SY Salorannan siilit maailmalla

Mitäs siellä...tuff?

ViestiKirjoittaja Muhku » 03 Tammi 2008, 11:30

Voi Tuhnu-parkaa :(. Meilläkään ei tosiaan ole ollut ongelmia horrostamisen kanssa, Kyösti on aina yhtä villi :P.

Kyösti joulu oli ilmeisesti vähän stressava, kun se joutui ensin matkaamaan lappeenrantaan ja sieltä vielä tampereelle. Kotikotona se rakastui mun kummiin, ja yritti ensin vaahtistaa sitä, mutta koska se ei saanut, korvaukseksi piti vaahtistaa kaikkea muuta.

Nyt Kyösti on tampereella hoidossa Miikan luona, ollut jo kohta viikon. Siellä se oli suuttunut Miikalle ja purrut sitä :D. Ilmeisesti sillä oli jonkunlainen ikävä, sillä se oli vaahtistanu mun käyttämää tyynyäkin.

Kyöstissä on tapahtunut hauska muutos: ennen se ei uskaltanut liikkua Miikan vessassa ollenkaan (jossa on siis sen lomamajoituspahvilaatikko), ja nyt se on kuulemma kakkinut joka puolelle muualle paitsi omaan laatikkoonsa :D.

Mä lähden nyt nauttimaan Dublinin koleasta aamusta. Hyvää alkanutta vuodenvaihdetta kaikille!
Muhku
Member
 
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 10:55
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 03 Tammi 2008, 16:02

Pau: Oih, laitoin heti s-postia tulemaan! Miksi tarpeeton? Jade ei tarvitse vai?
Vitsi, olen just sattamalta tulossa huomenna turun suuntaan, Raisioon tosin. Onhan sieltä vielä matkaa...
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 21 Tammi 2008, 18:52

Heippa jälleen kerran.

Lämpömatto on toiminut mukavasti, eikä Tuhnu ole enää horrostamista yrittänyt :)

Pau: Mimmoiset rampit teidän siilikaapissa on? kyselin jo asiasta tossa toisessa topicissa... Teillähän oli aika "jyrkät" ne rampit? Käytättekö kylppärinmattoa vai mitä? Jotta siili pääsee ylös.

Aloin tuossa miettiä, että mistäköhän johtuu Tuhnun korvan alusten punertavuus? Siili siis "punertaa" korvien alta, leukaluun tienoilta. Ensin näytti, että iho on punainen, mutta nyt en ole enää varma, että onko väri ihossa vai karvoissa. Ajattelin, että voisikohan kissanhiekka värjätä Tuhnun karvoja. Tosi tuota punertavuutta ei ole kuin noissa kohdissa, joten tuskin se siitä johtuu. Ollaan myös nähty Tuhnun rapsuttelevan poskiaan/korviaan silloin tällöin, mutta ei se sitä kyllä koko ajan tee...

Yritin noita siilin sairasosastoja lukea, mutten löytänyt oikein mitään. Tuhnu on kyllä onneksi ihan oma itsensä: syö kuin porsas ja juoksee kuin hullu.
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Pau2 » 24 Tammi 2008, 15:59

Meillä on tosiaankin melko jyrkät rampit ja jalansijat on hoidettu niin että ne on jyrsitty suoraan ramppilevyyn. Levyn päällä siis ei ole mitään erillistä materiaalia. En nyt muista tarkkaan millä tuo on tehty kun perheen miehet sen hoitivat, mutta joku yläjyrsin tms. siihen hommaan tarvittiin :D

Tuon korva-asian kanssa kyllä eniten epäilisin sitä rapsuttelua... Voihan se olla että vaikka kissanhiekka kutittaa poskia ja korvia ja sen takia pitää rapsutella? En pääse nyt katsomaan, mutta eikös siilin korvanalusiho ole normaalistikin punertava?

Muoks. Niin ja hyvä että lämpömatto tuli ehjänä perille ja horrostusyritykset ovat loppuneet :)
Pau2
Member
 
Viestit: 461
Liittynyt: 19 Elo 2005, 08:48
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja lafleur » 24 Tammi 2008, 16:51

Randalla ainakin on aina ollut punakka iho korvien alta. Siitä itsekin huolestuin ensin mutta kaitpa se on sitten aivan normaalia. Oikeastaan iho on aika punertava myös joistain kohdista masussa. Voikohan ravinto vaikuttaa asiaan?
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 03 Helmi 2008, 22:29

Tuo Randan kuvaus osui tosi hyvin myös meidän Tuhnuun... En sitten tiedä mistä johtuu.

