Siilin näköinen otus

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Marianne » 28 Joulu 2006, 19:53

Tuolla linkissä lukee valkovatsojen ns. horrostamisesta.

Meidän lemmikkisiilit kykenevät horrostamaan. Ne saattavat luonnossa olla ns. horroksessa, mikäli on kuivaa tai ruokaa ei löydy. Kylmän takia ne eivät horrosta, kuten eurooppalaiset siilit esim. Suomessa.
Lemmikkisiileillä ei kuitenkaan ole tarvittavaa energiamäärää horroksesta heräämiseen, vaan se saattaa olla kohtalokas siilille, mikäli se on horroksessa muutamasta minuutista muutamaan vuorokauteen.. siilin ravintotila huomioon ottaen.

<em>When exposed to cold, their bodies respond by slowing the metabolic rate, but because of their keen adaptation towards aestivation, that response is not nearly great enough to be successful. Their metabolism does not slow enough for full hibernation and as a result most African hedgehogs who are forced to hibernate do not recover if they are not revived after the first 72 hours. They die of hypothermia, starvation, or both.</em>
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja tini » 28 Joulu 2006, 20:28

kannattaa lukea ne linkit, niin tulee selväksi mistä puhutaan. Ja kyllä, monilla meistäkin on herppejä tai nisäkkäitä, joita tulee horrostuttaa.
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Hapatus » 28 Joulu 2006, 20:48

Marianne, kiitos :)

Eli mitä tuo tarvittava energiamäärä pitää sisällään? Miten sen saisi sellaiseksi, että lepokausi ei olisi kohtalokas?

En mä ilkeyttäni kysele. Kiinnostaa vaan sen takia, kun horrostavilla (lepojakson pitävillä) eläimillä se vaikuttaa ratkaisevasti elinikään ja käsittääkseni lemmikkisiileillä tuo oletettu elinikä on madaltunut muutamalla vuodella.

tini, koska foorumilla käymme keskustelua, voi jokin asia jäädä ratkaisevasti kertomatta. Näin ollen lisään tähän edelliseen viestiini unohtuneet asiat.
Olen jo pitkään ollut kiinnostunut siileistä. Teininä mulla oli "lemmikkinä" Erinaceus europaeus ja siitä se sitten lähti. Pitkin poikin olen siileistä ottanut selville ja lukenut mm. niiden lajikäytöksestä muualtakin kuin netistä. Mä en osaa pitää netistä saatavaa tietoa kovin aukottomana, joten hyllyt sen takia pursuilee ties kuinka monia tietokirjoja...lähinnä eläimiä koskevia.

Lemmikkisiilejä on eri lajeja ja tämän takia minua kiinnostaa mm. tämä talvehtiminen. Itse olisin sen valmis tekemään, jos sillä on selkeästi ratkaiseva tekijä lemmikkini elinikään.
Ja kuten jo mainitsin, ei tuon horrostuksen tarvitse olla kovinkaan paljon kylmempää (eurooppalaisella siilillä lämpötilaa koskevat vaihtelut ovat huimia). Horrostus noin yleensäkin johtaa ihmisiä harhaan...Kyse on kuitenkin lepojaksosta, mistä on hyötyä monelle eläimelle.

Ja kuten tini mainitsi, monella on herppejä tai nisäkkäitä(mitä?), joita tulee horrostuttaa. Moniko sen tekee?
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

ViestiKirjoittaja Marianne » 28 Joulu 2006, 21:12

Afrikkalaiset valkovatsat eivät luonnossa pidä horrostuskausia. Ne saattavat olla ravinnonpuutteen tai kuumuuden takia horroksen kaltaisessa tilassa viikon pari, mutta tällöin horros ei ole läheskään niin syvä, kun eurooppalaisilla siileillä. Samanlaisesta horroksesta ne eivät selviäisi, kuin eurosiilit. Ns. kuuman kauden horros on muutenkin hankala järjestää kotioloissa.

