Siiliä odottavien palsta.

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siiliä odottavien palsta.

ViestiKirjoittaja Leia » 20 Syys 2005, 19:45

Eli siis juu, kun itse olemme ottamassa ja odottamassa siiliä, niin ajattelin, että tällainen palsta olisi ihan mukava - kaikki, jotka odottavat siiliä saapuvaksi omaan elämäänsä, voivat kirjoitella tänne mm. siilin tavaroiden ostamisesta, asunnon rakentamisesta ja muusta enemmän tai vähemmän olennaisesta. ;)
Leia
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 31 Heinä 2005, 16:03

ViestiKirjoittaja Amelie » 20 Syys 2005, 20:03

Minä täällä odottelen ainakin tod. innoissani. Häkin olemme saanet valmiiksi, ja siitä tuli oikein mukava 2-kerroksinen häkki. Laitan varmasti myöhemmin tänne kuvia asunnosta. Kaikki on ostettu kissanhiekoista lähtien. Ja nyt vain odotellaan...
Amelie
Member
 
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Elo 2005, 20:10
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja carina » 22 Syys 2005, 12:56

Meilläkin odotellaan kovasti siilivaavia, "talo" on sisustamista vaille valmis,sisustustarvikkeitakin on iso kasa, pitää vain miettiä miten olis kaikkein järkevintä laittaa.Juoksupyörä on teon alla,kun en tiiä mistä vois ostaa....just kävin ostamassa Jyskistä fleecehuopia kaks kun olivat vaan 2¤/kpl.
carina
Member
 
Viestit: 45
Liittynyt: 12 Elo 2005, 16:54

ViestiKirjoittaja Tuulia » 22 Syys 2005, 14:29

Kannattaa muuten sisustaa siilin kämppä kerralla oikein. Mä alussa ajattelin, että voin vaihdella järjestystä Albertin iloksi, mutta sehän menee rassu ihan sekaisin jos asiat ovat eri paikassa kun pitäisi! Ei paljon tarvitse siirtää pesää tai putkea, kun ovat vanhan juoksureitin tiellä ja Albertia harmittaa...siili on reviirieläin, ja mitä vähemmän sen reviirin kanssa sotketaan sen parempi. Tai niin ainakin meidän möhkelö tuntuu ajattelevan :)
Tuulia
Member
 
Viestit: 422
Liittynyt: 06 Elo 2004, 13:13
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Leia » 22 Syys 2005, 15:08

Carina, <a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&forum=6&topic=1794" target="_blank" rel="nofollow">Täältä</a> voi lukea lisätietoa pyörän ostamisesta. :) <br> <br>Lähden kohta kaupoille, tarkoituksena olisi katsella siilille sopivaa kotikoppia, tai itse asiassa kukkaruukkua. Jos siis tuollainen ruukku soveltuu hyvin siilin "pesäksi" ja siihen saa helposti oviaukon? :)
Leia
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 31 Heinä 2005, 16:03

ViestiKirjoittaja Marianne » 22 Syys 2005, 15:28

Leia, Tuffareilla myydään (luulisin) yhdistyksemme nikkarin Marcinin tekemiä kukkaruukku-siilitaloja. RUukkuihin on kuulemma aikasta vaikeaa saada reikää hajottamatta ruukkua.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Leia » 22 Syys 2005, 16:13

Hmm. En ole vielä liittynyt yhdistyksen jäseneksi, enkä liitykään ennen kuin meillä on siili - eli minulla ei siis ole mahdollisuutta ostaa tuollaista taloa Tuffareilta kuin vasta silloin, kun siili on ollut meillä jo pitkän aikaa. Ja jos taas ennen ruukun ostamista laittaisin jonkun pahvilaatikon tai vastaavan kotikopiksi, ei siili luultavasti kelpuuttaisi enää muunlaista kopperoa. Ellei sitten joku jäsen voisi ostaa ensi kuussa järjestettäviltä Tuffareilta tuollaista kukkaruukkutaloa ja myydä sen minulle - jos ruukkutalon hinta siis ei ole huimaava. ;)
Leia
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 31 Heinä 2005, 16:03

ViestiKirjoittaja Amanda » 22 Syys 2005, 16:25

Mä aattelin tuua _ehkä_ tuffareille myyntiin sellasia koppeja jossa on avautuva katto.. tai palkinnoks.. :D
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja merjah » 22 Syys 2005, 16:26

Meidän siileillä on eläinkaupasta ostetut vaneriset pesäkopit, maksoivat muistaakseni noin 20 e/kpl. Isompi taisi olla pienelle kanille tarkoitettu ja toinen koppero marsulle. Molemmilla siiliherroilla on sen verran isot fleecepalat kopeissaan, että ne saavat tukkia niillä oviaukon tiukasti päivän ajaksi. Ihmeellisen taitavasti molemmat osaavat fleecepalan taitella oviaukon peitoksi.
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Leia » 22 Syys 2005, 16:36