Punnittiin Tuhnumus eilen ja "kauhukseni" totesin, että tyttö on hieman laihtunut. paino oli n.390g. Ennen on ollut n.410grammaa. Ei tuo vielä kovin vaaralliselta vaikuta, mutta ihmettelen vain.. Ruokavalio on muuttunut ehkä aavistuksen kevyemmäksi (sain Tuhnun innostumaan kasviksista aikaisempaa enemmän) ja juoksupyörä tuntuu olevan ahkerammassa käytössä kuin koskaan ennen! Liekö tuolla sitten vaikutusta asiaan. Kaikinpuolin terveen oloinen siili.

Seuraillaan painoa nyt hieman tarkemmin, vaikka joka viikko. Varmuuden vuoksi.
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Muhku » 04 Helmi 2008, 10:23

Jennimaria: Kyöstinkin paino vaihtelee myös jonkin verran sen mukaan kuinka paljon se juoksee, laihimmillaan se painaa noin 310 ja painavimmillaan vähän vaille 330g. Mä luulen, että Kyöstin tapauksessa kyse on puhtaasti siitä, että se juoksee välillä vaan niin paljon. Onhan sillä kuitenkin merkitystä juokseeko sitä 10 km vai 28 km...

Kyöstille on nyt iskenyt joku hempeilykausi. Sen lisäksi että se haluaa vain nuolla mua, se haluaa myös nukkua tiiviisti mun vieressä. Nyt kun olen ottanut sen syliin, se hetkessä torkahtaa mitä kummallisempaan asentoon joko ihan mun viereen tai sitten mun kädelle tai vatsalle. Yritän laittaa galleriaan illalla sen hempeilynukkumiskuvia <3.
Muhku
Member
 
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 10:55
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 02 Maalis 2008, 21:16

Tuhnun paino on taas pudonnut. Noin viikko sitten se oli 377grammaa. Ei kuulosta vaaralliselta, mutta onhan siinä eroa kun vertaa tuohon vähän reiluun neljäänsataan, mitä se ennen on painanut.

Mietittiin että voisikohan Tuhnulla olla loisia? Parina yönä sen uloste on ollut tosi runsasta ja löysähköä ja kamalan hajuista (ei kuitenkaan vihreää, vaan tumman ruskeaa). En tiedä liittyykö tuo painoon mitenkään. Luulisin, että ruokavalio vaikuttaa, koska saatiin vähän aikaa sitten uusi ötökkäpurkkisatsi ja Tuhnu on nyt saanut pitkästä aikaa esim. etanoita.

Muuten Tuhnu voi hienosti. On todella reipas ja juoksee kuin viimeistä päivää. Horrostusyrityksiä ei ole enää ollut, vaikkei ollakaan käytetty lämpömattoa enää aikoihin. Taidan käyttää hakua ja katsoa, josko jotain loisjuttuja löytyisi. Helpointa olis antaa siilille madotus itse, ettei lääkäriin tarvitsisi raahautua.
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Vaaca » 10 Maalis 2008, 17:09

Vieläkö teillä on Jennimaria paino pudonnut?
Hipun paino on pudonnut nimittäin hurjasti!
Syksyllä Hipun paino nousi hiljalleen ja oli inan alle 500g, joten varaakin on ollut hiukan pudottaa. Kevensin hiukan ruokavaliota ja olin tyytyväinen, kun vaikutti, että paino on jonkun verran pudonnut. Mutta muutama viikko sitten, kun oli Hippu sylissä, niin rupesin oikein miettimään, että paljon se paino on mahtanut pudota, kun jalan kaari näkyi selvästi ja jopa selkäranka tuntui selvästi Hipulla.
Punnitsin Hipun, paino 425 g! 70 g pudonnut joulusta paino!

Olen siis kyllä keventänyt ruokavaliota ja horrostusyritysten jälkeen kun aloin pitämään valoa Hipulla, on juoksumäärät myös lisääntyneet selvästi, 4 km -> 10 km yössä. Mutta kuulostaa isolta pudotukselta, 15 % painosta muutamassa kuukaudessa.
Seurasin lisää painoa ja tippuminen on jatkunut, nyt Hippu painaa 410 g, melkein 10 g viikossa alaspäin paino... =(

Soitin Daniela Heikellille (siirtynyt Kaarinasta Saloon =(...) ja hän neuvoi rajoittamaan Hipun liikkumista, koska siili on muuten pirteä, virkeä ja hyvinvoiva, ruoka maistuu jne. Hän arveli, että Hippuun olisi iskenyt urheiluhulluus. *lievä huvitus*
Sanoi myös, että syöpäpotilas tms. tuskin olisi noin pirteä ja varsinkaan juoksisi 10 kilometriä joka yö. Huh. Mutta nyt sitten seurataan painoa entistä tarkemmin.

