Kysymyksiä, kysymyksiä

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Kysymyksiä, kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Rijp » 12 Huhti 2011, 17:38

Olen aina pitänyt siileistä, mutta tässä lähiaikoina siilirakkauteni roihahti liekkiin jututettuani hiukan erästä siilistiä, joka oli esittelemässä siilipojuaan Jumbon Faunattaressa. Nyt olen kolunnut netistä rutkasti siilitietoutta, näen siiliaiheisia unia ja kinuan omaa pientä piikkipalloa vanhemmilta (eivät niin innoissaan asiasta). Minua askarruttaa kuitenkin muutama asia. Voisiko joku olla kiltti ja vastata kysymyksiini?

1. Tarvitseeko siiliä rokottaa?
2. Milloin/miten siili ruokitaan? Kipataanko kaikki sapuskat kippoon johonkin tiettyyn kellonaikaan ja annetaan olla siinä kunnes siili ne syö, vai ruokitaanko sitä pienin annoksin pitkin päivää?
3. Sopiiko siili ensikertalaisen lemmikiksi? Itselläni ei ole nimittäin kokemusta lemmikeistä - paitsi kissoista, mutta olin silloin parivuotias kun niitä meidän perheessämme oli, joten en muista mitään. Olen kuitenkin valmis ottamaan vastuun siilistäni ja ymmärrän, ettei se ole lelu, jonka tarpeita voi laiminlyödä.
4. Aiheuttaako siili allergiaa (isäni on eläinallergikko), jos allerginen ihminen ei kosketa sitä eikä vietä paljoa aikaa siilin asuttamassa huoneessa?

Siinä oli ainakin muutama pohtimani seikka. Kiitokset jo etukäteen niille niille, jotka <u>toivottavasti</u> vastaavat!
Rijp
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 15:55
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Bella » 12 Huhti 2011, 20:15

Edellisessä keskustelussa oli juuri puhetta näistä asioista ja löydät kyllä kaikki tiedot täältä palstoilta mutta voinpa vastatakin :)

1. Ei tarvitse kuin madottaa kerran vuodessa
2. Siili ruokitaan kerran päivässä illalla, yleensä ruokin siilini kahdeksan aikaan, laitan ruokakupin kaappiin ja tulevat syömään sitten kun tahtovat. Joskus istuvat sylissänikin syömässä ja sitten otetaan ruokanokoset sylkyssä :)
3. No tuota miksi ei sopisi jos vain tietää miten hoidetaan. Kaikki lemmikit ovat kuitenkin erilaisia. Siili on kuitenkin mielestäni työlläämpi kuin esim kissa (meillä kolme kissaakin) ja esim jos siilin ottaa johonkin mukaan (ehkä viikon reissuun) niin täytyy huomioida että siilillä pitää olla omat tavaransa mukana(pyörä, hiekkis yms) ja aitaus ja pitää olla lämmin ^^
4. Kyllä siilikin aiheuttaa allergiaa mutta joihinkin allergia ja astma perheisiin se saattaa kuitenkin sopia, toisiin taas ei, eli henkilökohtaista sopiiko vai ei. Kannattaa käydä ensin katsomassa siilejä. Eihän sekään totuutta paljasta vaikkei allergiaa heti tulisikaan mutta jos on oikein allerginen saa kyllä reaktiota.
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja tini » 13 Huhti 2011, 17:29

Mä haluun vielä lisävastata kolmoskohtaan!
Jokanen lemmikki on haastava, mitä enemmän siihen panostaa. Siilipuolella panostetaan hyönteisruokavalioon ja kunnon liikuntaan ymv, kun taas vastaavasti, jos esim. kissoja hoitais yhtä fanaattisesti, niin kissallehan olisi ihanteellisinta syödä 11 kertaa päivässä pieniä käytännössä pelkkää lihaa olevia annoksia. Purkkiruoat ja raksut ehdottomasti pois. Mun mielestä jokanen lemmikki on lajina ja yksilönä just niin haastava, kun millasen siitä haluaa itselleen tehdä :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Siilikeskustelu



cron