Hii, noi avautuvakattoset kopit kuulosta kivoilta. ;) <br> <br>Mä en sellasta vanerista halua hommata (oikeestaan meillä on jo yks sellanen), koska edesmennyt siilimme pääsi jotenkin kiipeämään sellaisen päälle, mutta ei uskaltanut tulla sieltä pois. Olis varmaan ollut koko yön siinä, ellen olis herännyt ja laskenut tärisevän siilin pois kopin päältä.
Leia
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 31 Heinä 2005, 16:03

ViestiKirjoittaja Memma » 22 Syys 2005, 20:17

Käy Leia ihmeessä kattelemassa eläinkaupoissa. Siellä on tosi hienojakin vanerisia koppeja. Niissä ikkunoita ja maalattuja yms. Maksavat parisen kymppiä. Meillä on Karlien hirsimökiltä näyttävä koppi. Se on tarkoitettu alunperin vissiin marsuille. Siilit vaihtelee pesiä mielialan mukaan joten niitä voi olla useampikin. <br> <br>Sori että tunkeilen tänne vaikka mulla on jo siilu. :)
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja santtu » 23 Syys 2005, 10:45

hei! minä olenkin ihan uusi täällä. Olen tehnyt varauksen siilin pojasta, mutta voin ottaa sen vasta keväällä, olen tietysti tämän kasvattajalle ilmoittanut. Nyt on hyvää aikaa rauhassa rakentaa lapsen huonetta:) ajattelin tehdä pojulille oman tilan kirjahyllyn alimmaisesta hyllystä (tämän alapuolella on siis vielä kaappi) Siihen täytyy sitten tietysti rakentaa ramppeja että pojuli pääsee alaskin sieltä. Olisikohan keittiönpöydillä käytettävä vahakangas hyvä materiaali pohjamateriaaliksi? Olisi ainakin helppo pyyhkiä puhtaaksi. Kopin kokeilen vielä tänään tehdä kukkaruukusta, sahaan siihen aukon rautasahalla sillä se varmasti parhaiten onnistuu tehdä. Pitäisiköhän myös kerätä noita vaahteranlehtiä valmiiksi talteen? saisi pojuli sitten joskus niissäkin peuhata. Olen laittanut anomuksen littymisestä siiliyhdistyksen jäseneksi eli sitten kun saan varmistuksen niin laitan kuvia ennen ja jälkeen siitä pojulin "huoneesta"
santtu
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Syys 2005, 09:39
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kikke » 23 Syys 2005, 10:55

santtu: Meillä oli aluksi tuommoinen kangas käytössä ja se ei loppupeleissä ollut kovin käytönnöllinen, kun siili kaivautui aina sen alle. Mutta sehän tietysti riippuu, että kiinnitätkö sen jotenkin vai miten ajattelit. <br>Toki voit kerätä vaahteranlehtiä jo valmiiksi palleroista varten :)
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Leia » 23 Syys 2005, 17:15

Memma, kun en siis edelleenkään enää luota sellaisiin vanerisiin koppeihin - Faunattaressakin on monenlaisia, eri kokoisia ja hintaisia vanerikoppeja, mutta pelottaa vaan, että jotenkin siili pääsisi taas kopin päälle, ja tällä kertaa putoaisi sieltä alas ja loukkaisi itsensä. <br> <br>Ja - kuten Kikke jo sainoikin - tuskin vaahteranlehtien keräämisestä mitään haittaa on, jos ne vain pysyvät tallessa kevääseen asti. ;) Saattaahan olla niin, että kun (suunnilleen) reilun puolen vuoden kuluttua saat siilin, ovat lehdet jo kadonneet johonkin. :D
Leia
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 31 Heinä 2005, 16:03

ViestiKirjoittaja nenne » 30 Syys 2005, 17:40

tuo fleese juttu kannataa tarkistaa ettei osta huonalaatusta flleseä, eli ohutta nukkamaista flleseä. Juttu on meinaan niin että kun siili rakentaa siitä pesää ja repii sitä hamopaillaan irtoaa huonosta fleesestä nukkaa joka taas tukkii siili ressukan suoliston. <br>Varoitan tästä koska itselleni kävi näin ja oli aika surkeeta kun poika yritti syödä mutta oksensi jonka jälkeen tutkin pesäsm ja srvasin mitä oli tapahtunut. Kiikitin pojun lääkäriin joka varmisti eäilyni. <br>kallis ja pelottava oppitunti, enkä soisi kellekään.
nenne
Member
 
Viestit: 44
Liittynyt: 05 Marras 2004, 14:24

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu



cron