasti pelätä että vauva saa jonkun, tässä tapauksessa pahimpana pelätyn salmonellan, siilistä? <br>Ajattelin vaan että Reppuli on hengaillut sohvilla ja tehnyt sinne varmaan joskus tarpeitaankin, joten voiko vauvaa tästä huolimatta huoletta pitää sohvilla? <br>Edellisten kirjotusten perusteella tulee sellainen olo että oon ihan yli-hysteerinen kun tämmöstä vielä kyselen, mutta monesti oon nyt viime aikoina tätä asiaa miettinyt ja vasta nyt sain aikaiseksi tulla kysymään jos joku tietäisi paremmin. Tästä salmonellasta kun on ollut viime aikoina puhetta ja juuri sen vaarallisuudesta vauvoille. Mitään riskejä ei tietenkään haluta ottaa, joten jos semmoisia todellisia olisi olemassa niin kyllä siili saisi ikävä kyllä lähteä. <br> <br>Kauanko tuo salmonella ylipäätään elää, siis ymmärtääkseni siilin ulosteessa? että mikä todennäkösyys on että sitä voisi löytyä jostain täältä kodista? (niin, siis kukaanhan ei sano että Reppuli sitä kantaisi, mutta kun se mahdollisuus on kuitenkin olemassa..) <br> <br>Nyt jo tuntuu että ihan tyhmiä kyselen, mutta otan sen riskin kuitenkin ;)
Tania
Member
 
Viestit: 135
Liittynyt: 28 Helmi 2004, 23:55
Paikkakunta: Suomi, Vantaa

ViestiKirjoittaja MiaE » 22 Marras 2005, 02:07

Ettekö voisi sitten järjestää siilillenne toisia tiloja, jos jotain riskejä tulisi? Ymmärrän kyllä, että lapsi on ensisijalla, mutta itse pyrkisin järjestämään siilille tilaa vaikka jostain semmoisesta huoneesta, jonne lapsen ei ole välttämätöntä päästä maistelemaan kaikkea. Tai no eihän se vielä maistele, mutta kuitenkin..ja ja..onhan noita lapsiperheitä paljon joilla on siilejä, joten en nyt usko, että kovin suurta vaaraa on. Eiköhän käsienpesulla jo pitkälle päästä. Eiköhän sen ikäinen lapsi, joka haluaa jo koskea ja sylitellä siiltä ole suuremmassa vaarassa. En tiedä, mutta näin luulisin. Ja voihan noita kaikkia saada vaikka mistä tahansa muualta.. Ja itse ajattelen niin, että meillä on ollut konna yli 10 vuotta ja Lyyli puoli vuotta, ja jos tähän mennessä kummaltakaan en ole mitään saanut niin tuskin tulen saamaankaan. (Puun koputus nyt..) Joten jos teilläkin on Reppuli ollut jo kauemmin niin... (Tiedän, ettei tämä ole mikään lääkärin lausunto, mutta itse ajattelen näin). Sitäpaitsi, voihan Reppulin kakkaa testata, eli onko siinä salmonellaa vai ei? =0) Jokatapauksessa..Onnea uuden pienokaisen loppuajan odotukseen =0) KAtotaan vaan millainen hysteerikko mä olen, jos joskus saan mahdollisuuden äidiksi tulla =0) Että älä huoli. =0)
MiaE
Member
 
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 22:20
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Kikke » 22 Marras 2005, 08:38

Hmm, vastasyntyneen vastustuskyky ei ole niin hyvä kuin isommalla lapsella, siksi salmonella on vauvalle vaarallisempi. <br>Minä en osaa juuri muihin kysymyksiin vastailla, en usko että on hengenhätää, mutta ehkä kannattaa olla jokseenkin varovainen? <br> <br>Onnea uudesta perheenjäsenestä! :) <br> <br><i>Sitäpaitsi, voihan Reppulin kakkaa testata, eli onko siinä salmonellaa vai ei?</i> <br>Salmonella ei välttämättä testeissä näy, joten puhtaankaan testin jälkeen ei silti voida sanoa varmasti, että siilillä ei ole salmonellaa.
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja zoozoo » 22 Marras 2005, 09:43

Normaali käsihygienia riittää. Sitten kun lapsi konttaa ja tunkee kaikkea suuhunsa mieti uudelleen. <br>Meillä on aina ollut kaikkia kakkiaisia ja myös kylän terveimmät ja allrgiattomimmat lapset.
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Tania » 22 Marras 2005, 18:51