Hippu ei kauheasti ihastunut, kun olen joka toinen yö varastanut hänen juoksupyöränsä. Mököttää selvästi, kun yritän kaveerata.
Eli josko Tuhnullakin olisi liikunnan lisääntyminen vaikuttanut painon putoamiseen.
Vaaca
Member
 
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Huhti 2006, 14:46
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Vaaca » 10 Maalis 2008, 17:14

Oli näköjään paino vielä pudonnut Tuhnulla, kävin toisella palstalla. Mutta oli myös ripulia, että se varmaan vaikuttaa. =( Toivottavasti noi maitohappobakteerit nyt auttaa, ettei tarvii toiseen enää löysäillä.
Vaaca
Member
 
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Huhti 2006, 14:46
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Muhku » 11 Maalis 2008, 11:25

Onko Tuhnun kakka jo normaalia?

Mua alkoi tämän keskustelun jälkeen mietittymään, että mitenhän paljon Kyösti painaa, ja punnitsin sen eilen illalla. Se on oli myös hiukan laihtunut ja painaa tasan 300 g (vähän eri luokassa siskon kanssa :D). Kyösti on vaan kyllä niin sätkyjänis, että en jaksa uskoa että sillä mitään vikaa olisi. Se syö normaalisti, aina ei ihan kaikki raksut maistu ja se myös välillä vähän nirsoilee, ja joka yö se juoksee noin 20 km.

Outoa kyllä tällainen joukkolaihtuminen.
Muhku
Member
 
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 10:55
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 11 Maalis 2008, 21:22

Viime viikon torstaina ryhdyimme tositoimiin, Tuhnun painon ollessa 356grammaa! Soitimme lukuisille eri eläinlääkäreille. Perjantaina ostin Lactophilusta ja illalla Tuhnu sai raksumössöä lactolla höystettynä.

Raksumössöruokavaliota (huh, mikä sana!) on jatkettu ja sen seurauksena kakka on muuttunut takaisin normaaliksi. Paino on pysynyt samana, ei siis enää ole laskenut.

Nyt aletaan vähitellen lisäämään Tuhnun ruokaan eri juttuja ja seurataan tilannetta. Paino pitäisi mielestäni saada kuitenkin hiukan nousemaan. Onhan tuo 350g siilille ihan ok, mutta kun Tuhnu on ennen painanut 400g... Eron huomaa ihan siiliä käsiteltäessäkin. Se tuntuu kevyemmältä kuin ennen.

Mietin, että pitäisköhän meidänkin poistaa Tuhnun pyörä pariksi yöksi ja katsoa mitä tapahtuu. Se meinaan juoksee ihan mielettömästi! Se tuskin vaikuttaa painon nousuun positiivisesti... :)

EDIT typoja korjailin :)
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Muhku » 17 Maalis 2008, 11:30

Kyllähän sen kädellä osaa sanoa, mikä tuntuu omalle siilille hyvälle painoille. Tsemppiä Tuhnulle :).

Meillä kävi viikonloppuna hauska kynsienleikkuuepisodi. Kyöstiltä leikattiin ekan kerran kynnet, aikaisemmin se on itse pureskellut ne lyhyiksi... Vaikka Kyöts on kamala rimpula, kaikki sujui tosi hyvin. Päätin lopuksi palkita Kyöstin maukkaalla, paksulla jättiksellä, mutta Kyöstipä oli eri mieltä: se nuuhkaisi matoa, käänsi päänsä poispäin madosta ja kävi nukkumaan :D. Meillä ei ainakaan olla turhan persoja ruualle!
Muhku
Member
 
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 10:55
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Pau2 » 17 Maalis 2008, 14:23

Muhku: Jospa se oli mielenilmaus kynsienleikkuusta :)

Jennimaria: Mitä Tuhnulle nyt kuuluu? Onko paino alkanut nousta? Millainen ruokavalio on tällä hetkellä? Onko kakka jo kiinteämpää? Poistitko sen pyörän ja vaikuttiko se jotain? Paljon kysymyksiä...

Jade on ihan pöhkö, se on tainnut todeta että sillä on mukamas liikaa tilaa ja on lopettanut yhden kerroksen käyttämisen kokonaan. Yläkertaan ei voi mennä, ei millään vaikka siellä olisi mitä kiinnostavaa. Mutta voi että on kivaa möyriä styroksisen pakkauspehmusteen joukossa! Oskari tästä antoi vinkin Jadelle ja pitihän sitä kokeilla. Nykyään on joka aamu kaikki pehmusteet levitelty ympäri kaappia.
Pau2
Member
 
Viestit: 461
Liittynyt: 19 Elo 2005, 08:48
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Muhku » 17 Maalis 2008, 14:27

Pau: Emmä oikeen usko. Ensinnäkin Kyösti otti sen kynsienleikkuun melko rauhallisesti ja toisekseen se ei ole koskaan suostunut syömään kädestä mitään.
Muhku
Member
 
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 10:55
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Siilien kuulumiset