Wobbly Hedgehog Syndrome (WHS)

WHS:n oireet ovat yleensä horjuva kävely, kaatuilu, raajojen toimimattomuus ja asteittainen tasapainon menettäminen takajaloista alkaen. Joskus ongelmat saattavat rajoittua vain siilin toiseen kylkeen, jolloin eläimen on vaikea pysyä pystyssä. Taudin etenemiseen voi tapauksesta riippuen kulua viikkoja, kuukausia tai jopa yli vuosi. Lopulta muita oireita seuraa täydellinen liikkumattomuus ja kuolema. Yleensä ensioireet ilmaantuvat aikuiselle, yli vuoden ikäiselle, mutta alle kaksivuotiaalle siilille. On kuitenkin todettu myös nuorempien ja vanhempien yksilöiden sairastuneen.

WHS-tautia on usein vaikea diagnosoida, ja yleensä se varmistuukin vasta kuolleen siilin ruumiinavauksen yhteydessä. Muita yleisempiä, samantapaisia oireita aiheuttavia tekijöitä ovat mm. horrostusyritykset, kasvaimet, siilin muu vahingoittuminen tai halvaukset.

Jos siilisi sairastuu ja eläinlääkärisi katsoo, että siilisi oireet muistuttavat kyseistä taudinkuvaa, pyydämme että ilmoitat meille sairaudesta, vaikka tätä tautia ei olisikaan esiintynyt siilisi suvussa aikaisemmin.

Ainoa varma tapa todentaa WHS on teettää siilille ruumiinavaus Evirassa kuoleman jälkeen. Jos siilisi kuolee tai sille joudutaan tekemään eutanasia WHS:lle tyypillisten oireiden takia, siiliyhdistykseltä on mahdollista saada avustusta Eviran avauskustannuksiin. Avustuksesta päätetään tapauskohtaisesti. Ei haittaa vaikka siiliäsi ei olisi yhdistyksen rekisterissä, mutta tarvitsemme joka tapauksessa sukutietoja vähintäänkin siilin vanhemmista, jotta voimme jäljittää sairauden mahdollista kulkua siilin suvussa.

Jos suunnittelet poikasten teettämistä, suosittelemme myös että olet yhteydessä yhdistykseen, niin tarkistamme ettei siilisi suvussa esiinny WHS:ää.

Huom! Jos siilisi kuolee tai lopetetaan, pyydämme aina ilmoittamaan asiasta yhdistykselle oli kuolinsyy mikä tahansa ja vaikka kuolinsyytä ei olisi tiedossakaan. Siilirekisterin ylläpitämisen vuoksi on ensiarvoisen tärkeää, että siellä on ajantasaiset tiedot Suomen lemmikkisiileistä. Näin rekisteri palvelee parhaiten tutkimusta ja kasvatusta.

Pyydämme laittamaan lisätiedot ja kyselyt sähköpostilla suomensiiliyhdistys(at)gmail.com.

Kategoria(t): Ajankohtaista, Sairaudet. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.