Kiitos vastauksista ystävät! <br> <br>Tuon testaus-asian jo jostain luinkin, että varmuutta siitä ei sillä kuitenkaan saa. <br>Ajattelinkin että varmasti tuo hyvä käsihygienia riittää, toinen juttu onkin se, että ne kädet Reppulin jälkeen muistaa aina pestä......... <br>Reppuli siis pääosin hengailee omassa talossaan ja ihan pian vauva nyt ei samalle reviirille pääsekään, mutta ajattelin just sohvia tms. missä sekä Repsu että vauva varmasti molemmat tulevaisuudessakin aikaa viettävät. Ehkä huoleni on turha, tai ainakin tässä vaiheessa liioiteltu. Taitaa vaan tässä vaiheessa kuulua taudinkuvaan ;) <br> <br>Kiitos onnitteluista! =) Onnea kun ei ole koskaan liikaa mukana matkassa ;)
Tania
Member
 
Viestit: 135
Liittynyt: 28 Helmi 2004, 23:55
Paikkakunta: Suomi, Vantaa

ViestiKirjoittaja SannaH » 22 Marras 2005, 22:00

Onnea, vauvat on ihania!!! Oma on jo iso tyttö, Tiitu 5kk ja oppi jo ryömimään :) !! <br>Lastenlääkäri kertoi, että äidinmaito suojaa pientä tosi hyvin taudeilta, mutta jos vauva saa salmonellan, ei siihen lääkettä löydy! <br>Joskus reilu 10 vuotta sitten jossain sairaalassa olivat tarjonneet pilaantunutta ruokaa synnyttäneiden osastolla ja vauvatkin olivat saaneet salmonellan äidiltään. Silloin olivat tätä tapausta varten kehitelleet oman lääkkeen tartuttamalla lehmille salmonellan niin, että ne kehittivät vasta-aineet taudille. Sen jälkeen oli maito käsitelty sellaiseksi, että vastasyntyneet saattoivat juoda sitä! <br>Itse olisin kuitenkin varovainen vauvan ja siilin (kakan) kanssa, ihan senkin vuoksi, ettei lääkettä vauvalle ole saatavilla! <br>Mutta oikein ihanaa odotusajan loppua ja voimia synnytykseen! Nauti siitä kun vauva on ihan pieni, ne kasvavat yllättävän äkkiä "isoiksi"!
SannaH
Member
 
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Syys 2003, 20:29
Paikkakunta: Kajaani

ViestiKirjoittaja Marianne » 22 Marras 2005, 23:01

Meillekin on maaliskuussa syntymässä vauveli :) En ole vielä jaksanut murehtia kolmen siilin aiheuttamista "uhkatekijöistä", jos niitä nyt edes on. Meillä siilit saavat jatkossakin asua omissa tiloissaan, ja käsittelyn jälkeen pestään kädet kunnolla. <br>Siiliä ei onneksi ole aivan pakko pidellä päivittäin, tai päästää sitä esim. sohville, mutta onhan se tietysti kiva järjestää siileille jotain hauskaa iltaisin. Yritän pitää tilat siilin näkökulmasta siedettävän puhtaina, ja katsotaan miten menee :D
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja SannaH » 23 Marras 2005, 01:01

Ai niin, unohdin äsken vielä kirjoittaa sen, että lääkäri sanoi todennäköisempää olevan sen, että me "aikuiset" saadaan salmonella ruuasta kuin lapset edes eläinten ulosteesta! <br>Ja esim. siskoni poika 5-v. kertoo tarinaa kun oli pienenä (n 2v) ollut ulkona leikkimässä ja löysi pusikosta herkkupaloja! Maisteltuaan niitä, hän oli tullut siihen tulokseen, että ne olivatkin vain koiran kakkaa! Ja jäbä on aivan terve! <br>Ja monikohan pojista on huijannut tyttöjä tarjoamalla jäniksen papanoita karkkeina... ;) <br>Ei siis mahda olla oikeasti syytä paniikkiin, mutta minä itse revin joka asiasta stressiä, varsinkin nyt kun on lapsi...
SannaH
Member
 
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Syys 2003, 20:29
Paikkakunta: Kajaani

ViestiKirjoittaja Kikke » 23 Marras 2005, 09:27

Eikös tuo muuten mene niin, että nykyisin jos on lapsia niin itse lääkärit suosittelevat pidettävän myös lemmikkejä, ettei koti ole mitenkään "ylisiisti"? :D
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Edellinen

Paluu Terveys & sairaudet



cron