Hämmennystä ruoka-asioissa

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Hämmennystä ruoka-asioissa

ViestiKirjoittaja Neiti Tuhina » 22 Tammi 2015, 23:29

Olen jo perehtynyt siilinhoitoon, ja siilikuume on korkealla :D mutta olen hämmentynyt tästä ruoka - asiasta. Amerikkalaiset siilinkasvattajat neuvovat käyttämään kissanruokaa, vihanneksia yms. oikeana ruokana mutta hyönteisiä vain naposteltavana, koska kuulemma lihottaa siiliä liikaa. Suomalaiset kasvattajat taas sanovat että hyönteisiä pääruokana, ja kissannaksut ja vihannekset naposteltavana.
Voisiko joku selventää asian minulle? Kiitos jo etukäteen :)
Neiti Tuhina
New member
 
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Tammi 2015, 18:02

Re: Hämmennystä ruoka-asioissa

ViestiKirjoittaja Tapis » 23 Tammi 2015, 19:52

Heippa

Olen ollut vuodesta 2005 mukana siiliyhdistyksessä ja seuraillut vuosien varrella ruokakeskusteluja ja -suosituksia. Koko tänä aikana suomalaisten siilistien keskuudessa on kokoajan menty enemmän ns. luonnonmukaisen ruokavalion suuntaan. Eli suomalaiset siilistit pyrkivät syöttämään siileillensä juuri niitä ruokia kuin ne luonnossakin söisivät. Luonnossahan siilit kulkevat paljon enemmän ruoan etsinnässä joten liikuntaa tulee varmasti enemmän kuin lemmikkisiilillä, vaikka juoksupyörä olisikin. Tällöin onkin katsottava vain, että lihottavat toukat ja madot eivät täytä siilin ruoka-astiasta kuin murto-osan ja loppu ruoka tulisi olla muita kitiinipitoisia hyönteisiä, joissa ei ole juurikaan rasvaa mutta paljon proteiinia ja muita siilille tärkeitä ravintoaineita. Silloin ei ole vaarana että siili lihoo liikaa.
Meillä on aika monta muutakin asiaa mielestäni paremmin siilinkasvatuksessa kuin muualla maailmassa. Meillä on mm. määritelty aika tarkkaan yhdistyksen kasvattajille tiettyjä vaatimuksia, jotta saa käyttää yhdistyksen kasvattajanimeä.
Kyllä itse olen sitä mieltä, että lemmikille kannattaa syöttää mahdollisimman luonnonmukaista ruokaa joka on sen ruoansulatukselle ja suolistolle kaikista sopivinta. Voin sanoa myös kokemuksesta, että kun lemmikkisiilille syöttää esim. märkäkissanruoka - saa varautua ulosteen kymmenkertaiseen hajuhaittaan. Ulosteesta meinaan kyllä viimeistään huomaa mitä lemmikkisi syö :)
PS. Kaikkina näinä vuosina olen myös huomannut, että lemmikkisiilien ikä on pikkuhiljaa jopa pidentynyt, luultavasti juuri oikeanlainen ruokinta ja hoito ovat vaikuttaneet tähän asiaan.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hämmennystä ruoka-asioissa

ViestiKirjoittaja Neiti Tuhina » 24 Tammi 2015, 14:16

Kiitos :D
Neiti Tuhina
New member
 
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Tammi 2015, 18:02


Paluu Ravinto & ruokinta