Afrikkalisen siilin rasvanlaatu on pitkään horrostamiseen vääränlaista. Puhekielessä puhutaan valkeasta ja ruskeasta rasvasta, ruskea rasva on välttämätöntä pitkässä horroksessa ja sitä valkovatsat eivät kehitä.

Lemmikkisiileinä pidetään tällä hetkllä ainoastaan afrikkalaista kääpiösiiliä, eli valkovatsaa (atelerix albiventris), sekä egyptiläistä pitkäkorvasiiliä (hemiechinus auritus). Intialaisia pitkäkorvia on tietämyksemme mukaan Suomessa enää 2 yksilöä, eikä lisää ole tulossa, ellei joku niitä tänne hae. Egyptiläisen siilin talvehtimis/lepo/horrostilasta en osaa tarkalleen mitään sanoa, koska se ei ole lemmikkilajina jenkeissä. Tarkistan asian, kun pääsen kotiin, missä on kirjallisuus. Jonnekin kirjottelin jo horrostamisesta yms aikaisemmin. Linkitän sen tänne kun löydän.

Asian ydin kuitenkin on, että kääpiösiiliä ei tarvitse / saa laittaa horrokseen, se ei siitä selviä.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Hapatus » 28 Joulu 2006, 22:22

Anteeksi jankkaaminen, jos se siltä tuntuu.
Horrostamista ei siis saa tehdä, mutta entä tuo lepokauden pitäminen?
Omistajakohtaista kenties?

Mitenkä tuo "kuumahorros" on vaikea toteuttaa?
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

ViestiKirjoittaja tini » 28 Joulu 2006, 22:40

Miksi minkäänlaista horrosta täytyisi välttämättä änkeä eläimelle, joka ei sitä luonnossakaan tee muuta kuin pakon edessä? Jos olosuhteet on hyvät, ei vv horrosta koko elämänsä aikana kertaakaan. Ei siis horrosta sen tarpeellisuuden vuoksi vaan siksi, ettei se pystyisi ruoan tai veden puutteessa elämään normaalisti sitä aikaa. No onhan se tavallaan helppo toteuttaa; sauna päälle ja siili sinne kärvistelemään.
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Hapatus » 28 Joulu 2006, 22:48

tini...kun lepokausi ei välttämättä tarkoita horrostamista.

Ja edelleen, miten tuo kuumahorros on vaikea toteuttaa? Saunassa sitä tuskin kannattaa tehdä.
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

ViestiKirjoittaja Natsuko » 28 Joulu 2006, 23:25

Mun ymmärtääkseni tässä ketjussa on jo tullut selväksi, että valkovatsasiili ei ole syömättä / horrosta / pidä lepokautta / tee mitään erikoista elämälleen kuin pakon edessä. Suotuisissa elinoloissa se mennä tepastaa yönsä ja syö mahansa täyteen koko elämänsä ajan. Joten itse en ymmärrä, miksi jättäisin siilini nälkiintymään ja kokemaan sen mahdollisen elämän raaemmankin puolen. Onko tämä samaa sarjaa kuin se, että koira- tai kissanaaraan "pitää" ainakin kerran elämässään saada pentue, vaikka se kuinka rasittaisi (turhaan?) sen kehoa?
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Hapatus » 28 Joulu 2006, 23:28

En minä pelkästään valkovatsoista kysele. Niiden kohdalla asia on tullut selväksi...

Ihmettelen osin jopa vihamielisyyttä, kun kyselen. Miksi ihmeessä niin. Kiitän zoozoota ja Mariannea vastauksista.
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

ViestiKirjoittaja Tiia » 28 Joulu 2006, 23:38

Egyptiläisestä voin vastata sen verran että se on aavikkoeläjä, horrostaa vain jos on liian kuuma tai ei ole ruokaa saatavilla tarpeeksi..Meijän murmeli hoivaa vaavejaan tuolla <3
Tiia
Member
 
Viestit: 886
Liittynyt: 01 Huhti 2004, 23:11
Paikkakunta: Kotka

ViestiKirjoittaja Pau2 » 29 Joulu 2006, 11:20

<em>kun lepokausi ei välttämättä tarkoita horrostamista. </em>
Meidän siilit ei taida ymmärtää näiden eroja. Jos lämpötila menee liian alas, niin siili yrittää mennä horrokseen. Kun lämpötila on riittävä, siili on pirteä ja syö. Välimuotoa ei näillä otuksilla ole (huom. siis juuri näiden valkovatsojen ja egyptiläisten kohdalla, joista siilipalstalla puhutaan)
<em>En minä pelkästään valkovatsoista kysele. Niiden kohdalla asia on tullut selväksi... </em> Lemmikkisiilejä Suomessa on kolmea lajia, valkovatsojen lisäksi egyptiläinen pitkäkorvasiili (josta Tiia jo puhuikin ja jonka horros/lepokausi/mikä vaan on samanlainen kuin valkovatsoilla) ja intialainen pitkäkorvasiili joita valitettavasti maassamme on enää 2 kappaletta. Jäi siis epäselväksi mistä eläimistä kyselet?
Ei täällä mitään vihamielisyyttä, mutta kuten itsekin sanoit, alkaa kuulostaa jankkaamiselta ;) Hienoa että olet tanrekeista ottanut selvää ja yrität luoda niille parhaat mahdolliset olot lepokautta myöten. Siilit vaan kaipaavat vähän erilaisia oloja.
Pau2
Member
 
Viestit: 461
Liittynyt: 19 Elo 2005, 08:48
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Hapatus » 29 Joulu 2006, 11:48

Ainoa ero taitaa todellakin olla tuo horrostaminen. Ravinnon suhteen sama ötökkä ja toki asumus tanrekeilla on enemmän "luonnollinen".

Ajatus tähän talvehtimiseen lähti siitä, että kun Egyptissäkin on selkeästi eroja vuodenajoissa. Ainahan siellä ei lämmin ole.

Muutamien harrastajien (tai tässä tpaauksessa omistajien) juttuja kuullessani on vain tullut kuva, että siili on ihmisen seurana vain ihmisen ehdoilla ja siilin luonnollista eloa ei oteta huomioon lainkaan. Tämä siis kyselytulvan syy.

Oli aika kynnys rekisteröityä tänne. Lukiessani näitä totuuksina heitettyjä faktoja tanrekeista, tuntui välillä, että olen syyllistynyt lähes kansanmurhaan verrattavaan rikokseen. Tavallaan taas siiliyhdistys foorumeineen olisi kenties kaikista fiksuin tie jakaa oikeaa tietoa mm. telfairista. Muita tanrekkeja tuskin tulen ottamaan.
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

ViestiKirjoittaja Tiia » 29 Joulu 2006, 14:50

mulla on ainakin kiinnostus heränny noihin telfaireihin..en ole semmoista ottamassa, mutta se että mimmoinen otus se oikein on ja miten se eroaa näistä muista lemmikkisiileistä. Itselläni on sekä valkovatsoja sekä Egyptiläinen Pitkäkorva..ei ole mahdollisuutta ottaa enempää siilejä vaikka mieli tekisikin :)
Tiia
Member
 
Viestit: 886
Liittynyt: 01 Huhti 2004, 23:11
Paikkakunta: Kotka

ViestiKirjoittaja tini » 29 Joulu 2006, 15:33

Tämä aihehan on lähes 3vuotta vanha, jolloin ei valkovatsoistakaan liiemmin tiedetty :)
Tanrekkihan ei ole siili käsittääkseni millään tavalla? Se on lainannut siililtä piikit, mutta sillä on myös piirteitä saukolta, päästäiseltä, opossumilta sekä hiiriltä.
Kummastuneisuutta ei kannata pitää vihamielisyytenä ;)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siilin näköinen otus

ViestiKirjoittaja cranwelli » 02 Elo 2013, 14:25

Jatkan täällä vaikka vuosia on vierinyt. Viittaan tässä viestissä Tenrec ecaudatus lajiin (hännätöntanrekki/isotanrekki).
Onko tanrekeista mitään uutta tietoa? Onko Suomessa harrastajia?
cranwelli
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Elo 2013, 20:39

Edellinen

Paluu Siilikeskustelu



cron